مصالحه بیش از ۲۱ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، “محمدرضا طاهری” در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ،تعداد ۵۶ هزار و ۳۰۳ پرونده به شورای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان وارد شده است.
وی افزود: در این مدت ۵۷ هزار و ۱۷۹ پرونده مختومه که از این میزان ۲۱ هزار و ۴۶۷ پرونده مصالحه شده که در واقع با توجه به بالا رفتن کیفیت بررسی پرونده‌های شورا در سال گذشته ۳۷٫۵ درصد از پرونده‌های شورا منجر به سازش شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان به موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲ دوره و کارگاه آموزشی در زمینه‌های مختلف برگزار شده که نزدیک به ۴۸۵ نفر در هر یک از این دوره‌ها شرکت داشته‌اند.

طاهری با بیان اینکه همراهی و همدلی پایه و اساس هر جامعه انسانی و مایه رشد و تعالی آن است گفت: اگر همدلی و هماهنگی افراد از بین برود و اعتماد و صمیمیت کم رنگ شود، پیشرفت و حرکت تکاملی جامعه نیز به همان میزان کند می‌شود.

وی صلح و سازش، زندان زدایی، اصلاح ذات البین، خانواده و تحقق عدالت ترمیمی را اساس کار شوراهای حل اختلاف عنوان و ادامه داد: شورای حل اختلاف به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی برای رفع اختلاف محلی و حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند یا پیچیدگی کمی دارند فعالیت می‌کند به طوری که امروزه مراجعه به شوراهای حل اختلاف یکی از بهترین راه‌های اقدام جهت رفع اختلافات است.

این مسئول به محاسن شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا از ماهیت قضایی کمتری برخوردار است، جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها، عدم رعایت تشریفات آیین دادرسی، آرامش وجدان و حفظ شخصیت ارباب رجوع را از مهم‌ترین محاسن شوراهای حل اختلاف عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به راهبرد صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان، افرادی که دارای توان ایجاد صلح و سازش ودارای مقبولییت و پایگاه اجتماعی که کلام آنها در طرفین اختلاف تاثیرگذار و نافذ باشد به عنوان اعضای شوراها انتخاب می‌شوند.

طاهری افزود: آگاه سازی بیشتر شهروندان از طریق رسانه ها و جراید مبنی بر این که رسیدگی در شوراهای حل اختلاف روان‌تر و به صرفه تر از رسیدگی در دادگاه است و جلب اعتماد آنان به این نهاد مردمی، نگاه کیفی به وضعیت شوراهای حل اختلاف و حمایت اعضا در راستای حل اختلافات و تقویت صلح و سازش، بررسی آماری جرایم و علل آنها در شورای حل اختلاف و انجام پژوهش و تحقیق جهت مقابله با رشد جرایم و تاثیر سوء آنها در خانواده و جامعه، رشد و تعالی شوراهای حل اختلاف موجب کاهش جمعیت کیفری زندان ها و در نتیجه کاهش زندانها خواهد شد را از مهمترین راهبردهای شوراهای حل اختلاف عنوان کرد.

توسعه شوراهای حل اختلاف گامی در راستای تحقق عدالت ترمیمی

وی توسعه شورای حل اختلاف را گامی در راستای تحقق عدالت ترمیمی دانست و گفت: انتخاب اعضای شورای حل اختلاف از معتمدین محلی و افرادی که در بین مردم مقبولیت لازم دارند باعث می‌شود که با شناخت و آگاهی کافی از خصوصیات طرفین و منزلت و کرامت بزه دیدگان ضمن رفتار شایسته با آنان سعی و تلاش برای احقاق حقوق و جبران خسارت بزه دیدگان از طریق مصالحه و سازش انجام شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان گفت: در سیستم عدالت ترمیمی حضور متهم آزادانه و با رضایت است و تنها در این صورت می توان امیدوار به حصول توافق و سازش بود و چون حضور طرفین آزادانه و با تمایل شخصی است حذف تشریفات زاید آیین دادرسی و رایگان بودن رسیدگی نیز ضروری است.

این مسئول توسعه شورای حل اختلاف را گامی در راستای تحقق عدالت ترمیمی دانست و متذکر شد: انتخاب اعضای شورای حل اختلاف از معتمدین محلی و افرادی که در بین مردم مقبولیت لازم دارند باعث می‌شود که با شناخت و آگاهی کافی از خصوصیات طرفین و منزلت و کرامت بزه دیدگان ضمن رفتار شایسته با آنان سعی و تلاش برای احقاق حقوق و جبران خسارت بزه دیدگان از طریق مصالحه و سازش انجام شود.

طاهری خاطرنشان کرد: در سیستم عدالت ترمیمی حضور متهم آزادانه و با رضایت است و تنها در این صورت می‌توان امیدوار به حصول توافق و سازش بود و چون حضور طرفین آزادانه و با تمایل شخصی است حذف تشریفات زاید آیین دادرسی و رایگان بودن رسیدگی نیز ضروری است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.