مشکل اصلی در اجرای قانون منع خودروهای سن بالا اعتبار و حجم بالاست

‘ محمد رضا محمودی ‘ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: زمانی که طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در دستور کار قرار گرفت فقط برای تهران بود بنابراین از آنجا که تعداد خودروهای سن بالا در تهران مشخص بود مشکلی احساس نمی شد زیرا صاحبان این خودروها می توانستند آنها را در بازارهای بزرگی مانند اصفهان ، مشهد و یا تبریز بفروشند.

در طرح جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلان شهر ، سن خودروها به تناسب نوع و کارکرد آنها متفاوت تعیین شده است. در این طرح سن خودروهای سواری شخصی ۲۰ سال، اتوبوس شهری هشت سال – برون شهری ۱۲ سال، مینی بوس ۱۰ سال، وانت بار ۱۵ سال، تاکسی ۱۰ سال، کامیون و کشنده ۲۰ سال و موتورسیکلت هشت سال در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اما این طرح به عنوان طرح کشوری برای هشت کلان شهر کشور به تصویب رسید یعنی بر اساس این طرح تردد خودروهایی با سن بالا در هشت کلان شهر از جمله تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان ممنوع شد که این مساله حجم بالایی از خودرو را به خود اختصاص می دهد.

وی تاکید کرد: درست است که در این طرح مشخص شده خودروهای با سن بالا می توانند در حاشیه کلان شهرها تردد کنند اما بدون شک بازار کافی نخواهند داشت به عنوان مثال شهری مانند نایین ظرفیت محدودی برای جذب این خودروها دارد.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح با حجم بالای خودروی فرسوده مواجه می شویم گفت: از طرفی به دلیل اجرای طرح جمع آوری خودروهای فرسوده در کشور مردم انتظار دارند به ازای خروج خودروی فرسوده خود از چرخه مصرف ، از دولت پول دریافت کنند در حالی که چنین بودجه ای وجود ندارد.

محمودی اظهار داشت: من برای حل این موضوع پیشنهاد می کنم تا مجلس قانونی را تصویب کند که طول عمر خودرو در اسناد مالکیت آن قید شود و خریدار بداند که چند سال می تواند از این خودرو استفاده کند و بعد از آن هیچ مسوولیتی متوجه دولت نیست و باید خودروی خود را به قبرستان خودروها بسپارد.

علمی **۹۰۱۴**۱۵۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۸۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.