مشکلات دریافت ویزاهای تحقیقاتی دانشجویان ایرانی دوره دکتری در هند بررسی شد

به گزارش ایرنا رایزن علمی ایران در شبه قاره هند روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اساسا’ مشکل صدور ویزای تحقیقاتی مربوط به دفتر رایزنی علمی نیست و ما حق دخالت در امور سایر کشورها را نداریم و فرآیند صدور ویزا مربوط به خود مقامات خارجی است و دانشجویان باید از طریق سفارت کشور مربوطه در تهران پیگیری نمایند.

دکتر محمد حسین کریم افزود: به دنبال مراجعه و تماس دانشجویان منتظر ویزای تحقیقاتی هندوستان و نگاه رایزنی علمی جهت کمک به هموطنان سرگردان، با مدیر کل اتباع خارجی وزارت کشور هند جلسه ای برگزار شد.

وی گفت : در این جلسه فهرست ۹۲ نفر از دانشجویان که بعضا’ مدتهاست در انتظار ویزای تحقیقاتی هستند به مقامات هندی تحویل داده شد و آنها نیز قول دادند این امر را بررسی و پاسخ را به خود متقاضیان اعلام نمایند. وی افزود: مسوولان هندی گفتند که برخی متقاضیان، تلفن تماس یا پست الکترونیکی خود را تغییر داده و یا اشتباه ثبت نموده اند، بهمین جهت معمولا’در دسترس نیستند و خود متقاضیان باید پیگیر امورشان باشند.

دکتر کریم گفت: در این جلسه مدیر کل اداره مهاجرت و اتباع خارجی وزارت کشور هند اظهار داشت؛ دانشجویانی که دوره فوق لیسانس را در هند به پایان رسانده اند می توانند برای تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای تحقیقاتی دوره دکترا به دو طریق اقدام نمایند.

به گفته این مقام هندی طریق اول این است که متقاضیان به اداره اقامت شهر یا استان قبلی مراجعه و با تکمیل فرم تقاضا و درخواست انتقال آن به وزارت کشور پیگیر نتیجه اقدام باشند. اگرچه ممکن است بعضی ادارات مهاجرت محلی به دلیل سیاست های دولت محلی از قبول و ارسال درخواست به وزارت کشور خودداری نمایند.

طریقه دوم نیز این است که دانشجویان واجد شرایط می توانند به پایگاه اطلاع رسانی اداره مهاجرت وزارت کشور هند مراجعه و به وسیله تکمیل اینترنتی فرم مربوطه، تاریخ مراجعه حضوری و تکمیل پرونده در طبقه همکف وزارت کشور هند در دهلی نو را اعلام نمایند و پیگیر تبدیل ویزای مورد نظر باشند.

بنابر اعلام اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور هند بعضی از درخواستها به دلیل عناوین مبهم یا مضر رساله دکترا برای هند ممکن است رد شود و در رابطه با دانشجویان اخراجی نیز ما نمی توانیم کمکی بکنیم.

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران درهند گفت : در این جلسه همچنین مشکل عدم تمدید ویزای دانشجویانی که به صورت مازاد ظرفیت در دانشکده های اقماری و فرعی بنگلور ثبت نام شده بودند مطرح و عنوان شد که این موضوع موردی و محلی است و لذا دانشجویان خارجی باید مراقب بوده و اطمینان از صدور گواهی خود از دانشگاه های مورد تائید را داشته باشند.

در این جلسه ‘محسن پاکپرور’ کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و رایزن علمی به مقامات هندی پیشنهاد داد که جواب مثبت یا منفی دانشجویان متقاضی ویزای تحقیقاتی منتظر در ایران هرچه سریع تر از طریق سفارت هندوستان در تهران به دانشجویان اطلاع داده شود.

کریم گفت: طی مذاکرات حضوری با مسوولان هندی در دهلی نو و تهران مقرر گردیده در صدور ویزای تحقیقاتی دانشجویان دوره دکترای مامور به تحصیل و بورسیه جزو قبول شدگان امتحان اعزام به خارج، تسریع گردد.

گفتنی است پیش از این حدود ۴۰۰ نفر از متقاضیان دوره دکترا برای دریافت ویزای تحقیقاتی در هند سرگردان بودند که با رفع مشکلات ایجاد شده هم اکنون تعداد این افراد به ۹۲ نفر کاهش یافته است برخی از این متقاضیان نیز بیش از دوسال است که در انتظار دریافت ویزای تحقیقاتی هستند.

آساق/ ۵۸۹** ۱۵۱۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۵۱۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.