مصوبه جنجالی شورای نگهبان/ رونمایی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان

مصوبه جنجالی اخیر شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، رونمایی اصلاح‌طلبان از ۱۴ کاندیدای پیشنهادی خود، نامزدی دو اصولگرای دیگر و تلاش اصولگرایان برای حضور رئیسی، مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بودند.

به گزارش ممتازنیوز، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته به شرح زیر است:

رئیسی؛ مساله اصلی اصولگرایان

در میان اصولگرایان هنوز اصرار و تاکید آنان برای حضور سید ابراهیم رئیسی در صحنه انتخابات مساله اصلی است. این هفته صادق خلیلیان و علیرضا افشار هم از جناح راست برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کردند. دیدار سه‌نفره رضایی، محمد و قاسمی هم از دیگر اخبار مهم اصولگرایان در هفته گذشته بود.

درخواست مجامع استانی به شورای ائتلاف برای دعوت از  رئیسی

مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ۳۱ استان ۱۷ اردیبهشت با ارسال نامه‌ای به مرکزیت این شورا خواستار دعوت از سید ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات شد.

عضو شورای وحدت: حضور رئیسی، حتمی است

در همین زمینه محمدجواد محمدی‌نوری عضو هیات اجرایی شورای وحدت ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رایزنی افراد و جریان‌های مختلف سیاسی برای دعوت از سید ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود، گویا حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی در کشور شود.

متکی: گزینه قطعی ما رئیسی است/ تحت هیچ شرایطی لاریجانی کاندیدای شورای وحدت نخواهد شد

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان ۱۴ اردیبهشت با تاکید مجدد بر انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای این مجموعه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، هرگونه حمایت از علی لاریجانی توسط شورای وحدت را منتفی دانست.

پیش از این برخی از اعضای شورای وحدت از احتمال حمایت این تشکل اصولگرا از لاریجانی سخن گفته بودند.

نامه محمد به رقبا

سعید محمد از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ اردیبهشت در نامه‌ای خطاب به رقبای احتمالی خود از آنها خواست که بنای رقابت‌های انتخاباتی را نه دعوا و مناقشه و مجادله، بلکه صمیمیت و صداقت و برادریِ مخلصانه قرار دهند.

همچنین ۱۶ اردیبهشت، محسن رضایی با انتشار عکسی همراه با سعید محمد و رستم قاسمی در توییتر نوشت: در نگرش اسلامی ایرانی به مدیریت، «داوطلبی برای مسوولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملاً متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه ای، قرار است ‫برادرانه‬ و همه با هم ایران را بسازیم.

این تصویر و اظهارات رضایی باعث شد تا برخی‌ها از ائتلاف سه‌نفره این سه کاندیدای انتخابات و همراهی نکردن آنان با جریان اصولگرایی سخن بگویند.

دعوت مجمع متخصصین از لاریجانی برای حضور در انتخابات

مجمع متخصصین ایران ۱۶ اردیبهشت در نامه‌ای، از علی لاریجانی برای نامزدی در انتخابات پیش رو دعوت کرد.

مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت حل نمی شود

حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، ۱۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که هیچ فردی نمی‌تواند مسائل اقتصادی را در کوتاه‌مدت حل کند. هر کس بگوید این مسائل را در کوتاه‌مدت حل می‌کنم، مشخص می‌شود این مسائل را نشناخته است.

اعلام کاندیداتوری خلیلیان

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و استاد دانشگاه تربیت مدرس، ۱۲ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق خود، در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

نامزدی یک نظامی دیگر

از طرفی سرتیپ علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی و رئیس اسبق سازمان بسیج، ۱۲ اردیبهشت با برگزاری نشستی خبری و ارائه بیانیه‌ای، آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد.

رونمایی از نامزدهای اصلاح‌طلبان

این هفته اصلاح‌طلبان از ۱۴ نامزد پیشنهادی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رونمایی کردند.

۱۴ کاندیدای پیشنهادی جبهه اصلاح طلبان ایران

جبهه اصلاح طلبان ایران ۱۲ اردیبهشت، ۱۴ کاندیدای پیشنهادی اولیه خود را معرفی کردند. فهرست کاندیداهایی که توسط حداقل ۱۴ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاح‌طلبان ایران برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد شده‌اند به شرح زیر است: ۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)، ۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)، ۳- مصطفی تاجزاده (۳۲ پیشنهاد)، ۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)، ۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)، ۶- محسن هاشمی‌رفسنجانی (۲۰ پیشنهاد)، ۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)، ۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)، ۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)، ۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)، ۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)، ۱۲- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)، ۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد)، ۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد).

دعوت جبهه اصلاحات از کاندیداهای چهارده گانه برای ارائه برنامه‌ها

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران هم ۱۲ اردیبهشت در این زمینه گفت: در جلسه مجمع عمومی این جبهه اصلاحات ایران  تصویب شد که برای استفاده حداکثری از پیشنهادات و برنامه‌های نامزدها، همه نامزدهای چهارده‌گانه‌ای که با حداقل ۱۰ معرف (از اعضای مجمع عمومی) به جبهه معرفی شده‌اند برای ارائه برنامه‌ها و پاسخ‌ به پرسش‌ها به مجمع دعوت شوند تا پس از بررسی‌ها و پیش از ثبت‌نام نامزدها رای‌گیری انجام و تنها نامزدهایی که رای حداقل دو سوم اعضا را کسب می‌کنند به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه دعوت به ثبت‌نام شوند.

رهامی: من را به‌عنوان یکی از داوطلبان جبهه اصلاحات معرفی نکنید

پیش از این محسن رهامی داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری، ۱۱ اردیبهشت در بیانیه‌ای در اعتراض به روند بررسی داوطلبان توسط جبهه اصلاحات ایران، خواستار خودداری این نهاد از معرفی او به عنوان یکی از نامزدهای این جبهه شده بود.

جهانگیری، ظریف و هاشمی؛ کاندیداهای کارگزاران

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی را به عنوان نامزدهای مورد نظر معرفی‌شده کارگزاران به جبهه اصلاحات دانسته بود.

مشخص شدن کاندیداهای انتخاباتی حزب اتحاد ملت

حسین نورانی‌نژاد حزب اتحاد ملت هم ۱۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا از معرفی سید مصطفی تاجزاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران خبر داد.

نامزدی تلویحی عارف

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان ۱۴ اردیبهشت به صورت تلویحی از احتمال نامزدی خود در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد و در توییتر نوشت: بارها اعلام کرده‌ام در انتخابات ریاست‌جمهوری اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من حضور دارد به او کمک می‌کنم اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت با رویکرد همگرایی و وحدت ابایی برای حضور ندارم.

گفتمان محوری، گام دوم جبهه‌ی اصلاح طلبان

عباس آخوندی وزیر پیشین راه دولت یازدهم و کاندیدای احتمالی انتخابات، ۱۴ اردیبهشت در یادداشتی ابراز امیدواری کرد که جبهه اصلاح‌طلبان بتواند گام دوم خود را با موفقیت و بدون افتادن از نفس بردارد.

آخوندی ۱۱ اردیبهشت هم در گفت‌وگو با ایسنا، مساله ایران را موضوع اصلی انتخابات ۱۴۰۰ دانست.

اعتماد ملی نامزد حزبی ندارد

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد حزبی معرفی نخواهد کرد.

اخبار نهادهای مرتبط با انتخابات

روز ۱۵ اردیبهشت خبر مصوبه جدید و به نوعی جنجالی شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باعث ایجاد مباحث و حاشیه‌هایی شد. بر مبنای این مصوبه برخی از نامزهای احتمالی مانند محمد غرضی، اسدالله بادامچیان، مصطفی تاجزاده، سعید محمد و محمدجواد آذری‌جهرمی حتی شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را هم نخواهند داشت. برخی کارشناسان، تصویب این مصوبه م قانون‌گذاری از سوی شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی دانستند.

 ابلاغ شرایط ثبت نام نامزدها در مصوبه جدید شورای نگهبان

هادی طحان‌نظیف عضو شورای نگهبان ۱۵ اردیبهشت در گزارش ۷۸ از سلسله گزارش‌های خود از جلسات شورای نگهبان از مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و ساماندهی وضعیت ثبت‌نام نامزدها خبر داد.

بر اساس مصوبه جدید شورای نگهبان برای مشخص شدن جزییات شرایط  کاندیداتوری، از این پس داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام باید این شرایط را داشته باشند: ۱. سن: ۴۰ تا ۷۵ سال، ۲. حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن، ۳. سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی، ۴. وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر، فرماندهان نظامی با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند، ۵. داشتن عدم سوءپیشینه و نداشتن سابقه محکومیت کیفری.

پس از برخی انتقادات به این مصوبه، طحان‌نظیف ۱۷ اردیبهشت با حضور در برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما درباره مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت بیشتر رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن است.

جنتی: نامزدهای انتخابات از همین امروز درست سخن بگویند

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ۱۵ اردیبهشت در جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: نامزدهای محترم باید در فرایند تبلیغات انتخابات، حرف‌های درست و کارشناسی‌شده بزنند و در عمل نیز به آن پایبند باشند و بدانند مردم از آن‌ها مطالبه خواهند کرد؛ پس از همین امروز درست سخن بگویند و وعده‌های بدون پشتوانه ندهند.

توضیحات کدخدایی درباره برگزاری انتخابات در سایه کرونا

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۱۵ اردیبهشت در گفت‌وگویی در خصوص انتخابات پیش رو و نحوه عملکرد شورا و برگزاری آن در سایه همه‌گیری کرونا توضیحاتی داد و انتخابات امسال را دارای اهمیت بیشتری در مقایسه با انتخابات گذشته دانست.

بیش از ۳۳ هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می‌شود

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، ۱۶ اردیبهشت در جریان بازدید از کارگاه آماده‌سازی تجهیزات الکترونیکی انتخابات کشور، با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در امر برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور فراهم شده است، گفت: بیش از ۳۳ هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می‌شود که تا الان بیش از ۲۵ هزار صندوق به‌روزرسانی شده و امید داریم تا هفته آتی تمام دستگاه‌ها تجهیز و آماده روز انتخابات شوند.

ابراز نگرانی وزیر کشور از رد صلاحیت داوطلبان شوراها

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین ۱۴ اردیبهشت از ابراز نگرانی وزیر کشور نسبت به رد صلاحیت داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هیات‌های نظارت شهرستان‌ها در جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد. 

جلسه رئیس مجلس با وزیر کشور و هیئت نظارت بر انتخابات شوراها

۱۴ اردیبهشت در پی برخی اعتراض‌ها نسبت به رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر و درخواست از رئیس مجلس برای پیگیری این مساله، بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی،‌ از جلسه رئیس مجلس با وزیر کشور و و تعدادی از اعضای‌ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر به منظور بررسی وضعیت و روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد.

اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره جلسه اخیر وزیر کشور و رییس مجلس

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ۱۵ اردیبهشت در اطلاعیه ای تاکید کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها منتخب اکثریت نمایندگان مجلس بوده و مطابق قانون تنها مرجع نظارتی انتخابات شوراها به شمار می‌آید که در تصمیمات خود دارای استقلال است و شیوه اخذ تصمیم هیأت نیز به صراحت در قانون بیان شده است.

برگزاری سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی

۱۳ اردیبهشت در سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی، با حضور محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور و سایر اعضا، ضمن تشریح آخرین وضعیت انتخاباتی کشور، ارائه اخبار و گزارشات مربوط به جرائم و تخلفات انتخاباتی کشور، ارائه گزارش عملکرد ستادهای استانی و ارزیابی روند اجرای مصوبات جلسه گذشته ستاد مرکزی انتخابات مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.