مصرف میوه و سبزیجات از بالا رفتن فشارخون پیشگیری می‌کند

۱۹اردیبهشت،
ممتاز نیوز: کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: مصرف روزانه سه تا پنج واحد از سبزیجات و دو تا چهار واحد میوه ها می‌تواند کمک بسیار موثری به پیشگیری از فشارخون بالا باشد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تغذیه یکی از فاکتورهای بسیار اساسی در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا می باشد، اظهار کرد: به طور کلی چند محور در بحث تغذیه می تواند مورد توجه قرار گیرد که تناسب اندام و کنترل وزن مناسب یکی از این عوامل می باشد.

وی ادامه داد: احتمال بروز فشار خون بالا در اشخاصی که وزن بالاتری داشته و دچار اضافه وزن و چاقی می باشند بیشتر است و با کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل می توانند از بروز فشارخون بالا جلوگیری کنند.

نقیایی، دومین عامل پیشگیری از فشار خون بالا را مصرف به اندازه نمک و غذاهای شور دانست و افزود: ارتباط مستقیمی بین مصرف نمک و سدیم موجود در آن با فشار خون بالا وجود دارد و هرچه میزان مصرف نمک افزایش یابد احتمال افزایش فشارخون بالاتر خواهد بود.

وی در ادامه اشخاص با فشار خون بالا را به حداقل رساندن نمک های مصرفی در غذاها به هنگام طبخ، حذف یا عدم استفاده از نمک پاش هنگام غذا خوردن، به حداقل رساندن مصرف غذاهای شور و جانشینی آنها با ترشی جات پیشنهاد ها کرد.

نقیایی، سومین عامل بروز فشار خون بالا را مصرف روغن های نامناسب عنوان کرد و گفت: استفاده از روغن های نامناسب در بروز مشکلات عروقی و به تبع آن افزایش فشارخون موثر است در حالی که استفاده از روغن های مناسب گیاهی از جمله روغن کانولا، روغن زیتون و روغن سویا و به حداقل رساندن مصرف آنها می تواند به سلامت عروق و یشگیری از فشارخون بالا کمک نماید.

این کارشناس تغذیه به کاهش استفاده از میوه ها و سبزیها اشاره و تصریح کرد: استفاده به اندازه از میوه ها و سبزی ها به سبب داشتن فیبرها سبب می گردد تا مواد مضر از جمله چربیها و قندهای اضافی از بدن دفع شود.

وی اضافه کرد: مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد سبزی ها و دو تا چهار واحد میوه ها می تواند کمک بسیار موثری به پیشگیری از فشارخون بالا باشد.

این کارشناس، مصرف بعضی عرقی جات از جمله عرق شوید را نیز در کاهش و کنترل جزئی فشارخون بالا موثر دانست.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.