مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی همچنان لاینحل باقی مانده است

۱۶م آذر ،

گزارش های جهانی نشان می دهد که مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به سبب نبود برنامه های مراقبتی صحیح، همچنان لاینحل باقی مانده است.

علی اکبر مرادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آنتی بیوتیک ها از جمله مهمترین و بیشترین داروهای تجویزی و مصرفی در جهان می باشند که کشف آنها کمک بزرگی به علم پزشکی کرده است.

وی افزود: اگر چه آنتی بیوتیک ها نقش مهمی در پیشگیری از مرگ و میر بسیاری از انسان ها داشته و علم پزشکی به نوعی مدیون کشف این نوع داروها است،‌اما مصرف غیرمنطقی و بیش از اندازه آنها سبب بروز مشکل در عرصه بهداشت و درمان شده است.

مرادی با اشاره به اینکه مصرف نامناسب و غیرمنطقی داروهای ضد میکروبی سبب بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی شده است، تصریح کرد: مصرف نامناسب آنتی بیوتیک ها شرایط مناسبی را برای ایجاد میکروارگانیسم های مقاوم، گسترش و باقی مانده آنها فراهم کرده است.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری از افزایش بیش از پیش مقاومت های آنتی بیوتیکی،‌تاکید کرد: گزارش های جهانی نشان می دهد که متاسفانه مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به سبب نبود برنامه های مراقبتی صحیح،‌همچنان لاینحل باقی مانده است.

مرادی خاطر نشان کرد:بسیاری از کشورهای جهان که به طور عمده کشورهای در حال توسعه می باشند،‌به سبب بروز مشکلاتی نظیر مقاومت های آنتی بیوتیکی،‌عفونت های بیمارستانی و شیوع بعضی از عفونت ها و بیماری های عفونی،سالانه متحمل هزینه های اقتصادی بسیاری می شوند، ضمن آنکه موارد مرگ و میر و ناتوانی ناشی از این مشکلات نیز خود یک معضل بسیار مهم محسوب می گردد.

*ایران جزء کشورهای پرمصرف آنتی بیوتیک در دنیا است
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در سالهای اخیر میزان مصرف داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها به شدت افزایش یافته و به دنبال آن نگرانی هایی را به وجود آورده است.

مرادی تاکید کرد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران بسیار بالا است، به طوریکه در حال حاضر کشورمان جزء کشورهای پرمصرف آنتی بیوتیک ها در دنیا محسوب می گردد.

وی افزود: متاسفانه حجم ریالی مصرف آنتی بیوتیک ها در کشورمان بسیار بالا است که در این زمینه باید با اتخاذ سیاست های مناسب میزان مصرف و همچنین حجم ریالی آن را کنترل کرد.

مرادی یادآور شد: البته نباید یک عامل را در افزایش بی رویه مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور دخیل دانست،‌بلکه همه عوامل باید به موازات هم بررسی شده و با آنها مقابله کرد.

وی گفت: علاوه بر اینکه آنتی بیوتیک ها از سوی اشخاص جامعه بی رویه و در بسیاری از موارد بدون نسخه پزشک مصرف می شوند، تجویز آنتی بیوتیک ها از سوی بعضی از پزشکان نیز در بسیاری از موارد بی مورد و خارج از نیاز است.

مرادی اظهار داشت: داروخانه ها نیز بدون هیچ محدودیتی،‌بسیاری از داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها را به راحتی و حتی بدون نسخه پزشک در اختیار اشخاص متقاضی قرار می دهند که این مورد نیز باید کنترل شود.  /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.