مشکلات روانی در نوجوانان از تلفن همراه در ساعات پایانی شب!!

پژوهش‌های صورت گرفته توسط محققان ژاپنی نشان می‌دهد: نوجوانانی که در ساعات پایانی شب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، در خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان از جمله بی‌خوابی و آسیب‌زدن به خود قرار دارند.

 

nojavan mobil

 

 

 در مطالعات قبلی عنوان شده بود که نوجوانانی که دچار مشکلات خواب هستند، بیش از سایر همسالان خود در خطر صدمه به خود و افکار خودکشی قرار دارند.

 

در این پژوهش ۱۸ هزار نوجوان دبیرستانی در ژاپن برای ارزیابی علائم اضطراب، افسردگی و وقوع افکار خودکشی و صدمه به خود مورد پرسش قرار گرفتند؛ همچنین ساعات خواب نوجوانان، زمان مکالمه یا ارسال پیام کوتاه با تلفن همراه پیش از خواب مورد بررسی قرار گرفت.

 

پژوهشگران فاکتورهای تأثیر گذار بر سلامت روان نوجوانان را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که استفاده نابجا از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارد.

 

ضعف سلامت روان و افکار خودکشی در نوجوانانی که اغلب پیش از خواب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایر نوجوانان گزارش شده است.

 

به گفته محققان، تحریک مغز باعث تغییر در تولید ملاتونین بعنوان هورمون تولید شده در هنگام خواب می شود و به کیفیت خواب و استراحت شبانه صدمه می‌زند.

 

هنوز علت دقیق بروز این مشکل مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که مشکلات سلامت روان باعث بیدار ماندن تا دیر وقت و استفاده از تلفن همراه می‌شود.

 

محققان با این وجود تأکید می‌کنند که نمی‌توان ادعا کرد که استفاده از تلفن همراه در ساعات پایانی شب به تنهایی باعث بروز مشکلات سلامت روان یا بی خوابی در نوجوانان می‌شود و تحقیقات بیشتر در این زمینه باید صورت گیرد.

 

نتیجه این مطالعه در مجله Pediatric Psychology منتشر شده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.