مصرف پروتئین در مبتلایان به حساسیت، علائم بیماری را افزایش می دهد.

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد پروتئین در مبتلایان به حساسیت، سیستم ایمنی بدن را بیش از پیش تحریک کرده و موجب افزایش علائم بیماری در فرد مبتلا می شود.

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد پروتئین در مبتلایان به حساسیت، سیستم ایمنی بدن را بیش از پیش تحریک کرده و موجب افزایش علائم بیماری در فرد مبتلا می شود.
عماد معصومی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: عوامل مختلفی در بروز آلرژی و حساسیت نقش دارند که ژنتیک ، مواد غذایی ، استرس، گرده افشانی گیاهان، گرد و خاک و نیش یا گزیدن حشرات از جمله مهم ترین آن ها به حساب می آیند.

وی با بیان این که مواد غذایی می توانند ارتباط نزدیکی با بروز علایم حساسیت و تشدید عارضه داشته باشند تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد به ویژه مبتلایان به حساسیت، از وجود این ارتباط بی اطلاع یا آگاهی کافی ندارند، به همین دلیل اقدام خاصی در جهت پیشگیری و درمان مشکل خود از راه صحیح آن نمی کنند.

معصومی با اشاره به این که برای پیشگیری یا درمان حساسیت و آلرژی باید از مصرف ماده غذایی ایجاد کننده حساسیت پرهیز کرده یا مقدار آن را کاهش داد، تاکید کرد: البته مبتلایان به حساسیت ممکن است در نتیجه مصرف موادی که قبلاً نسبت به آنها حساسیت نداشته اند نیز دچار مشکلات و عوارض بیشتر و جدید تر شوند.

وی افزود: مصرف زیاد پروتئین در مبتلایان به حساسیت، سیستم ایمنی بدن را بیش از پیش تحریک کرده و موجب افزایش علائم بیماری در فرد مبتلا می شود.

معصومی یادآور شد: تغییر مناسب و اصولی عادات غذایی، استفاده از داروهای آنتی هیستامین و البته مشورت با پزشک در زمینه مصرف انواع داروهای ضد حساسیت ، مصرف ویتامین C که از ترشح هیستامین توسط گلبول های سفید جلوگیری می کند ، از جمله راه های بسیار مهم در پیشگیری و درمان حساسیت است.

مواد غذایی ایجاد کننده حساسیت را به درستی شناسایی کنید

این متخصص تغذیه در ادامه به خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: مهم ترین راه کار برای پیشگیری یا درمان آلرژی، شناسایی عامل اصلی آن و در نتیجه پرهیز از عامل ایجاد کننده حساسیت است.

معصومی افزود: اگر چه شناسایی همه عوامل ایجاد کننده حساسیت به ویژه آلرژی غذایی تقریباً امکان پذیر نیست، ولی می توان مهم ترین این عوامل را به ویژه در موضوع پیشگیری از آلرژی تشخیص داد و آگاهی را نسبت به مصرف آنها بالا برد.

وی تاکید کرد: شیر گاو، زرده تخم مرغ ، گندم، سویا، بادام کوهی، ماهی، آجیل های درختی مانند گردو معمولی، شکلات، تخم آفتاب گردان ، صدف دریایی، کنجد و خربزه از مهم ترین غذاهایی است که ارتباط بیشتری با آلرژی و حساسیت دارند.

معصومی تصریح کرد: در مقابل میوه ها و سبزی های تازه ، مرکبات،گوشت و ماست کم چرب ، حبوبات ، آجیل خام ، برنج سبوس دار، ذرت ، هویج، چغندر، کروس، خیار ، لیمو ترش، انار، پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل به ویژه فلفل سیاه در پیشگیری یا کاهش علایم حساسیت موثر هستند.

وی خاطر نشان کرد: البته غذاهای ایجاد کننده یا پیشگیری کننده از حساسیت، با درجات متفاوتی بر روی افراد مختلف تاثیر دارند که شدت این تاثیرات باید با دقت بیشتر در خصوص مصرف این مواد غذایی و همچنین مشورت با پزشک و متخصص مربوطه مشخص شود.

اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.