مصرف داروهای ضدافسردگی خطر ابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد

مصرف داروهای ضدافسردگی خطر ابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد

مصرف داروهای ضدافسردگی خطر ابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد

 استفاده از داروهای ضد افسردگی رایج با افزایش خطر وقوع برخی از سکته‌های مغزی ناشی از خونریزی در مغز مرتبط است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دانشمندان آمریکایی با تجزیه و تحلیل و بازنگری همه مطالعات درخصوص مصرف داروهای ضد افسردگی و ارتباط آن با خطر وقوع سکته مغزی شامل ۱۶ مطالعه با بیش از ۵۰۰۰۰۰ شرکت‌کننده دریافتند افرادی که برای درمان افسردگی از مهارکننده‌های بازجذب سروتین (SSRIs)‌ که شایع‌ترین داروهای ضد افسردگی هستند، استفاده می‌کنند تا ۵۰ درصد بیشتر از بقیه افرادی که از این مهارکننده‌ها استفاده نمی‌کنند در معرض خونریزی‌های داخل جمجمه قرار می‌گیرند.

نتایج حاصل از این تحقیق می‌افزاید: گروه مصرف‌کننده این داروها همچنین تا حدود ۴۰ درصد بیشتر از بقیه احتمال دارد که به هماتوم‌های داخل مغزی دچار شوند.

از طرفی نتایج دیگر این تحقیق نشان می‌دهد: از آنجاکه وقوع این نوع سکته‌های مغزی بسیار نادر است و با تخمین حدود ۲۴٫۶ عدد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در سال رخ می‌دهد با توجه به این پژوهش افزایش خطر بروز این نوع سکته‌های مغزی با مصرف SSRIها نمی‌تواند خیلی زیاد باشد و با وقوع یک سکته اضافی به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر در سال همراه می‌شود.

به گفته محققان، با وجود این نتایج نباید از مصرف داروهای مهارکننده بازجذب سروتین در افراد هنگامی که واقعا مورد نیاز است جلوگیری شود و به‌طور کلی این داروها خطر چندانی نداشته و بدیهی است خطراتی نیز برای داشتن افسردگی درمان نشده در افراد وجود دارد.

پزشکان می‌توانند در صورت احساس این خطر برای افرادی که در حال حاضر فاکتورهای خطر مؤثر دچار شدن به این نوع سکته‌های مغزی را دارند، نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی را مدنظر قرار دهند مانند افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند یا افرادی که سکته‌های مغزی مشابهی در حال حاضر داشته‌اند.

یافته‌های این تحقیق در نشریه پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.