مصرف بیش از اندازه برنج و ماکارونی زمینه ساز بروز دیابت است

۱۳م دیماه ،

مصرف بیش از حد بعضی مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی زمینه بروز دیابت را فراهم می کند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن تاکید بر کاهش مصرف شیرینی در اشخاص به ویژه اشخاص دارای سابقه خانوادگی و ژنتیک در بروز بیماری دیابت، گفت: دیابت یک بیماری متابولیک بوده و به سبب اختلال در سوخت و ساز داخل سلولی به خصوص کربوهیدراتها اتفاق می افتد، در صورتی که به هر سبب میزان ترشح انسولین کاهش یا متوقف شود، سوخت مورد نیاز سلولها تامین نشده و در فقر غذایی قرار می گیرند و از طرفی، قند اضافی افزایش یافته که به این حالت دیابت گفته می گردد.

یوسف نقیایی اصلی ترین عامل دیابت را ژنتیک، استرس، چاقی و تغذیه نادرست عنوان کرد و افزود: در بین عوامل تغذیه ای مهمترین عامل، مصرف بی رویه قندها، شیرینی ها و یا مواد غذایی است که به سهولت به قند خون تبدیل می شوند.

وی ضمن اشاره به شیوع بالای دیابت در استان یزد در خصوص عوامل موثر در بروز بیماری دیابت گفت: از آنجایی که تا کنون بررسی دقیقی مبنی بر این که مصرف شیرینی یزدی در بروز بیماری دیابت نقش داشته باشد صورت نگرفته است ولی این در حالی است که مصرف شیرینی یکی از عوامل خطر و عوامل موثر در بروز دیابت است و این مهم منجر به افزایش شیوع بیماری دیابت می شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی، عدم انجام فعالیت ورزشی مناسب و مصرف زیاد فست فودها را از عوال مستعد کننده بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: مجموعه این عوامل دست به دست همه می دهند و سببات بروز دیابت را در جوامع فراهم می آورند.

نقیایی ضمن تاکید بر پیشگیری از بروز بیماری دیابت در اشخاص بیان کرد: همه اشخاص جامعه به ویژه اشخاص مستعد دیابت مواد قندی ساده از جمله قند، شکر، انواع شیرینی جات و محصولات مشتقات آن را کاهش دهند.

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه کنترل وزن را اصلی ترین راهکار پیشگیری از بروز دیابت دانست و تصریح کرد: پیشگیری از چاقی و اضافه وزن از دیگر راهکارهای اساسی به منظور پیشگیری از بروز بیماریهای غیرواگیر همچون بیماری دیابت یا بیماری قلبی و عروقی و فشارخون است.

نقیایی خاطرنشان کرد: افزایش مصرف و دریافت فیبرغذایی از دیگر روشهای پیشگیری از بروز دیابت است به این صورت که اشخاص مصرف میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود قرار دهند، این در حالی است که اشخاص باید دقت لازم را داشته باشند که در مصرف بیش ازاندازه میوه نیز زیاده روی نکنند.

این کارشناس تغذیه در ادامه به مصرف شیرینی و قندهای سنتی اشاره کرد و گفت: در تولید قندهای سنتی از ماده ای به نام بلانکیت یا جوهر قند جهت سفید شدن بیشتر قند استفاده می گردد که مصرف این ماده می تواند به تخریب بافتهای انسولین ساز بدن کمک کند و بتدریج زمینه ساز بروز دیابت باشد.

کارشناس مسئول تغذیه استان یزد در پایان گفت: همچنین مصرف بیش از حد بعضی مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی زمینه بروز دیابت را فراهم می کند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.