مصوبه مهرآفرین همچنان جنجال‌آفرین!

ایران > دولت– نخستین اقدام پرسروصدای دولت یازدهم به لغو یکی از مصوبات پرسروصدای دولت دهم منجر شد؛ اقدامی که دیوان عدالت اداری آن را رد کرد و غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم هم در یادداشتی به بخشنامه‌ای که اسحاق جهانگیری معاون نخست رئیس‌جمهور صادر کرده است واکنش نشان داد.

با این حال روز قبل ترکان مشاور رئیس‌جمهور از تجدید‌نظر در همه مصوبات دوره انتقالی احمدی‌نژاد خبر داد. ماجرا از آنجا آغاز شد که اسحاق جهانگیری معاون نخست رئیس‌جمهور آخر هفته قبل در بخشنامه‌ای به تمامی وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی دستور داد تمامی استخدام‌ها و تغییر ساختار طرح مهر‌آفرین را متوقف کنند.

طرح مهرآفرین طرحی بود که دولت احمدی‌نژاد در اواخر عمر خود آن را کلید زد و مجلس ۳بار آن را مغایر با قانون اعلام کرد. براساس طرح مهر آفرین مقرر شده بود دولت شرایط استخدام حدود ۵۰۰هزار نفر نیرو را فراهم آورد که جزئیات اجرای طرح جنجالی مصوبه مهر‌آفرین در تاریخ ۲اردیبهشت‌ماه ۹۲از سوی غلامحسین الهام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد‬. مجلس ۳بار مصوبه دولت را مغایر با قوانین عادی دانست و چهره‌هایی مثل احمد توکلی در واکنش به اینگونه مصوبات استخدامی دولت گفته بودند که دولت می‌خواهد ساختار اداری کشور را به هم بریزد و «زمین سوخته» تحویل دهد.

پیش از آنکه غلامحسین الهام سخنگوی دولت‌های نهم و دهم دربارهٔ بخشنامه صادر شده از سوی معاون نخست روحانی واکنش نشان دهد، حجت‌‌الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری بخشنامه صادر شده از سوی دولت تازه را مغایر قانون دانسته و گفته بود آنطور که شنیده‌ام این بخشنامه به‌نحوی صادر و ابلاغ شده که همه مصوبات دولت سابق را از تاریخ نخست خرداد به بعد متوقف کند و اعلام کرده تا بررسی‌های لازم نباید اجرا شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: موضوعی که آقای جهانگیری به‌صورت بخشنامه صادر کرده قطعاً مغایر قانون است و رئیس‌جمهور یا معاون نخست وی حق جلوگیری از اجرای آن را ندارند و اگر بخواهند تغییری در مصوبات ایجاد کنند یا باید در هیأت دولت این کار صورت گیرد یا از طریق مجلس و شکایت به دیوان عدالت آن را پیگیری کنند. از سوی دیگر غلامحسین الهام هم در یادداشتی که روی تارنمای شخصی خود منتشر کرد، نوشت که هیچ قانونی از قانون اساسی تا قوانین عادی و هیچ حکم شرعی به معاون نخست رئیس‌جمهور چنین اختیاری اعطا نکرده است تا با اراده شخصی یا تصورات فردی، حرکت قانون در کشور را متوقف کند؟

وی نوشت که این اتفاق تاکنون دربارهٔ قوانین مصوب دولت هویداهم نیفتاده است. او نوشت بی‌ثباتی در تصمیمات حقوقی دولت و ملت مغایر با سیاست اعلامی آقای رئیس‌جمهور است که در تبلیغات انتخاباتی بحق، آرامش را چون انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم دانسته‌اند. بالاخره از ۹۲٫۳٫۱چه اتفاقی افتاده است که از این تاریخ دولت دهم فاقد مشروعیت شده باشد؟ و قبل و بعد آن چنین نبوده است! حالا باید منتظر شد و دید سرنوشت این مصوبه جنجالی در دولت یازدهم به کجا می رسد؟


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. جوانان ایرانی:

    خبر خوش. طرح مهرآفرین دوباره اجرا می شود. امروز لغو توقیف طرح مهرآفرین از سوی جهانگیری اعلام شد.از مدیریت سایت و دولت یازدهم ممنون هستیم. خدا را شکر که طرح مهرآفرین دوباره اجرا میشود. ایران غرق در شادی شده. خانواده ها دارن شیرینی پخش میکنند. توو شهر ما غوغای هستش.همه شادند. جوان ها شاد هستند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.