مصرف چیپس و بیسکوئیت در دوران بارداری ممنوع

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

محققان به زنان هشدار داده‌اند مصرف زیاد چیپس و بیسکویت در دوران بارداری ممکن است به قیمت به خطر افتادن سلامتی کودک تازه متولدشده تمام شود.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، مطالعه ای که توسط مرکز پژوهشی اپیدمولوژی محیطی در بارسلونای اسپانیا انجام شده، نشان می دهد مصرف زیاد چیپس و بیسکویت در زنان باردار باعث می شود کودک هنگام تولد از وزن کمتری برخوردار باشد. محققان دریافته اند مصرف چیپس و بیسکویت در هنگام بارداری باعث افزایش ماده ای به نام آکریلامید در بدن زنان می شود که ممکن است روند رشد جنین را به خطر اندازد و در نهایت باعث تولد نوزادی شود که در مقایسه با نوزدان سالم تر سر کوچک تری دارد.

آکریلامید یک ماده شیمیایی است که در غذاهایی که با حرارت زیاد پخته می شوند، تولید می شود. این ماده معمولاً در غذاهایی مثل چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، نان و قهوه نیز یافت می شود.

دانشمندان معتقدند عدم رشد کافی سر کودک ناشی از اختلالات پیش آمده در رشد سیستم عصبی نوزاد است و این امر نیز به نوبه خود ممکن است روند رشد کودک در دوران پس از تولد را تحت تاثیر قرار دهد. یافته های این مطالعه نشان داده است که زنان بارداری که مواد حاوی آکریلامید بیشتری مصرف کرده اند، معمولاً کودکانی به دنیا می آورند که به طور متوسط ۱۳۲ گرم سبک تر از دیگر کودکان متولد شده هستند و اندازه سر آنها نیز ۰٫۳۳ سانتی متر کوچک تر است.

این مطالعه در سال های بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بر روی ۱۱۰۰ زن باردار در کشورهای دانمارک، بریتانیا، یونان، نروژ و اسپانیا صورت گرفته، نشان داده است که تاثیر چیپس بر سلامتی جنین در حال رشد دقیقاً همانند تاثیر سیگار و مواد دخانی است.


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. راحیل:

    اکر مصرف پفک خیلی کم باشه و چیپس بازهم خطر زاست؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.