مشکل بدهی ارزی واردکنندگان حل می‌شود

۱۶ام بهمن ،

بینا- بر اساس اعلام بانک مرکزی واردکنندگان باید بدهی خود را به بانک‌ها به نرخ مبادله‌ای بدهند، به عنوان مثال اگر ماه‌ها پیش ارز مرجع دریافت کرده ولی به دلایلی نتوانستند بدهی خود را پرداخته و یا کالای خود را ترخیص کنند، باید مابقی بدهی ارزی خود را به نرخ مبادله‌ای به بانک برگردانند که مدیرعامل بانک توسعه صادرات در این زمینه ابراز امیدواری کرد که مشکلات این دسته از وارد کنندگان برطرف خواهد شد.
به گزارش بینا، بهمن وکیلی مدیرعامل بانک توسعه صادرات به ایسنا اظهار کرد: بحثی که در حال حاضر وجود دارد موضوع ال.سی‌هاست، یعنی اگر متقاضی برای یک ثبت سفارشی که انجام شده ال.سی باز کرده وبخشی از مبلغ را پرداخت کرده باشد باید مابقی مبلغ را بپردازد تا بتواند آن را آزاد کند و با توجه به این‌که باید در حال حاضر به نرخ مبادله‌ای مابقی ارزی را که به قیمت مرجع خریداری کرده بود پرداخت کند با مشکلاتی مواجه شده است.
وی افزود: امیدواریم با مذاکراتی که با بانک مرکزی انجام دادیم این مشکل حل شود.
بانک مرکزی با توجه به مشکلات مربوط به تعهدات ارزی بانک‌ها مطابق با تصمیمات کمیته ویژه ارزی وزرا مقرر کرد در مواردی که مشتریان یا واردکنندگان صد درصد وجه اعتباری و یا برات اسنادی را به بانک عامل پرداخت کرده باشند دراین حالت ایفای تعهدات به عهده بانک‌ها خواهد بود.
بر این اساس اگر چنانچه مشتریان درهنگام گشایش اعتبار و یا ثبت برات معادل ریالی مبلغ واردات و وثایق را به طور کامل تودیع کرده باشند تامین ارزی و پرداخت آن به بانک کارگزار خارجی به عهده بانک گشایش کننده (بانک عامل) خواهد بود.
به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور اگر واردکننده‌ای پیش ازاین تمام بدهی خود را به بانک پرداخت کرده باشد دیگر نباید بانک مابه التفاوت آن را از مشتری دریافت کند. اما اگر بخشی را پرداخت کرده باشد طبیعی است که باقیمانده آن را باید به نرخ مبادله‌ای به بانک پرداخت کند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.