مشعل گاز فاز ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی آبان روشن می‌شود

مجید کریمی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، گفت: در حال حاضر پیشرفت اجرایی و ساخت این دو فاز گازی از مرز ۷۵ درصد عبور کرده است.

وی با اعلام اینکه هدف از طرح توسعه این دو فاز تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۳۱۰۰ تن گازمایع، ۲۸۰۰ تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد است، تصریح کرد: پالایشگاه ساحلی این طرح از ۴ واحد شیرین‌سازی گاز، تثبیت میعانات گازی، مخازن ذخیره‌سازی، شیرین‌سازی و نم‌زدایی، تبرید و جداسازی اتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مرکپتان‌زدایی و تراکم گاز برای انتقال، واحد بازیافت، دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول تشکیل شده است.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون طرح توسعه این دو فاز گازی از نظر تأمین کالا پیشرفتی ۸۴ درصدی و از نظر مهندسی پیشرفتی ۹۵ درصدی دارد، اظهار داشت: در شرایط فعلی به طور همزمان بیش از هشت هزار نفر در این پروژه در قالب ۳ شیفت کاری مشغول به کار هستند.

 

به گفته مدیر طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در ایدرو در طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر لوله گذاری در خشکی انجام شده است که این لوله گذاری در سطح و زیر سطح زمین انجام شده است.

 

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۵۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری در سایت پالایشگاه گاز خشکی فازهای ۱۷ و ۱۸ انجام می شود، اعلام کرد: در مجموع پیش بینی می شود با توجه به روند اجرایی فعالیتها امکان تولید زودهنگام گاز در این فازها فراهم شود.

 

مدیر طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت ایدرو در خصوص آثار تحریمهای خارجی در روند پیشرفت اجرایی این مگا پروژه گازی، توضیح داد: هم اکنون مشکلات تحریم را در توسعه این دو فاز پشت سر گذاشته‌ایم بابه طوریکه از سال گذشته تاکنون تزریق نقدینگی، افزایش نیروی انسانی و ارسال کالا و تجهیزات رشدی ۳ برابری را تجربه کرده است.

 

وی پیشرفت ماهانه توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی را حدود ۲ تا ۲٫۵ درصد عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه زمان بندی تا آبان ماه سالجاری اولین ترین پالایشگاه گاز ساحلی راه اندازی خواهد شد.

 

این مقام مسئول افزود: هم اکنون پیشرفت اجرای بویلرها از ۹۰ درصد عبور کرده و تستهای مربوطه در زمان اجرا انجام شده و حتی محوطه سازی سایت نیز تکمیل شده است.

 

کریمی در خصوص دیگر جزئیات ساخت پالایشگاه خشکی این دو فاز پارس جنوبی تاکید کرد: تستهای پیش از راه‌اندازی آب خنک کنها در حال انجام است و عمده کار تأمین تحهیزات برق و ابزار دقیق سایت انجام شده و طوری برنامه ریزی شده که تا شهریور بویلرها تکمیل شده و تحت آزمایش بخار قرار می‌گیرند.

 

مدیر طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در ایدرو همچنین در مورد ساخت مخازن گازی این فازها، توضیح داد: مخازن میعانات گازی تستهای مربوطه را پشت سر گذاشته و هم اکنون آآماده بهره برداری شده است.

 

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ساخت مخازن  LPG، سیستم آتش نشانی و اطفای حریق پالایشگاه گاز ساحلی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.