مشعل: کری هیچ طرح تازهی برای حل عادلانه مساله فلسطین نداشت

۱۶اردیبهشت،

aljazeera-18.jpeg

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس” تاکید کرد که تلاش‌های جان کری رویکردی جدی برای حل عادلانه مساله فلسطین در بر نداشت چراکه وی هیچ فشاری به دشمن صهیونیستی که سرزمین فلسطین را به اشغال خود درآورده است وارد نمی کند و تنها به اعمال فشار علیه طرف های عربی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اکتفا می کند و آنها را به سمت پروژه های فرمالیته و تکراری که به هیچ وجه توجهی به اصل منازعه و مساله فلسطین ندارند، سوق می دهد لذا این تلاش ها نیز مانند تلاش های قبلی راه به جایی نخواهد برد و سرانجامی جز شکست نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس” در گفت‌وگوی اختصاصی با “المونیتور” که اولین گفت‌وگوی مفصل وی پس از انتخاب مجددش به سمت ریاست دفتر سیاسی حماس است، خاطرنشان کرد که انتخابات اخیر جنبش حماس فرصتی واقعی برای اجرایی کردن ادعاها در زمینه رفتار دموکراتیک بود و در همین راستا، رهبران طراز اول جنبش مجددا انتخاب شدند و خون تازهی به رگ های جنبش تزریق شد و تمامی رهبران جنبش همچنان نقش و جایگاه های خود را در میان برادران خود حفظ کرده اند.

المونیتور: ارزیابی شما از نتایج انتخابات اخیر جنبش حماس و خروج بعضی رهبران تاریخی این جنبش از جمع رهبران طراز اول آن چیست؟

مشعل: بی شک، هفته های اخیر فرصتی تاریخی برای جنبش حماس بود تا ادعاها و شعارهای خود را در زمینه دموکراسی در سیاست های داخلی خود پیاده و عملی کند. بدون اینکه بخواهیم وارد جزئیات این مساله شویم، باید بگویم که جنبش حماس با انتخابات داخلی خود برای برگزیدن کادر رهبری عالی که همان شورای مشورتی و دفتر سیاسی باشد، وارد آزمون اثبات خود در زمینه اجرای اصول دموکراسی و تصمیم گیری های مشورتی شد هر چند که در عمل به صورت زیرزمینی و خصوصی فعالیت می کند و علاوه بر این، با توجه به پراکندگی جغرافیایی حضور آن در داخل و خارج، موانع امنیتی و لجستیکی متعددی بر سر راهش قرار دارد.

انتخاب رهبران جنبش حماس با شیوه های کاملا دموکراتیک و برنامه ریزی شده صورت گرفت که در قالب آن، طرح ها، برنامه ها و اهداف کاملا مشخص شده بودند و سطوح مختلف اعضا و رهبران حماس از پایین ترین سطح تا بالاترین آن در این انتخابات مشارکت داشتند و این بدان معناست که جنبش حماس وارد فرآیندی کاملا دموکراتیک؛ چه از لحاظ شکل، چه از لحاظ مضمون و محتوا و چه از لحاظ نتایج شد. در نتیجه طبیعی است که در سایه این فرآیند واقعا دموکراتیک، کادر رهبری جنبش دستخوش تغییر و تحول شود و هر بار خون تازهی به رگ های آن تزریق شود و در عین حال، تمامی رهبران حماس شان و جایگاه مورد احترام خود در دل برادران شان را حفظ کنند. تاکید حماس بر پایبندی عملی به اصل مشورت و دموکراسی در انتخاب اعضای نهادهای رهبری مختلف خود همان عاملی است که سبب طولانی شدن مدت زمان برگزاری انتخابات این جنبش حتی تا بیش از یک سال شده است.

المونیتور: بی شک مساله آشتی با جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از مهمترین برنامه های کادر رهبری تازه جنبش حماس است. آخرین تحولاتی که در این زمینه صورت گرفته است، چیست و کی قرار است که با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کنید تا این مساله نهایی شود؟

مشعل: قبل از هر چیز باید اشاره کنم که آشتی ملی برای جنبش حماس و عرصه ملی فلسطین یک ضرورت است و جنبش حماس در موضع خود در این زمینه جدی است چراکه بدون تحقق آشتی ملی امکان پیشبرد پروژه ملی فلسطین و هم افزایی تلاش ها در مقابل رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد و علاوه بر این، در صورت عدم تحقق آشتی، برگزاری هر گونه انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و یا پارلمان نیز ممکن نیست. از همین رو، جنبش حماس با جدیت سعی در اجرایی کردن تمامی پرونده های آشتی ملی و تحقق مشارکت ملی در عرصه فلسطین را دارد و رهبران جنبش حماس نیز در نشست هفته قبل خود بر روی این مساله تاکید کردند. جنبش حماس با رهبران تازه خود نیز بر موضع قبلی‌اش در زمینه تلاش برای پایان دادن به شکاف داخلی و تحقق آشتی ملی پایبند خواهد ماند به ویژه که دشمن صهیونیستی از این شرایط شکاف داخلی سوء استفاده می کند و موانعی را بر سر راه تحقق آشتی ملی قرار می دهد و علاوه بر این، بعضی طرف های خارجی و به ویژه آمریکا مداخله جویی هایی را به منظور ممانعت از تحقق آشتی انجام می دهند. این شرایط ایجاب می کند که ما فلسطینیان بر موضع خود در زمینه لزوم پایان دادن به شکاف داخلی و رفع موانع موجود بر سر راه آشتی ملی پایبند باشیم. حماس در عین حال که تمام تلاش خود را برای تحقق آشتی ملی به کار می گیرد، از اصول و مبانی ملی خود نیز چشم پوشی نخواهد کرد، بلکه سعی در پیدا کردن پیوند های مشترک میان خود و دیگر گروه های فلسطینی اعم از جنبش فتح و یا دیگر گروه هاست تا از این طریق به تحقق منافع ملی و به ثمر نشستن پروژه ملی فلسطین در زمینه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی کمک کند اما این جنبش هیچ ترسی از برگزاری انتخابات و پذیرش نتایج رای گیری ها ندارد؛ چرا که به لزوم رعایت دموکراسی در تشکیل نظام سیاسی فلسطین ایمان دارد و در عین حال، به ملت بزرگ فلسطین نیز اعتقاد راسخ دارد و به انتخاب آن احترام می گذارد.

المونیتور: آیا این احتمال وجود دارد که ما در آینده و در صورت تحقق آشتی ملی و برگزاری انتخابات سراسری تشکیلات خودگردان فلسطین، عنوان “رئیس فلسطین” را در کنار نام شما ببینیم؟

مشعل: من از زمانی که در همان سنین جوانی وارد فعالیت های ملی و اسلامی شدم و به لطف خدا این توفیق را داشتم که در کنار گروه دیگری از رهبران برجسته ملت فلسطین، در حدود ۲۵ سال پیش در تاسیس جنبش مقاومت اسلامی “حماس” سهیم باشم، علاقه ای به کسب مقام و منصب و لقب نداشتم و صرف نظر از پست و مقام، خودم را خدمتگزار ملت فلسطین و آرمان به حق آن می دانم. من رقیب کسی نیستم و جنبش حماس اصلا نمی خواهد جایگزین هیچ طرف دیگری باشد، بلکه می خواهد از حق طبیعی خود در زمینه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و مشارکت با دیگر گروه های فلسطینی در نهادهای تصمیم گیری فلسطینی؛ اعم از سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” و یا تشکیلات خودگردان استفاده کند و از همین حق خود هم در چارچوب اصل مشارکت با دیگر طرف ها و نه به عنوان جایگزین و جانشین طرف دیگر بهره می برد.

المونیتور: نظر حماس در قبال تلاش های “جان کری” وزیر خارجه آمریکا و سفر اخیر وی به منطقه خاورمیانه به منظور احیای روند سازش چسیت و این تلاش ها تا چه حد بر روی غزه تاثیر می گذارد؟

مشعل: مشخص بود که جان کری در این سفر هیچ طرح یا ایده جدی در قبال منازعه عربی اسرائیلی ندارد. ما در جنبش حماس به هیچ وجه به کاخ سفید یا هیچ کشور دیگری دل نبسته ایم. درست است که ما اظهارات کری و درخواست وی برای از سر گیری مذاکرات سازش را دنبال می کردیم و دیدیم که وی چطور گزینه اعمال فشار علیه ریاست تشکیلات خودگردان و بعضی طرف های عربی را انتخاب کرد و از هر گونه اشاره ای به اصل مشکل که همان رژیم صهیونیستی است، اجتناب نمود و حاضر به اعمال هیچ گونه فشاری علیه مقامات این رژیم که روند سازش را به بن بست رسانده اند و همچنان از پذیرش حقوق ملی فلسطینیان امتناع می کنند، نشد. کری در حالی وارد منطقه خاورمیانه شد که قبلا می دانست با راست‌گراترین دولت عبری مواجه است که در اصل دولت شهرک نشینان صهیونیست به شمار می رود و از همین رو، سعی کرد به هیچ وجه رو در روی آن قرار نگیرد لذا ترجیح داد طرح ها و ایده های صلح و سازش اقتصادی و پروژه های سرمایه گذاری در کرانه باختری را ارائه دهد و به هیچ وجه وارد بحث اصلی منازعه عربی اسرائیلی که همان رژیم صهیونیستی است، نشود که مطمئنا این رویکرد کاخ سفید اشتباه است و مانند موارد قبلی به شکست خواهد انجامید. ما معتقدیم که آینده مساله فلسطین و احقاق حقوق ملت فلسطین و در راس آنها آزادی و رهایی از شر اشغالگران صهیونیست تنها از طریق اقدامات عملی ممکن است و برای تحقق این هدف ما باید از تمامی گزینه های موجود استفاده کنیم و برگ های برنده ای مانند مقاومت در اشکال مختلف آنرا در دست گیریم و در عین حال، اوضاع منطقه ای و بین المللی را نیز زیر نظر داشته باشیم و از تمامی فرصت های موجود استفاده کنیم، اما در این راه منت هیچ کسی را نمی کشیم و لازم است که من در اینجا این مساله را به صراحت بیان کنم که هیچ طرفی در جهان؛ هر چقدر هم که قدرت داشته باشد، نمی تواند چرخ تاریخ را متوقف کرده و راه ملت ها به سمت آزادی و آزادی خواهی را سد کند اما دربارهٔ جایگاه غزه در طرح ها و برنامه های دولت آمریکا نیز باید بگویم که غزه جایی در این تلاش ها و طرح های آمریکایی ندارد چرا که هدف از این تلاش ها اصلا حل عادلانه مساله فلسطین و پایان دادن به رنج و مصیبت های ملت فلسطین نیست، بلکه هدف از آنها مدیریت بحران و کسب وقت بیشتر و تداوم “روند سازش” بدون تحقق صلح واقعی است.

المونیتور: نظر شما دربارهٔ مظاهر اسلامی سازی غزه در ماه های اخیر و اقدامات دولت عبری برای تحمیل بعضی هنجارها و مقابله با بعضی هنجارهای دیگر چیست، آیا به نظر شما این مساله به جنبش حماس ضربه نمی زند؟

مشعل: واقعیت این است که خبرها و گزارش های اخیر رسانه های گروهی دربارهٔ این موضوع نوعی بزرگنمایی بود چرا که این اقدامات فراتر از یک سری تخلفات فردی نبوده است و دولت یا جنبش حماس چنین سیاستی را در پیش نگرفته است. من شخصا این مساله را پیگیری کردم و سعی کردم که آن را حل کنم و اجازه تکرارش را ندهم. من در همین راستا به این نتیجه رسیدم که این اقدامات یک سری تخلفات فردی بوده و سیاست مصوبی نبوده است. رهبران جنبش حماس به این مساله ایمان دارند که نباید دین و اخلاقیات را به مردم تحمیل کرد چرا که آزادی شخصی؛ اعم از آزادی های دینی، اجتماعی، سیاسی و یا مطبوعاتی حق مسلم تمامی اشخاص است و لذا سببی نمی بینم که بعضی حوادث جزئی را بدین شکل بزرگ کنیم. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که جامعه فلسطینی و به ویژه غزه ذاتا مذهبی است و این دین گرایی اختیاری است و اجباری در آن نیست.

المونیتور: در راستای همان بررسی اوضاع غزه، پدیده سلفی گری در این منطقه را تشریح کنید و بگویید که سلفی گری تا چه حدی در این منطقه گسترش یافته است؟

مشعل: پدیده سلفی گری یک پدیده کلی است که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد و تنها محدود به غزه نیست. این پدیده در واقع بخشی از همان تعدد و تنوع در جامعه اسلامی است البته باید به این مساله نیز توجه کرد که مفهوم سلفی گری یک مفهوم قدیمی است و در اصل به معنای بازگشت به آیین پیشینیان صالح و درستکار از میان صحابه حضرت رسول و تابعین است و در این معنا و مفهوم، سلفی گری جزئی از اسلام میانه رو محسوب می گردد که همان هویت واقعی اسلامی است اما هر از چند گاهی، گروه های تندرو و افراطی؛ چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ رفتاری و عملی ظهور می کنند که این مساله نزد پیروان دیگر ادیان و جریان های فکری نیز دیده می گردد و تنها محدود به اسلام و مسلمانان نیست. این گروه ها در جهان عرب اکثرا در واکنش به تندروی های بعضی نظام ها و برخوردهای بی رحمانه آنها با ملت هایشان و نیز در واکنش به سیاست های بعضی کشورهای بزرگ طرفدار رژیم صهیونیتسی که خود نیز اشکال دیگری از تجاوز و یا اشغالگری مستقیم را در افغانستان و عراق به مورد اجرا گذاشته اند، روی کار می آیند. غزه محلی امن برای تمامی طرف ها؛ اعم از ساکنان این منطقه و یا مهمانان است و هیچ کس ترس و نگرانی از کسی ندارد و خطری هم کسی را تهدید نمی کند. گزارش های اخیر سعی کرده اند غزه را طوری به تصویر بکشند که گویی به کانون فعالیت این گروه ها تبدیل شده است اما چنین چیزی اصلا واقعیت ندارد.

المونیتور: شما روابط نزدیکی با جنبش جهاد اسلامی دارید. همکاری های عملیاتی و روابط سیاسی تان در چه وضعیتی است؟

مشعل: بی شک ما از روابط مستحکم و نزدیکی با برادران خود در جنبش جهاد اسلامی برخوردار هستیم و این مساله عملا در جریان دو جنگ اخیر غزه ثابت شد به طوری که همکاری های عملیاتی و سیاسی به اوج خود رسیده بود و هنوز هم شاهد همکاری های سیاسی در بالاترین سطح خود میان طرفین هستیم چرا که به اعتقاد ما، این وضعیت همان چیزی است که از دو جنبش انتظار می رود اما این مساله سبب نمی شود که رقابتی میان طرفین وجود نداشته باشد به طوری که در بعضی موارد حتی شاهد رقابت های منفی میان طرفین نیز بوده ایم که بسیار زود متوجه آن شده ایم و نسبت به حل مشکلات اقدام کرده ایم؛ چرا که ما معتقدیم پیوندهای مشترک میان ما بیشتر از عوامل اختلاف است و از سوی دیگر، مفاهیم و اصول و ابزارهای ما هم تقریبا شبیه هم می باشند و از همین رو، ما سعی می کنیم روابط و همکاری های خود در زمینه های مختلف سیاسی، نظامی و میدانی را توسعه و بهبود ببخشیم به ویژه که ما با چالش های بزرگی مواجه هستیم که نیازمند همبستگی و وحدت بیشتر می باشند و در عین حال، در یک جبهه واحد علیه دشمن صهیونیستی می جنگیم.

المونیتور: بعضی طرف ها بر این باورند که حماس بیشترین نفع را از انقلاب های بهار عربی برده است. روابط شما با هم‌پیمانان تازهتان: مصر، قطر و ترکیه چطور است؟

مشعل: در آغاز باید این مساله را متذکر شوم که جنبش حماس از رویکردهای ملت های عربی در زمینه آزادی خواهی و استقلال طلبی (در سیاست ها و مواضع) و نیز مقابله با مظاهر فساد و استبداد حمایت می کند، اما در امور داخلی این کشورها دخالت نمی کند و از همین رو، مواضع یکسانی در قبال تمامی این انقلاب ها اتخاذ کرده و تفاوتی میان ملت های مختلف و یا انقلاب های آنها قائل نشده است. از سوی دیگر، روابط ما با این کشورها، مساله تازه ای نیست، بلکه حماس از آغاز تاسیس خود همین سیاست را دنبال می کرد و با تمامی طرف ها رابطه داشت و هرگز مشکلی برای برقراری رابطه با هیچ طرفی نداشته است. ما هرگز نخواسته ایم که در ائتلاف های منطقه ای و یا جبهه گیری های بین المللی شرکت داشته باشیم، بلکه معیار نزدیکی ما با یک کشور بستگی به میزان حمایت آن از مساله فلسطین در زمینه های مختلف و تحقق منافع عامه ملت فلسطین دارد لذا شما می توانید به تاریخ روابط حماس با کشورهای عربی و یا کشورهای منطقه و حتی کشورهای سراسر جهان نگاه کنید و از این واقعیت مطمئن شوید. حماس هرگز دشمن هیچ کشوری نبوده و خود را وابسته و مطیع امر هیچ کشوری هم نکرده است، بلکه همواره روابط مطلوب و مستحکمی با اکثر کشورهای عربی داشته است؛ چرا که مطمئن بود که این روابط پشتوانه ای برای مساله فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی است و بی شک، روابط ما با کشورهای مصر، قطر و ترکیه هم در سطح خوبی قرار دارد و ما از مواضع ارزشمند آنها به نفع ملت و آرمان فلسطین قدردانی می کنیم اما در عین حال، تلاش می‌کنیم روابط و مناسبات سیاسی مان را با تمامی طرف ها و با رعایت منافع عامه توسعه دهیم.

المونیتور: آیا ادعای بعضی طرف ها مبنی بر اینکه روابط جنبش حماس با مصر “ضعیف و شکننده” است، را قبول دارید؟ به ویژه که اخیرا رسانه های مصری یک سری اتهاماتی را علیه این جنبش مطرح کرده اند.

مشعل: برعکس این ادعاها، روابط حماس با مصر همچنان در مسیر اصلاح و توسعه بی سابقه قرار دارد و ما مناسبات خوب و نزدیکی با اکثر مقام‌های و نهادهای مصری داریم چرا که مصر برای ما حکم پشتوانه ای قوی را دارد و ما امیدواریم که این کشور بتواند این مرحله گذار را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارد و این مرحله را به نفع ملت بزرگ فلسطین و منافع و امنیت آن به پایان برساند تا بتواند به مسئولیت های تاریخی خود در قبال امت عربی عمل کند. علاوه بر این، رهبران سطوح مختلف حماس نشست های متعددی با طرف‌های رسمی و احزاب مصری داشته اند و در این دیدارها، اتهامات و شایعات دروغ مطرح شده علیه این جنبش را رد و تکذیب کرده اند و آنها نیز این مساله را قبول کرده اند و بعضی مقام‌های ارتش و وزارت کشور مصر اخیرا در اظهارات خود به همین امر اشاره کرده اند. مشخص است که اتهامات مطرح شده از سوی بعضی رسانه های گروهی مصری جز دروغ پردازی و شایعه پراکنی علیه حماس به منظور کشیدن پای آن به عرصه اختلافات داخلی مصر نیست. ما در جنبش حماس ضمن رعایت امنیت ملی مصر، از هر گونه دخالت در امور داخلی این کشور و مسائل ملی آن اجتناب می کنیم و در جبهه گیری های داخلی این کشور طی روزهای جاری نیز وارد نمی شویم.

المونیتور: نظر شما دربارهٔ اوضاع سوریه چیست؛ به ویژه که بعضی گزارش های طرف های غربی مدعی آموزش عناصر ارتش آزاد سوریه توسط مبارزان حماس می باشند؟

مشعل: به طور کلی باید بگویم که ما از آرمان های ملت ها در زمینه آزادی خواهی، کرامت، اصلاحات و دموکراسی حمایت می کنیم و ملت سوریه هم از این مساله مستثنی نیست. ما به این حقوق و ارزش ها ایمان داریم و درصدد تحقق آنها تلاش می کنیم و به نظر من این حق ملت های عربی و فارسی و تمامی بشریت است اما در عین حال، ما نمی خواهیم در امور داخلی هیچ کشور دیگری دخالت کنیم و وارد بحران سوریه نیز نمی شویم و در آن دخالت نمی کنیم؛ هر چند که از تداوم ریخته شدن خون ملت سوریه و کشته و زخمی شدن شمار بسیاری از آنها و تخریب مستمر سرزمین و کشور سوریه به شدت ناراحت هستیم. بر اساس همین موضع و سیاست آشکار، من با اطمینان کامل اعلام می کنم که این گزارش های مراجع غربی دربارهٔ دست داشتن جنبش حماس در آموزش عناصر ارتش آزاد سوریه کذب و افتراء محض است که هدفی جز بر هم زدن معادلات ندارد.

المونیتور: شما در قبل روابط نزدیک و مستحکمی با جنبش حزب الله لبنان و نیز جمهوری اسلامی ایران داشتید. آیا این روابط همچنان برقرار است؟

مشعل: بله، همان طوری که همه می دانند ما در سال های قبل روابط نزدیک و دوستانه ای با حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران و بعضی طرف ها و کشورهای دیگر داشتیم که بیشتر بر پایه همان اصل مقاومت و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی بود. ما آرمان به حقی داریم و همواره تلاش کرده ایم که از حمایت تمامی امت و آزادگان جهان برخوردار باشیم و آنها پشتیبان مساله فلسطین باشند. در این مساله هیچ شکی نیست که در دوره اخیر روابط ما با حزب الله و ایران تحت تاثیر اختلاف نظر در قبال مساله سوریه قرار گرفته است چرا که موضع ما در قبال این مساله با موضع طرف های دیگر فرق می کند اما روابط ما با این طرف ها همچنان ادامه دارد هر چند که تا حدی تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است.

المونیتور: اختلاف میان شما و جمهوری اسلامی ایران در مساله سوریه کاملا آشکار است. چطور می خواهید کمک های مالی و نظامی تهران را جبران کنید؟

مشعل: حماس نهایت تقدیر و تشکر خود را از تمامی طرف هایی که در مقابل رژیم صهیونیستی از آن حمایت کرده و می کنند، اعلام می کند و از کمک های جمهوری اسلامی ایران نیز قدردانی می نماید، اما این جنبش تنها از یک کشور کمک مالی دریافت نمی کند، بلکه همواره سعی می کند منابع حمایتی متعددی داشته باشد و در عین حال، حتی با وجود اختلاف نظر با این طرف ها در بعضی مسائل روابط قبل اش را حفظ کند. داشتن روابط سیاسی بدین معنی نیست که حتما باید مواضع مشابه و یکسانی داشته باشیم، بلکه زمینه‌های کاری باید یکسان باشند.

المونیتور: بسیاری از طرف ها در غزه این سوال را مطرح می کنند که کی دوباره به غزه سفر می کنید؟

مشعل: غزه همواره جایگاه ویژه ای در دل من داشته است و همواره در فکر و اندیشه من حاضر بوده است که این مساله دلایل متعددی دارد. علاوه بر اینکه، این منطقه بخشی از وطن فلسطین به شمار می رود اما پس از سفر چند ماه قبلم به این منطقه و آشنایی نزدیک با ساکنان این منطقه و مشارکت هایی که در برنامه‌های ترتیب داده شده در این منطقه داشتم، عشق آن را بیش از پیش در دلم جای کرده است و جایگاه آن در نظر من افزایش یافته است و از همین رو همواره علاقه مند به سفر مجدد به این منطقه هستم و شاید این سفر در روزهای آتی محقق شود و در کل، هر وقت فرصتی پیش آید، من آماده سفر به غزه هستم. فلسطین و تمامی شهرها و روستاها و دشت ها و کوه ها و دریاهای آن برای من و تمامی شهروندان فلسطینی عزیز می باشند. ان شاء الله روزی فرا خواهد رسید که به منطقه آزاد شده کرانه باختری هم سفر خواهم کرد و همان طوری که ارتش عبری تحت تاثیر ضربات مقاومت مجبور به عقب نشینی از نوار غزه شد، ملت فلسطین بار دیگر خواهد توانست مقاومت و مبارزات خود را در کرانه باختری نیز از سر گرفته و اشغالگران صهیونیست را از این منطقه خارج کند. آن وقت سفر به این منطقه مزه خاصی خواهد داشت چرا که دیگر نیازی به کسب اجازه و مجوز از رژیم صهیونیستی نخواهد بود، بلکه با اراده آزاد خود به این منطقه سفر خواهم کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.