مشکل اینترنت کمبود پهنای باند است نه کم‌فروشی

۲۰اردیبهشت، کم‌فروشی به نوعی که از سوی دولت مطرح می‌شود مشکل اصلی اینترنت کشور نیست بلکه مشکل اصلی کمبود پهنای باند در اختیار شرکت های اینترنتی علیرغم افزایش روزانه کاربران اینترنت و نیاز آنها به پهنای باند است که به میزان کافی در اختیار ایشان قرار نمی‌گیرد.

فریدون قاسم زاده – مدیر عامل یک شرکت اینترنتی – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: به طور متوسط ما در ایران باید هر ساله ۱۰۰ درصد افزایش پهنای باند داشته باشیم اما با توجه به اینکه در سال قبل تنها ۱۰درصد میزان پهنای باند کشور افزایش یافته به طور طبیعی مشکل کمبود پهنای باند ایجاد می گردد.

وی وجود انحصار را سبب اصلی کمبود پهنای باند اینترنت در کشور دانست و گفت: انحصار در هر بازاری سبب کیفیت پایین خدمت یا کالا و قیمت بالای آن میشود همانطور که سیم کارت تلفن همراه تا زمانی که در انحصار شرکت همراه اول بود به قیمت یک میلیون به فروش

می‌رفت اما اکنون با حضور ایرانسل این محصول از انحصار خارج شده و قیمت سیم‌کارت بدلیل وجود رقابت به چند هزار تومان کاهش یافته و کیفیت خدمات بهبود پیدا کرده است.

قاسم زاده ادامه داد: مشکل اصلی کمبود پهنای باند در کشور ما در حال حاضر عدم عرضه کافی آن از سوی دولت است لکن این کمبود توجیه کننده تخلف احتمالی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت اعم از دولتی و یا غیر دولتی نیست و باید این مشکل توسط مراجع ذی صلاح رسیدگی شود تا حقوق مشتریان تضییع نشود.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور ادامه داد: به نظر من راهی که برای کاهش کم فروشی وجود دارد تشکیل اتحادیه مردم نهاد (NGO) بدون دخالت دولت برای نظارت بر کار شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت است تا ضمن اخطار به شرکتهای مختلف در صورت لزوم نسبت به لغو پروانه کسب آنها اقدام کند.

وی تصریح کرد: قبل از تخلف شرکتهای اینترنتی نارسایی موقتی ممکن است دلایل فنی داشته باشد که در آن صورت دولت موظف است پاسخگو باشد که چرا مسیر پشتیبان برای جلوگیری از قطعی اینترنت فراهم نکرده است.

او در رابطه با محدودیت دسترسی به بسیاری از پایگاه اینترنتیهای علمی و مفید گفت: فیلتر‌ینگ کشور در حال حاضر بیش از حد سخت گیرانه است و برای بعضی ازاصطلاحات و عبارات بدون سبب اعمال می‌شود و سبب محدودیت در دسترسی‌ها به پایگاه اینترنتیهای علمی، فنی و تجاری برای کاربران می‌شود. با اصلاح نظام فیلترینگ و منطقی سازی آن یکی‌ دیگر از مشکلات اینترنتی کشور حل خواهد.

قاسم زاده ایجاد بازار رقابتی را راه حل بخش عمده ای از مشکلات اینترنت کشور دانست و گفت: وقتی شرایط رقابت صحیح در بازار فراهم شود، همانند سایر خدمات و محصولات مردم براساس نیاز و متناسب با بودجه خود سرویس اینترنت مورد نیاز خود را خریداری می کنند و مشتریانی که اینترنت ارزان می‌خواهند و کیفیت برایشان کمتر اهمیت دارد، سرویسی با هزینه کم‌تر را می‌خرند و مشتریانی که نیازمند به کیفیت بالاتری می باشند، هزینه بیشتری را با رضایت خاطر پرداخت میکنند.

وی در این رابطه افزود: وجود بازار رقابتی سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش می گردد در حالیکه اکنون دخالت دولت در امر تهیه پهنای باند و ایجاد انحصار در این امر یکی از مهمترین عوامل قیمت بالا و کیفیت پائین اینترنت در کشور است.

قاسم‌زاده دربارهٔ وضعیت اینترنت ایران در مقایسه با سایر کشورها تصریح کرد: خاورمیانه به لحاظ شرایط اینترنتی ضعیف‌ترین منطقه اینترنتی در جهان است.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.