مصوبه‌ای برای حل مشکلات ارزی دانشجویان / نقش وزارت علوم در تصمیمات ارزی پررنگ‌تر شود

۲۱ آبان ،

23-311.jpg

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تشکیل جلسه وزارت علوم با مسوولان اقتصادی کشور در خصوص ارز دانشجویی، از تصویب مصوباتی جهت رفع مشکلات دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور خبر داد و گفت: در صورت اجرایی شدن این مصوبات از سوی مسئولان بانکی کشور بسیاری از مشکلات ارزی دانشجویان بورسیه حل می‌شود.

دکتر حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه حدود یک ماه پیش جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیرعلوم، رییس سازمان امور دانشجویان و تعدادی از مسوولان اقتصادی کشور در مورد ارز دانشجویی برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه مصوبات خوبی از جمله تامین بها یک سال زندگی ۴۷۰ دانشجو در خارج از کشور و تامین بها ۱۸۶۰ دانشجوی دکتری داخل که برای فرصت مطالعاتی به خارج رفته‌اند را به دنبال داشت که اگر اجرایی شود بسیاری از مشکلات ارزی دانشجویان بورسیه حل می‌شود.

وی در عین حال با بیان اینکه بانک مرکزی قول اجرای دوهفته‌ای مصوبات مذکور را داده بود، گفت: اما با گذشت یک ماه از جلسه، این مصوبات هنوز اجرایی نشده است.

مدیرکل بورس وزارت علوم با بیان اینکه تصمیمات در حوزه دانشجویان غیربورسیه‌ باید با تامل و تفکر بیشتری اتخاذ شود، تصریح کرد: این اشخاص قشر نخبه جامعه می باشند که اگر با آنها نامهربانی شود، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به آنها و کشور وارد خواهد شد.

آمار متقاضیان ارز به تفکیک مقطع تحصیلی

وی افزود: در حال حاضر از ۵۰ هزار دانشجوی غیر بورسیه که برای دریافت ارز ثبت‌نام کرده‌اند، ۲۰ هزار نفر دانشجوی دکتری، ۲۲ هزار نفر کارشناسی ارشد و تنها هفت تا هشت هزار نفر دانشجوی دوره کارشناسی می باشند.

نقش وزارت علوم در تصمیم‌گیری‌های ارز دانشجویی پررنگتر شود

مدیرکل بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم با بیان اینکه مسوولیت دانشجویان خارج از کشور به عهده وزارت علوم است، تصریح کرد: در حال حاضر همه تصمیمات توسط بانک مرکزی و شورای ارز و بورس گرفته می‌شود، اما با توجه به اینکه مسوولیت این دانشجویان به عهده وزارت علوم است، باید نقش وزارت علوم در این زمینه پررنگ‌تر باشد.

اعزام ۸۰۰ عضو هیات علمی بورسیه به خارج از کشور

مسلمی با اشاره ه اعزام قشر عظیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای تحصیل به خارج از کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ مربی از دانشگاه آزاد و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از دانشگاه‌های دولتی برای اخذ مدرک دکتری به خارج از کشور رفته‌اند که در شرایط موجود این اشخاص نیز به مشکل برخورده‌اند.

وی ادامه داد: چندی پیش یکی از مسوولان بانک مرکزی گفت که سالی ۲۷ هزار دلار ارز به دانشجویان غیر بورسیه داده می‌شود که متاسفانه این مبلغ نیز پرداخت نمی‌شود، چراکه اشخاصی به ما مراجعه کرده‌اند و گفته‌اند معرفی‌نامه ارز دانشجویی را به بانک‌ها داده‌ایم ولی تنها هزار دلار دریافت کرده‌ایم.

سه چهارم اعضای هیات علمی استادیار به بالای دانشگاه‌های داخل تحصیل‌کرده خارجند

مسلمی با رد این مساله که گفته می‌شود بخش عمده ای از ارزی که برای دانشجویان خرج می‌شود، بازگشت ندارد، گفت: در حال حاضر در کشور ۴۰ هزار عضو هیات علمی استادیار به بالا داریم که تنها ۱۰ هزار نفر آنها در داخل کشور تربیت شده‌اند و بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از خارج از کشور به ایران بازگشته‌اند.

تنها به انگلیس دانشجو اعزام نمی‌شود

مدیرکل بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم در پایان با بیان اینکه در حال حاضر به همه دنیا غیر از انگلیس دانشجو اعزام می‌کنیم، تصریح کرد: از سال قبل تاکنون پنج دانشجو به آمریکا و حدود ۸ تا ۱۰ دانشجو نیز به کانادا اعزام شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.