مصرف روغن حیوانی و فست فودها را کاهش دهید

۳۰م آذر ،

یک فوق تخصص گوارش و کبد رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر همچون میوه و سبزی، کاهش چربی های حیوانی و کاهش مصرف غذهای اماده و فست فود را از مهمترین روشهای پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ برشمرد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر اصغر خوشنود سرطان روده بزرگ را از شایعترین سرطانها در کشورهای غربی دانست و گفت: آمار دقیقی از نظر میزان شیوع این بیماری در کشور وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ژنتیک و رژیم غذایی نامناسب را از علل زمینه ساز و مستعد کننده این بیماری عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش رژیم غذایی پرچرب در اشخاص جامعه احتمال این که این بیماری جزء شایعترین سرطانها در کشور تبدیل شود وجود دارد.

دکتر خوشنود ادامه داد: این نوع از  سرطان برعکس تمام سرطانها بین مرحله اول تا مرحله چهارم از لحاظ طول عمر اشخاص اختلاف زیادی وجود دارد به عبارت دیگر در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه کشف و زود تشخیص داده شود ضایعه برداشته می شود و طول عمر فرد تقریبا شبیه اشخاص عادی می باشد.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با اشاره به علائم و نشانه های این بیماری، دفع خون از مقعد را از مهمترین علامت سرطان روده بزرگ عنوان کرد و گفت: اشخاص بالای ۴۵ تا ۵۰ سال حتی در مبتلایان به هموروئید یا بواسیر و شقاق باید از نظر روده بررسی شوند همچنین توصیه می شود اشخاص هرگونه علامت یا بروز هموروئید را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنند.

وی توصیه کرد: اشخاص عادی و بدون علامت در سنین بالاتر از ۵۰ سال هر ۱۰ سال یک مرتبه باید از نظر روده بررسی شوند همچنین اشخاص دارای سابقه خانوادگی کولون از سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی برای بررسی روده به پزشک مراجعه و چکاپ شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر همچون میوه و سبزی، کاهش چربی های حیوانی و کاهش مصرف غذهای آماده و فست فود را از مهمترین روشهای پیشگیری از بروز سرطان روزده بزرگ برشمرد و متذکرشد: در برخی موارد مصرف برخی داروها از جمله آسپرین از بروز سرطان کولون نیز پیشگیری می کند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.