مشکلات رایج پوست در فصل پاییز و راه حل های آن

در فصل پاییز به دلیل کاهش ناگهانی دمای هوا مشکلات پوستی فصلی هم افزایش می یابند. اما این دلیل بر آن نیست که پاییز ابتدای ۶ ماه سر و کله زدن با مشکلات پوست خشک باشد. شما به روش های زیر می توانید پوست خود را شاداب نگه دارید.

به گزارش ایران ویج ، روزهای کوتاه و دمای پایین در فصل پاییز مشکلات پوستی ما از قبیل آکنه، صدفک و اگزما را تشدید می کنند و در حالی که به خاطر نوسانات دمای هوا به خانه های گرم خود پناه می بریم، پوست خود را از جذب رطوبت کافی محرومکرده و باعث ایجاد خشکی، قرمزی و حتا چروک در پوست می شویم.کمبود نور خورشید هم در روز های پاییزی باعث خرابی پوست ما می شود.

در طول تابستان، قرار گرفتن در معرض اشعه ی ماورای بنفش به طور متعادل، برای پوست مفید است و مثلاً باعث کاهش علائم بیماری هایی مثل پسوریازیس یا صدفک و آکنه می شود اما کاهش اشعه های ماورای بنفش در طول پاییز و زمستان اثر برعکس دارند.
بنابر این برای داشتن پوستی سالم و شاداب در طول پاییز چه می توان کرد؟ استفاده از یک برنامه ی مراقبت از پوست به طور مداوم یکی از راه حل های مناسب است. بنابراین بهتر است همیشه قبل از خروج از خانه پوست صورت خود را با کرم مرطوب کننده بپوشانید و اگر پوست خیلی خشکی دارید حتماً این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

هفته ای یک بار از یک ماسک مرطوب کننده برای پوست خود استفاده کنید و از کرم هایی که حاوی ماده ی رتینوئید هستند خودداری کنید چون ممکن است پوست شما را تحریک کند. همچنین در طول زمستان که هوا خشک تر می شود از هر گونه لایه برداری پوست اجتناب کنید.
از روغن هایی مثل آووکادو، گل پامچال و بادام برای چرب کردن بدن خود استفاده کنید چون اینها مانع تنفس پوست نمی شوند و در داخل منزل خود چند دستگاه مرطوب کننده ی هوا قرار دهید تا رطوبت منزلتان به طور یکنواخت تأمین شود.

هر چه می خورید بر روی پوست شما تأثیر می گذارد.
رژیم غذایی سهم مؤثری در حفاظت از پوست شما دارد بنابر این با استفاده از مقدار کافی از پروتئین، میوه و سبزیجات تازه سلامت پوست خود را تضمین کنید.
میوه و سبزیجات فصلی مثل گلابی، سیب زمینی ، کلم و هویج به خاطر داشتن ویتامین C برای پوست بسیار مفید هستند.

هویج حاوی کاروتنوئید است که سرشار از ویتامینA است. این ویتامین قابلیت حل شدن در چربی را دارا است و برای سلامت پوست بسیار مفید است. مصرف ماهی های چرب بخاطر وجود اومگا ۳ که خاصیت ضد التهابی دارد نیز توصیه می شود. این مواد باعث می شوند که پوست ما نرم و سبک باشد. علاوه بر این مصرف متعادل تخم مرغ و کمی گوشت به دلیل وجود اسید های آمینه باعث سلول سازی در پوست ما می شود. از خوردن غذا های سرخ شده و آماده اجتناب کنید و تا جایی که برایتان امکان دارد خودتان آشپزی کنید.

کسانی که از بیماری اگزما و پسوریازیس رنج می برند باید مصرف سیگار و الکل را به حد اقل برسانند تا علایم بیماری هم در آنها کاهش یابد. وقتی که برای مقابله با سرما صورت خود را می پوشانید از الیاف طبیعی گیاهی مثل پنبه استفاده کنید؛ ( استفاده از پشم ممکن است باعث آزردگی یا خارش پوست شما شود). همیشه ازدستکش و جوراب استفاده کنید و اگر دست و پای شما در زیر باران خیس شده اند حتماً آنها را خشک کنید و لباس های خیس را عوض کنید چون باعث تشدید اگزما می شوند. اگر درد داشتید انجام حرکات یوگا، مراقبه و قدم زدن های طولانی هم در کاهش درد آن مؤثر است.

قانون طلایی مراقبت از پوست همان قانون قدیمی است که مادر ها از قدیم تکرار کرده اند: هر گز با صورت آرایش شده به رختخواب نروید. صورت خود را با یک محلول ملایم بدون سولفات سدیم پاک کنید و هفته ای یک بار هم پوست های مرده را با استفاده از یک برس نرم از پوست خود پاک کنید.پاییز لزوماً به معنی پوست بی روح و خشکه زده نیست و لازم نیست تا بهار صبر کنید که پوستی شاداب داشته باشید. اگر کمی بیشتر تلاش کنید مطمئناً در تمام طول سال پوستی شاداب خواهید داشت اما اگر واقعاً نمی توانید کمی زود تر از خواب بیدار شوید تا به پوست خود برسید، همیشه می توانید از رژگونه استفاده کنید.

مترجم : تینا اقدسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.