مصرف دخانیات احتمال سرطان ریه را ۲۲ برابر می کند

۲۰ آبان ،

رئیس مرکز دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

تحقیقات نشان داده است، که احتمال ابتلا به سرطان ریه با مصرف دخانیات ۲۲ برابر است.

دکتر حیدری رئیس مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  استعمال دخانیات سبب ورود بیش از ۴۰۰ نوع ماده سرطانزا و ماده سمی در داخل ریه و بدن می گردد که تحقیقات ثابت کرده اند که سلول های هوایی که در معرض دود این مواد دخانیات قرار می گیرند، سبب تغییر در ژنتیک این سلول ها شده و منجر به ایجاد توده سرطانی می شوند.

وی گفت: در واقع به سبب این که بین استعمال دخانیات خصوصاً سیگار و قلیان ۲۰ تا ۳۰ سال فاصله است اشخاص مضرات آن را قبول نمی کنند.

حیدری با بیان این که مصرف دخانیات ۲۲ برابر احتمال ایجاد سرطان ریه را افزایش می دهند عنوان کرد: اگر تعداد وعده ها و میزان مصرف دخانیات به خصوص سیگار و قلیان بسیار باشد این احتمال به ۲۰۰ برابر افزایش می یابد.

رئیس مرکز تحقیقات دخانیات ادامه داد: در چند سال اخیر موج تازهی از مصرف دخانیات به طور ناخواسته در جامعه رواج پیدا کرده است که آن مصرف قلیان است و این امر فزاینده نشان می دهد که ۲۰ تا ۲۵ سال آینده با یک موج تازهی از سرطان ریه در کشور روبرو خواهیم بود.

وی با بیان این که یکی دیگر از معضلات درگیر در خصوص دخانیات کاهش سن مصرف است اظهار داشت: در حال حاضر سن استعمال دخانیات به خصوص قلیان و سیگار به ۱۴ سال رسیده است و این یک اخطار و زنگ خطر به مسئولین است تا تدابیری برای این امر بیندیشند.

وی در پایان به رواج استعمال سیگار و قلیان در بین خانم ها اشاره و خاطر نشان کرد: ۵ سال اخیر مصرف دخانیات به خصوص قلیان بین خانم ها رواج گسترده ای پیدا کرده است به طوری که این آمار نسبت به چند سال قبل ۲ برابر شده است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.