مصرف سنگ نمک و نمک دریا تهدید جدی برای سلامت مردم است

ممتاز نیوز: متاسفانه تبلیغات نا آگاهانه و وسیع انواع نمک های سنگ و نمک دریا با انواع نمک های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یک خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت مردم شده است.

کارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان هرمزگان در گفتگو با ایلنا با اشاره به این مقوله که ید یکی از ریز مغذیهای اساسی است که در تولید هورمون تیروئید نقش مهمی دارد، اظهار کرد: این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان در دوران جنینی، کودکی و بلوغ سهم به سزایی دارد، کمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی می شود که مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی‌هایی ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص کودکان و نوجوانان است.

” لادن صدیق ” در ادامه توضیح بیشتر به نقش ید در زندگی اشاره کرد و گفت: بدون شک کمبود ید مهمترین عامل عقب افتادگی رشد ذهنی بشر است که البته قابل پیشگیری است.

” صدیق ” با اشاره به تبلیغات ناآگاهانه در مورد با انواع نمکهای سنگ و نمک دریا یاد آور شد: متاسفانه تبلیغات نا آگاهانه و وسیع انواع نمک های سنگ و نمک دریا با انواع نمک های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یک خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت مردم شده است.

این کارشناس به عوارض جبران ناپذیر عدم وجود ید کافی با استاندارد اعلام شده اشاره کرد و افزود: عوارض جبران ناپذیر عدم وجود ید کافی با استاندارد اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید از یک سو و همچنین وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم، جیوه، ارسنیک و… باعث بروز انواع سرطان و بیماری های کبد و ریه و کلیوی و… می‌شود.

وی بیان کرد: وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمکهای طبیعی (سنگ نمک، نمک دریا) باعث گمراهی آحاد مردم شده و مصرف آن تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

منبع: ممتاز نیوز

تا این لحظه ۵نظر ثبت شده
  1. رضا:

    این چرت پرت ها چیه نوشتین؟ یا پول گرفتین این مزخرفات رو بنویسین یا از نادانی شماست , روی آوردن بسوی تغذیه سالم و ارگانیک و سنتی ایرانی راز طول عمر و سلامتیه

  2. علی:

    نمک سنگ تنها نمکیست که وقتی وارد بدن میشع مواد معدنی و ویتامین را در حد نیاز بدن رفع و درصورت بی نیازی دفع میکنه
    و این کارو عمرا نمک های اشغالی که در اختیار مردم میزارید که شما میگید نمک که نمک نیست معلوم نیست چه اشغال هایی رو جای نمک به مردم نا آگاه پخش میکنید خدا باعث بانیان شو لعنت کنه

  3. دکتر شریف زاده:

    ببینیم چقدر کارخانه دار نمک پول داده که متن بالارا بنویسند.. هرکی بیشتر پول بده از اون حمایت می کنه..

  4. ابی:

    با سلام
    تا حالا فکر کردین کارخانه تولید ید که تو ده کشور هست و تازه ایران تونسته تولید کنه و این همه کارخانه هزینه میکنه تا نمک تصفیه شده تولید بشه چرا قیمت نمک اینقدر ارزان هست؟ و تفاله نمک که بعد تصفیه ایجاد میشه حدود ۳۰۰هزار تومن به کشورهای خارجی میفروشند؟… چرا مگر در تفاله نمک چه موادی وجود دارد که اینقدر گران هست؟ ۱۶ عنصر نمک که ۱۴ عدد آن تصفیه شده و به آلمان و انگلیس میفروشند چرا میخرند؟ برم در چه موادی هست؟ در نمک برم وجود دارد که در هیچ غذایی وجود ندارد و برای اعصاب بهترین ماده هست … چرا در فرانسه گران ترین نمک نمک دریاست… چرا کشورهایی مانند چین پیشنهاد کلانی برای خرید نمک دریاچه ارومیه میدهند؟
    با تشکر

  5. مریم:

    خیلی ممنونیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.