مصرف نمک و حقایق مضر که باید بدانید

گردآوری توسط گروه سلامت ممتازنیوز

مصرف نمک و حقایق مضر که باید بدانید۱٫۰ out of 5 based on 1 review

مصرف نمک

ارتباط مصرف نمک وافزایش مصرف آن در بروز افزایش فشار خون سالهاست ثابت شده است وحتی سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ به صنایع غذایی درمورد کاهش مصرف نمک وروغن های اشباع در فراورده‌ها هشدار داد، ولی علیرغم هشدارهای مکرر هنوز مصرف نمک دربعضی از کشورها از جمله کشور ما بالا است.

تحقیقات میدانی درکشورما اعداد متفاوتی را درمورد مصرف سرانه نمک ارائه داده است ولی همه اعداد نشان داده اند که مصرف روزانه هر نفر ۱۵-۱۰ گرم است و این مقدار دو تا سه برابر میزان مورد نیاز است. لازم به ذکراست که وجود نمک درمایعات بین سلولی بدن به تعداد کم برای سرعت بخشیدن به فعل و انفعالات حیاتی، انتقال دادن پیام های عصبی و کارکرد درست عضلات بدن ضروری است به همین دلیل است؛ وقتی کسی مبتلا به اسهال یا استفراغ می شود ویا در هوای گرم تعرق بالایی دارد، مصرف میزانی از نمک را توصیه می کنند تا تعادل یون های مورد نیاز در بدن برقرار شود. حال اگراین نمک اضافه مصرف شود باعث تجمع آب در بدن شده ودر قسمت های مختلف ایجاد ورم می نماید.

به طور خلاصه افزایش مصرف نمک :

۱- ابتلا به افزایش فشار خون را بالا می برد.

۲- درایجاد سرطان معده نقش دارد.

۳- امکان ابتلا به بیماریهای قلبی ، سکته قلبی ومغزی را بالامی برد .

۴- در جذب کلسیم اخلال ایجاد می کند ودفع ادراری کلسیم را بالا می برد.

۵- درافراد مبتلا به آسم عوارض را شدیدتر می کند.

۶- اگر قوزک پای شما ورم می کند یا انگشتر دستتان برایتان تنگ می شود با کاهش مصرف نمک می توانیداز احتباس آب اضافی در بدن جلوگیری کنید.

مصرف نمک

متاسفانه میزان مصرف نمک برای خیلی از خانواده ها به میزانی که خودشان به غذا اضافه می کند معنی می شود، در حالی که بسیاری از مواد غذایی که در طی روز از آن استفاده می کنیم مانند: خیار شور، زیتون شور، آجیل ها، کنسروها، تنقلاتی نظیر چیپس و چوب شور،اغلب نان های سنتی ،پنیر،کشک، سوسیس، کالباس، ذرت بو داده، کراکرها، انواع ترشی و آب گوجه فرنگی دارای نمک زیاد می باشد و علاوه بر آن در فست فودها که معمولا جوانان بیشتر مشتری آن هستند، برای طعم دادن از نمک زیاد استفاده می شود.

علت مصرف بالای نمک درصنایع غذایی علاوه بر طعم دهی خاصیت نگهدارنده نمک است.

نمک علاوه بر اینکه به غذا طعم می دهد، باعث می شود غذا دیرتر فاسد شود و متاسفانه هنوز جانشین مناسبی برای آن پیدا نشده است .

نمک طعام از دو عنصرکلر وسدیم تشکیل شده است واین یون سدیم است که افزایش آن در بدن مضر ومشکلاتی را که نام بردیم بوجود می آورد. حال اگر سدیم به صورت های دیگر هم به بدن برسد همان خطر رادارد، برای مثال اگر در پخت نان، جوش شیرین که همان بی کربنات سدیم است، مصرف شود این سدیم با سدیم نمک اضافه شده به خمیر جمع می شود

بنابراین، یکی از نکاتی که در کاهش مصرف نمک باید بخاطر داشت این‌است که نان را از جایی بخریم که اطمینان داریم از خمیر مایه برای تخمیر استفاده می کنند وجوش شیرین در جریان تولید به آن اضافه نشده است. اغلب نان های صنعتی ونانهایی که در فانتزی پزی ها تولید می شود بدون جوش شیرین وبا استفاده از روش تخمیر درست تهیه می شود .

مصرف نمک

چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟

باید بدانیم که ذائقه سازی از دوران کودکی شکل می گیردواگر کودکی ۶-۵ سالگی غذاهای کم نمک بخورد ذائقه او به غذای کم نمک خو می گیرد. بنابراین در دوران بزرگسالی غذاهای کم نمک را دوست خواهد داشت . بنابراین اگر سر سفره شما کودکان نیز هستند توجه داشته باشید که کاهش مصرف نمک و به حداقل رساندن غذاها‌یی شور که نام برده شدند، می تواند طول عمر همراه با سلامت به کودکان شما هدیه کند.

اگر کودک شما به تنقلات علاقه دارد، سعی کنید نوع شور را به او ندهید . سعی کنید همیشه یک بشقاب سبز سلامت حاوی خیار، کاهو، هویج ، لبو، ذرت پخته شده ، سیب زمینی کبابی ، کاهو ویا انواع میوه های پوست گرفته وخرد شده برایشان آماده کنید، خصوصا هنگام دیدن تلویزیون کودکان را به مصرف غذا های سالم تشویق کنید.

فرض کنیم خودتان عادت کرد ه‌اید غذای شور بخورید، یعنی از دوران کودکی در خانه غذا یا به قول مادرها خوش نمک بودند، حال باید با توجه به خطرات ذکر شده سعی کنید با کاهش مصرف نمک در زمان آشپزی افراد خانواده را به نمک کم عادت دهیم .

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۱

مخالفم + ۰


تغذیه سالم Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.