مصاحبه موسیقی ایرانیان با عبدالحسین مختاباد

از اپرای آرش کمانگیر تا اعلام آمادگی برای اجرای کنسرت به نفع زلزله زدگان آذربایجان

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: اپرای «آرش کمانگیر» اثر عبدالحسین مختاباد که سال پیش آهنگسازی اش به پایان رسید، به زودی در صورت توافق مختاباد با مسوولان اکو به روی صحنه خواهد رفت، به همین بهانه گفتگویی با این خواننده داشته ایم که در ادامه از شما دعوت میکنیم این مصاحبه کوتاه را بخوانید.

اپرا آرش کمانگیر و رایزنی با موسسه اکو

پس از ۵ سال فعالیت بر روی اپرای «آرش کمانگیر» اواخر سال پیش بود که این اپرا کار آهنگسازیش به اتمام رسید و در حال حاضر هم در حال رایزنی با موسسه اکو برای حمایتشان از این پروژه هستم تا به روی صحنه ببرم.

این پروژه اثری است که برای ارکستر بزرگ نوشته‌ام بر روی شعر بلند سیاوش کسرایی با عنوان «آرش کمانگیر»، این اپرا را برای دو خواننده و گروه کر نوشته‌ام.

تقریبا زمان بندی این کار به صورتی هست که یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد و یک بخش از آن تئا‌تر است که کارگردان نمایش را در دست می‌گیرد و بخش دیگر هم موسیقی است که با دو خواننده و گروه کر به اجرا در می‌آید که با دو خواننده برجسته در این زمینه مذاکره‌هایی داشته‌ام.

گفتنی است، سعی کردم موسیقی‌ای که برای این کار می‌نویسم کاملا ایرانی باشد، ارکستر بصورت فلارمونیک و از گروه کر نیز استفاده شده است.

همدردی و اجرای کنسرت برای زلزله زدگان آذربایجان

خبر تاسف بار در گذشت هموطنان مظلوم آذربایجانی‌ام در اثر زلزله ویرانگر را که شنیدم، تاسف و تالم عمیقم را بر انگیخت. ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های داغدار، باید همه ما در حد توانمان دست در دست هم نهیم تا مرهمی بر زخمهای آنان بوده و نیز باری را از دوش این مردم فهیم و بزرگ برداریم.

بنده نیز در حال انجام مقدمات کنسرتی به نفع زلزله زدگان هستم، که در صورت امکان و دریافت مجوزهای لازم، در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

آهنگسازی بر روی اشعار شاعران معاصر

مدتی است کار آهنگسازی بر روی آثاری از شعرای معاصر همچون احمد شاملو، شفیعی کدکنی، سایه و اخوان ثالث را شروع کرده‌ام که در آینده پس از اتمام آهنگسازی و ضبط به مرحله انتشار خواهم رساند.

فعالیتهای پژوهشی

بخشی عمده از فعالیتهای موسیقیایی من صرف نوشتن مقالات و نیز ترجمه می‌گردد، مقاله ای در باب تاریخ موسیقی ایران در «دایره المعارف موسیقی مردمی جهان  Encyclopedia of Popular Music of the World» به چاپ رسانده ام و در طی اقامتم در کانادا و سپس انگلستان، در چاپ دایره المعارف موسیقی مردمی جهان مربوط به انتشارات معروف کانتینییوم «The Continuum International Publishing Group Ltd» کاندید نوشتن بخش ایران شدم که این مقاله در دایره المعرف مربوطه چاپ گردید. در کنار آن، مقاله ای در مورد «موسیقی ایرانی در رسانه» از بنده در فصلنامه رادیو تلویزیون نیز چاپ گردید.

در حال حاضر هم ترجمه تز دکترایم بفارسی را  آغاز و ترجمه و ویرایش کتاب «موسیقی پست مدرن، تفکر پست مدرن» نیز به پایان رسیده و منتظر چاپ می‌باشد.

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir

انتشار این مطلب در قبل از ظهر روز یکشنبه، ۱۲ شهریور ، ساعت ۹:۱۳

مطالب مرتبط:

موسیقی ایرانیان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.