مشکلات دانشگاه‌های استان خوزستان از قول رییس دانشگاه شهید چمران

۰۶اردیبهشت،

abdolvahed mirzazadeh-7-20.jpg

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز جذب پایین و عدم ماندگاری پایین اعضای هیات علمی، عدم توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با شرایط و نیاز استان و عدم تناسب سهم هریک از دانشگاه‌های استان از نظر جمعیت دانشجویی در رابطه با برنامه توسعه پنجم را از جمله مشکلات دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر حسن مروتی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با دانشگاه‌های خوزستان، با مروری بر وضعیت آموزش عالی استان پیش از انقلاب اسلامی، اظهارکرد: قبل از انقلاب تنها دو دانشگاه جندی شاپور و نفت با جمعیت دانشجویی ۴۰۰۰ نفر و تنها دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد، آن هم در زمینه کشاورزی، در استان وجود داشت.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع دانشگاه شهید چمران در سال ۵۳، گفت: مطابق پیش‌بینی این طرح قرار بود، تا سال ۶۰ تمام دانشکده‌های دانشگاه ایجاد شود، اما وقوع انقلاب، دوران جنگ و دفاع مقدس سبب شد دانشگاه عملاً به پایگاه پشتیبانی نیروهای جبهه تبدیل و این پیش‌بینی محقق نشود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز به بیان وضعیت فعلی آموزش عالی در استان پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر ۹۱ مرکز آموزش عالی شامل دانشگاه آزاد با ۲۰ واحد، دانشگاه پیام‌نور با ۳۱ واحد، دانشگاه‌های دولتی ۸ واحد، دانشگاهی غیرانتقاعی شش واحد، دانشگاه علمی کاربردی ۲۱ واحد و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای پنج واحد در استان وجود دارد و تعداد دانشجویان استان ۲۴۹ هزار و ۳۷۴ نفر است که این رقم بر اساس برنامه پنجم توسعه باید تا سال ۹۴ به ۲۷۵ هزار و ۹۰۰ نفر برسد.

وی افزود: همچنین از این تعداد دانشگاه آزاد اسلامی با ۱۲۸ هزار و ۳۱۷ نفر بیشترین آمار دانشجویی استان را دارد و پس از آن دانشگاه‌های پیام‌نور، دولتی، علمی و کاربردی، غیر انتفاعی و فنی و حرفه‌ای به ترتیب با ۶۷ هزار و ۷۷۸، ۲۴ هزار و ۲۱۴، ۱۳ هزار و ۳۶۲ هزار، ۹ هزار و ۷۹۲ و ۵ هزار و ۹۱۱ در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مروتی با بیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه، به جز دانشگا‌ه‌ آزاد و پیام‌نور سهم هریک از این دانشگاه‌ها از جمعیت دانشجویی استان باید تا سال ۹۴ افزایش یابد، اظهارکرد: همچنین جمعیت دانشجویان این دو دانشگاه باید کاهش یافته و به جمعیت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای افزوده شود.

وی افزود: در حال حاضر پایین بودن این سهم نشان می‌دهد دانشگاه‌های دولتی در استان گسترش پیدا نکرده‌اند و یا اگر گسترش یافته‌اند، تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها پایین است؛ همچنین امکانات موجود در شهرستان‌ها برای افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی آن‌ها جوابگو نیست.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز دربارهٔ نسبت دانشجویان استان در مقاطع تحصیلی مختلف، خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان استان در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب ۴۷ هزار و ۹۳۷، ۱۸۳ هزار و ۹۲۲، ۱۶ هزار و ۲۷هزار و ۴۵۲ نفر است که بیشترین دانشجویان استان در مقطع کارشناسی می باشند.

وی افزود: همچنین به ترتیب سهم هریک دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی و غیر انتفاعی در مقطع دکتری ۱۳۴۴، ۸۹ و ۱۹ نفر است که بیشترین جمعیت دانشجویی در این مقطع به دانشگاه‌های دولتی اختصاص دارد. در مقطع کارشناسی ارشد هم سهم دانشگاه‌های آزاد و دولتی در استان به ترتیب ۱۰ هزار و ۹۷۰ و ۴ هزار و ۶۰ دانشجو است که دانشگاه آزاد بیشترین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را در استان دارد. البته باید در نظر داشت ظرفیت کلاس ‌های کارشناسی ارشد در کلاس های آزاد به ۴۰ نفر و بالاتر می‌رسد، در حالی که این رقم در دانشگاه‌های دولتی حداکثر ۸ و گاهاً در بعضی گروه‌های انسانی تا ۱۵ نفر است.

سهم هریک از گروه‌های آموزشی از نظر جمعیت دانشجویی استان

مروتی دربارهٔ سهم هریک از گروه‌های آموزشی از نظر جمعیت دانشجویی استان، خاطرنشان کرد: رشته‌های علوم انسانی با ۱۱۱ هزار و ۱۴۵ نفر بیشترین تعداد دانشجویان استان را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن رشته‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه و هنر به ترتیب با ۹۶ هزار و ۸۳۷، ۱۸ هزار و ۹۳۴، ۱۷ هزار و ۹۵۱، و ۴ هزار و ۵۰۷، نفر قرار دارد. در واقع مشکل اینجاست که خوزستان استانی صنعتی و کشاورزی است در حالی که رشته‌های علوم انسانی در آن گسترش بیشتری دارد.

نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در دانشگاه‌های استان

وی همچنین با بیان این‌که نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی به‌طور استاندارد یک به ۱۷ است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این نسبت در دانشگاه شهید چمران یک به ۲۶ است. همچنین در دانشگاه‌های علمی کاربردی، ‌غیرانتفاعی و آزاد و آموزشکده‌های فنی و حرفه ای بایدیک به ۴۰ باشد که این رقم در مورد دانشگاه آزاد ۶۲یک به ۶۲ است. نسبت استاندارد استاد به دانشجو در دانشگاه‌های پیام‌نور هم باید یک به ۲۵۰ باشد، در حالی که این نسبت هم‌اکنون یک به ۵۳۰ است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در استان خوزستان با توجه به شرایط زندگی، امکانات، آب و هوا و اخیراً مشکل گرد و غبار، تمایل چندانی برای جذب هیات علمی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع باید تمهیدات ویژه‌ای برای رفع این مشکل دیده شود. اختصاص خانه سازمانی و یا اختلاف حقوق می‌تواند از این مزایا محسوب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه شهید چمران ۵۵ پرونده علیه اشخاصی که به بورس خود به‌ عنوان هیات علمی عمل نکرده‌اند، در دستگاه‌های قضایی تشکیل و مراجعات روزانه برای تقاضای انتقال به دانشگاه‌های دیگر به یک کار معمول در دانشگاه تبدیل شده‌است. در واقع ماندگاری اعضای هیات علمی کم و جذب بسیار پایین است.

مروتی افزود: در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی استان ۶۴۶ نفر است که از این تعداد ۵۰۰ نفر در دانشگاه شهید چمران اهواز می باشند، در حالی که این رقم باید به‌طور استاندارد ۲ هزار و ۴۷۸ نفر باشد. همچنین با وجود جذب متمرکز هیات‌علمی و اعلام درخواست ۹۰۰ نفر متقاضی، بعد از پالایش‌های اولیه تنها ۴۶ نفر به مرحله صلاحیت علمی و عمومی رسید و این وضعیتی است که در سایر دانشگاه‌های استان نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که عقب‌ماندگی‌های استان یک عقب ماندگی واقعا مشخص است، تصریح کرد: آموزش عالی در خوزستان سال‌های متمادی متوقف بوده‌است و اکنون که می‌خواهد حرکت کند با مشکلات دانشگاه‌های قدیمی و معضلات دانشگاه‌های در حال توسعه دست به گریبان است؛ از یک طرف از نظر زیربنای در حال ساخت، در حال حاضر ۴۹ هزار مترمربع در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال ساخت است و در ۲ سال قبل ۱۶ هزار مترمربع ساخت و ساز انجام و به بهره‌برداری رسیده‌است. این در حالی‌است که وجود کار عمرانی در یک مجموعه تبعاتی به همراه دارد و به بودجه جاری آن فشار وارد می‌کند، بنابراین این انتظار وجود دارد آموزش عالی خوزستان به‌طور ویژه در مجلس دیده شود.

دانشگاه هویزه هنوز ردیف بودجه مشخصی ندارد

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تاسیس دانشگاه هویزه در زمان وزارت دکتر زاهدی، اظهارداشت: در حال حاضر دانشگاه هویزه هنوز ردیف بودجه مشخصی ندارد و از مشکلات اصلی آموزش عالی استان است که اخیراً مجوز دو رشته تازه هم برای آن اخذ شده‌است. با توجه به این‌که یک دانشگاه صنعتی است، عدم تخصیص ردیف بودجه مشکلات بسیاری برای آن ایجاد کرده است که انتظار می‌رود این موضوع نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.