مصاحبه رویترز با صالحی درمورد سوریه و مسئله هسته ای ایران

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت باید به مردم سوریه اجازه داده شود در انتخاباتی که قرار است سال ۲۰۲۴ برگزار شود، رهبر خود را انتخاب کنند و تا آن زمان کشورها باید از دامن زدن به کشتار در سوریه ازطریق مداخله در این کشور خودداری کنند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  ، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با رویترز در ابوظبی تصریح کرد: هیچ حاکمی ابدی نیست. بنابراین در مورد آقای اسد نیز باید تا سال ۲۰۲۴ یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منتظر ماند و اجازه داد رویدادها سیر عادی خود را طی کند.

صالحی در حمایت از اظهارات اسد درخصوص اینکه وی درحال جنگ با تروریست های مسلح تحت حمایت خارجی است گفت: بخش عمده ای از این شورشیان از گروه های شبه نظامی افراط گرا هستند.

وی افزود: در حال حاضر تسلیحات زیادی به سوریه قاچاق می شود. افراد زیادی از کشورهای مختلف به سوریه سرازیر شده اند و علیه دولت سلاح برمی دارند. این مسئله به اوضاع در سوریه دامن می زند.

صالحی تصریح کرد: پیام من برای همه کشورها این است که همه کشورهایی که می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند باید بسیار مراقب باشند و رفتاری منطقی داشته باشند تا از دامن زدن به اوضاع در سوریه جلوگیری کنند.

وزیر امور خارجه ایران که این اظهارات را همزمان با عزیمت عنان به تهران پس از دیدار روز دوشنبه وی با اسد بیان می کرد گفت ایران همچنان از طرح شش ماده ای عنان حمایت می کند.

صالحی افزود باید به عنان فرصت کافی داده شود تا بتواند طرح خود به پیش ببرد.

*** مذاکرات هسته ای ایران

صالحی گفت ایران کاملا متعهد به تلاش برای حل مسئله هسته ای تهران است اما قدرت های جهان (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) از توافق هایی که در دور نخست از مذاکرات امسال بدست آمد منحرف شده اند.

وی افزود: هر زمان که نوری در انتهای این تونل مشاهده می شود ، برخی ها به هر دلیلی تلاش می کنند این نور کم را نیز از بین ببرند. ادامه این بن بست به سود جامعه بین المللی، به سود ما و به سود منطقه نخواهد بود.

صالحی تصریح کرد ایران آماده مذاکره درباره مسئله غنی سازی ۲۰ درصد است اما باید با واکنش متناسب روبرو شود.

وی گفت اگر نیاز ایران به سوخت برای چند رئاکتور خود که از آنها برای تولید ایزوتوپ های پزشکی استفاده می کند تامین شود، آماده خواهد بود درباره توقف غنی سازی در سطح بالا مذاکره کند.

صالحی همچنین ادعاهای مطرح شده درباره تاسیسات نظامی پارچین را تکذیب و تاکید کرد بازرسان هسته ای هنگام بازدید از تاسیسات پارچین قادر به تایید این مسئله خواهند بود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.