مشکل کمبود قانون برای جلوگیری از ورود کالاهای لوکس نداریم/مجلس نظارت می‌کند

 یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قوانین موجود برای جلوگیری از ورود کالاهای لوکس در کشور کافی است، گفت: برای این امر احتیاج به مدیریت مناسب وجود دارد که مجلس نیز در همین راستا از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

به نقل از ایسنا، ایرج ندیمی اظهار کرد: برای جلوگیری از واردات کالاهای لوکس، احتیاج به مدیریت مناسب اجرایی در حوزه ارزی داریم، چراکه به باور ما در این رابطه قانون کم نداریم و مدیریت مناسب نیست.

وی تاکید کرد که مجلس از ابزارهای نظارتی‌اش همچون تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح برای جلوگیری از ورود کالاهای لوکس در شرایط فعلی استفاده خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال گفت: در صورتی که ارز کافی برای تامین نیازها و ضروریات کشور وجود داشته باشد، مشکلی در رابطه با وجود کالاهای لوکس در کشور نیست اما در شرایط کنونی باید بررسی شود که آیا ارز لازم برای واردات این کالاهای در کشور وجود دارد یا خیر.

ندیمی در ادامه با طبقه بندی کالاها به سه گروه ضروری، غیرمشروح و کالاهای غیرضروری گفت: نبود کالاهای غیرضروری هیچ ضرری به کشور وارد نمی‌کند که از جمله آن می‌توان به لوازم آرایش اشاره کرد. در شرایطی که بیش از چند میلیارد تومان روزانه خرج لوازم آرایش می‌شود که نیازی به این میزان هزینه‌کرد وجود ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر واردات خودروهای چندصدمیلیونی نیز به کشور موضوعی ضروری به شمار نمی‌آید که بهتر است برای خارج نشدن ارز از ورود این کالاها نیز جلوگیری شود.

ندیمی در عین حال گفت: البته دولت به دلیل کسب درآمد از محل واردات این کالاها و کسب عوارض گمرکی، وارادات کالاهای لوکس را توجیه می‌کند اما سوال این است که آیا ما واقعا اینقدر در کشور ارز داریم که برای این کالاها هزینه کنیم؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وارد نکردن کالاهای لوکس هیچ مشکلی را برای کشور به وجود نمی‌آورد، گفت: در این رابطه باید علاوه بر جلوگیری از واردات کالاهای لوکس نیز موضوع تقاضاها نیز مدیریت شود و تمامی کالاهای به اندازه نیاز و ضروریات وارد کشور شود.

انتهای پیام/۹۰۰۷۱۰


پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.