مشکلات دسترسی به دارو یعنی تحریم دارو

یکشنبه ۱۴ آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

با وجود این که دارو در جهان تحریم نشده است ولی مشکلات موجود در دسترسی به دارو خود می تواند نوعی تحریم به وجود آورد.

مصطفی قاسمی رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:با وجود این که دارو تحریم نشده است ولی وقتی که راه های دسترسی به دارو با مشکل مواجه باشد ناخودآگاه دسترسی به آنها سخت شده و نوعی تحریم را به وجود می آورد.

قاسمی اذعان داشت: هنوز در قیمت دارو ها تغییری ایجاد نشده ولی ممکن است در آینده با توجه به افزایش جهانی قیمت دارو در کشور هم این تغییرات تاثیر گذار باشد ،چرا که بسیاری از دارو های بیماران کلیوی از شرکت های اروپایی خریداری می شوند و این سبب افزایش قیمت دارو ها خواهد شد و تولید نمایندگان داخلی هم با بالا بودن بها های تولید دارو نمی توانند دارو را با قیمت بالا به بازار عرضه نمایند.

قاسمی گفت: در بسیاری موارد وارد نمودن مواد اولیه از کشور هایی مثل چین یا هند ممکن است هم سطح دارو ها را از نظر کیفی پایین بیاورد و هم بها های هنگفتی را به کشور تحمیل کند.

وی اشاره نمود: نمایندگان و دست اندرکاران باید نگاهی عمیق به بیماران کلیوی و وضعیت آنها داشته باشند در حال حاضر ۶ تیم از ۵۴ قلم دارویی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند را داروی بیماران کلیوی تشکیل می دهند و امیدواریم که سایر دارو ها نیز مورد کارشناسی قرار گرفته و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در خاتمه خاطر نشان نمود: خارج شدن شرکت های دارویی از انحصار می تواند کمک بسیاری به بیماران خصوصاً کسانی که روزانه باید دارو مصرف نمایند باشد تا بتوانند به راحتی داروهای مورد نیازشان دسترسی پیدا نمایند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.