مشکلات معیشتی و تورخالی صیادان/صید و صیادی نیازمند کمیسیون ویژه در مجلس

ایسنا/هرمزگان سخنگوی اتحادیه صیادان کشور گفت: نبود مجوز صید از مشکلات اساسی درشیلات محسوب می شود و اکنون هزاران قایق و صدها لنج از عدم صدور مجوز صیادی در حوزه فعالیت خود با مشکلات بزرگی روبرو شده اند.

کامران آتین در گفت و گو با ایسنا، افزود: صیادی از مشاغل سخت مردمان ساحل نشین کشورمان است – که مدتی است دیگر مقرون به صرفه نیست چرا که معیشت صیادان با تعطیل شدن صیادی و نبود چتر حمایتی دولت شرایط را به گونه ای رقم زده است که تور صیادان خالی شده است.

سخنگوی اتحادیه صیادان کشور با اشاره به اینکه صیادی یکی از مشاغل اصلی مردمان ساحل نشین در شمال و جنوب ایران است، اضافه کرد: نداشتن بیمه و صنایع تبدیلی مرتبط با صنعت شیلات،عدم پرداخت مطالبات صیادان از سوی دولت ،ورود پساب های صنعتی به دریا و نداشتن یک سیستم فاضلاب شهری پیشرفته،ممنوعیت صید در برخی از فصول سال  دغدغه های همیشگی مردم ساحل نشین است که به شغل سخت صیادی مشغول بوده و هستند.
وی با بیان اینکه صید وصیادی نیازمند کمیسیون ویژه در مجلس است، خاطرنشان کرد: ابزار مجلس قانون است و کمتر شاهد مطرح شدن ضعف قانونی در صیادی هستیم اما توسعه صید و صیادی نیازمند داشتن کمیسیون ویژه در مجلس است و انتظار ما از نمایندگان مردم ساحل نشین پیگیری تشکیل این کمیسیون است.

آتین با اشاره به اینکه صیاد بهترین حافظ دریاست و با اعتماد بر آن قشر سخت کوش در حراست از دریا شبهه ای نیست، اظهار کرد: نبود مجوز صید از مشکلات اساسی درشیلات محسوب می شود و اکنون هزاران قایق و صدها لنج از عدم صدور مجوز صیادی در حوزه فعالیت خود با مشکلات بزرگی روبرو شده اند و زمانی که اجازه صید داده نمی شود صیادان با مشکلات معیشتی روبرو می شوند و در این مواقع است که باید تسهیلاتی برای این افراد درنظرگرفت.

وی ادامه داد: سهمیه تعاونی های صیادان باید افزایش یابد، داشتن بیمه صیادی، پرورش انواع ماهی، خودکفایی شیلات  از مواردی است که با رفع آن ها  می توان دغدغه های صیادان راکاهش داد.

سخنگوی اتحادیه صیادان کشور بیان کرد: فرهنگ سازی  در عرصه صید و آشنایی صیادان با فناوری های نوین، توجه به صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها و برندسازی،گسترده شدن چتر حمایتی دولت از صید و صیادی، جلوگیری از ورود پساب ها به منابع آبزی وتشکیل کمیسیون صیادی در مجلس شورای اسلامی برای احقاق حق صیادان می تواند بارقه امیدی در صنعت شیلات وصیادان شهرهای ساحلی کشور ایجاد کرده و توسعه محوری اقتصاد که مد نظر مدیران و مسئولان کشوری است را فراهم سازد.

آتین در پایان گفت: امید است در سال جهش تولید با نگاه ویژه حمایتی بر این قشر زحمت کش و سخت کوش دست اندرکاران و مقامات کشوری بر رضایتمندی جامعه صیادی که در همه حال همگام و همسو با آرمان های نظام و رهبری حماسه آفرین بوده اند گام برداشته و از نمایندگان مردم و استانداران نوار ساحل نشین انتظار است با قاطعیت و تدابیری عملی بر رفع مشکلات صیادان عزیز بدور از هرگونه تبعیضی بکوشند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.