مصرف نفت عربستان به اوج ۸۵۰ میلیون بشکه در سال می رسد

مصرف نفت عربستان به اوج ۸۵۰ میلیون بشکه در سال می رسد

 به گزارش شبکه ایران به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، عبدالله الشهری، رئیس اداره نیروگاه های برق عربستان سعودی اعلام کرد: هم اکنون ۵۰ درصد خوراک نیروگاه های انتقال برق عربستان گاز طبیعی و ۵۰ درصد دیگر نفت خام، نفت کوره و دیگر فرآورده های تقطیری هستند.

وی افزود: ما همچنان برای جایگزینی گاز با نفت به منظور تامین خوراک نیروگاه های برق تلاش می کنیم.

عربستان در نظر دارد با توسعه پروژه های گازی خود تا سال ۲۰۲۲ چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید گاز طبیعی خود بیفزاید.

توسعه میدان گازی کاران عربستان یکی از پروژه هایی به شمار می رود که برای کاهش وابستگی این کشور به سوزاندن نفت خام در نظر گرفته شده است.

الشهری اعلام کرد: دولت عربستان سعودی تمام واحدهای مسکونی نوساز را ملزم به استفاده از عایق های مناسب کرده است و از ورود تجهیزات برقی که مصرف آن ها بهینه نیست جلوگیری می کند.

وی افزود: این دو گام جدی برای بهینه سازی مصرف انرژی می تواند مصرف انرژی عربستان در سال های آینده را به نصف برساند.

بر پایه این گزارش، هم اکنون ۶ میلیون واحد مسکونی با عایق بندی های نامناسب در سراسر عربستان وجود دارد و قوانین جدید برای خانه های در حال ساخت و نوساز اعمال می شود.

الشهری پیش بینی می کند سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در عربستان سعودی ساخته می شود.

چندی پیش هیدی رهمن، یک تحلیلگر بانک آمریکایی سیتی گروپ در گزارشی اعلام کرد: چنانچه روند کنونی مصرف نفت خام عربستان سعودی برای تولید برق ادامه یابد، این کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی به تولید کننده خالص نفت خام تبدیل می شود.

محمد الصبان یک تحلیلگر سعودی که مسئولیت مذاکرات مسائل تغییرات اقلیمی عربستان را نیز بر عهده دارد، در واکنش به گزارش این بانک آمریکایی گفت: عربستان سعودی توانایی افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود را دارد و خطری برای تبدیل شدن این کشور به یک وارد کننده نفت وجود ندارد.

وی افزود: عربستان سعودی برای سال ها ظرفیت تولید نفت خام خود را در سطح کنونی روزانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه حفظ می کند و پیش بینی تحلیلگر بانک سیتی گروپ دور از واقعیت است.

ظرفیت تولید نفت عربستان در سال های گذشته متناسب با تقاضای جهانی با تغییر رو به رو بوده و برای یک مدت زمان طولانی در سطح خاصی ثابت نمانده است.

الصبان با تاکید بر تاثیر یارانه های سوخت بر مصرف انرژی اعلام کرد: عربستان با بازنگری قیمت های سوخت مخالفتی ندارد.

بنابر گزارش بانک سیتی گروپ، تولیدکنندگان برق در عربستان سعودی برای دریافت هر بشکه نفت ۵ تا ۱۵ دلار به شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو می پردازند.

این تحلیلگر سعودی اعلام کرد: عربستان تلاش می کند برای تامین خوراک نیروگاه های انتقال برق گاز را جایگزین نفت کند.

عربستان که ۸۶ درصد از درآمدهای های سالانه خود را از محل فروش نفت خام به دست می آورد، در حال شتاب بخشیدن به فعالیت های اکتشاف گاز طبیعی است و در نظر دارد به منظور تثبیت صادرات نفت خود در دهه های آینده، استفاده از انرژی های خورشیدی و هسته ای را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

عربستان سعودی بر خلاف دیگر کشورهای همسایه خود مانند کویت و امارات متحده عربی که برای تامین خوراک نیروگاه های برق خود با کمبود سوخت رو به رو هستند، از واردات گاز طبیعی صرف نظر کرده است.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.