مصرف ماست خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

به گزارش ممتاز نیوز، پژوهشگران در پژوهشی جدید در دانشگاه هاروراد کشف کرده‌اند که مصرف منظم ماست خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران یک گروه بزرگ، شامل ۲۰۰ هزار زن و مرد را از سن ۲۵ سالگی تا ۷۵ سالگی، تقریبا به مدت ۳۰ سال مورد بررسی قرار داده‌اند و وضعیت سلامت آنها را با مصاحبه‌های دوره‌ای و  جزئیات رژیم غذایی آنها را با پرسشنامه مورد سوال قرار داده‌اند. در طی این تحقیقات، پژوهشگران در میان شرکت کنندگان ۱۵ هزار و ۱۵۶ مورد دیابت نوع دو یافتند. سپس آنها اطلاعات خود را با داده‌های مطالعات قبلی انطباق داده‌اند. این گزارش به صورت آنلاین در BMC Medicine منتشر شده است.

پژوهشگران بعد از بررسی عواملی مانند سن، شاخص توده بدن، سیگار کشیدن، فشار خون و بسیاری دیگر از فاکتورهای سلامتی و رفتاری دریافتند که مصرف محصولات لبنی چه از نوع پرچرب و چه از نوع کم چرب ارتباطی با خطر ابتلا به دیابت ندارند.

اما داستان ماست متفاوت است.  در مقایسه با مصرف روزانه ۴ اونس ( معادل ۱۱۳ گرم)، مصرف ۱۲ اونس ( معادل ۳۴۰ گرم) ماست در روز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

پژوهشگران هیچ ادعایی مبنی بر این که  طبق مشاهدات آنها از این پژوهش، مصرف ماست از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند، ندارند. مو چن، پژوهشگری در دانشگاه هاروارد  که سرپرستی پروژه را بر عهده دارد، می‌گوید: هیچ دلیلی مبنی بر این که مصرف ماست ممکن است موثر باشد، در دست نداریم.

وی در ادامه می‌افزاید که بعضی از مکانیسم‌ها نشان می‌دهند مصرف ماست اثر خاصی دارد. بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند باکتری‌های پروبیوتیک موجود در ماست ممکن است مفید واقع شوند، اما هنوز هیچ نتیجه مشخصی در دست نیست.

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.