مضامین واقعی و آشنا در موفقیت “کلاه قرمزی و بچه ننه” سهیم است

“جبار آذین”منتقد سینما،در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص راز ماندگاری فیلم سینمایی “کلاه قرمزی و بچه ننه” ساخته “ایرج طهماسب” گفت:با توجه به اینکه فیلم های متعدد اجتماعی و ارزشی حتی شبکه کمدی به روی پرده سینماهای کشور رفته است اما یک فیلم با مضمون کودک موفق شده رکورد فروش را در کمترین زمان بدست آورد.
وی افزود:از یک منظر این اتفاق بسیار خوب و مبارک است؛اما در کنار این نکته مثبت این سوال مطرح می شود که به چه علت فیلم هایی که با هزینه ی بیشتر از “کلاه قرمزی ساخته شده است و تبلیغات بیشتر و همچنین سالن های بیشتری را در اختیار داشته،موفق به جذب مخاطب نشده اند؟.
آذین ادامه داد:”کلاه قرمزی” از تلویزیون متولد شد و دوره ی زایش او با سلیقه مخاطب همراه و همسو بوده یعنی توانست در میان انواع برنامه های کودک و انیمیشن های داخلی و خارجی خودی نشان دهد.
وی تصریح کرد:آنچه در این مجموعه مطرح می شد حرف ها،موضوع ها و قصه هایی بود که برگرفته از زندگی واقعی خود بچه ها بود.یعنی کودکان با موضوعاتی در این مجموعه روبرو می شوند که برای آنها آشنا بوده و بدور از واقعیت و تخیلی نبوده است.
وی اظهارداشت:پس از توفیق”کلاه قرمزی” در تلویزیون؛دست اندرکاران متولی این برنامه تصمیم گرفتند” کلاه قرمزی” را به سینما بیاورند و شانس آن را در سینما هم امتحان کنند.
آذین افزود:اولین سری “کلاه قرمزی” در سینما با موفقیت زیادی روبرو شده و رکورد فروش در آن سال را در تاریخ سینمای ایران شکست که تمامی اینها به خاطر همان جذابیت های عروسکی و اجرایی است که محتواها و مضامین آشنا برای مخاطبان به همراه داشت.
وی بیان کرد:وجود استقبال مخاطبان از این فیلم حاوی یک نکته مهم است؛اینکه افرادی در حال حاضر به دیدن “کلاه قرمزی” می روند که زمانی مخاطب کودک و نوجوان کلاه قرمزی بودند و در حال حاضر خودشان جزء والدین جوان جامعه هستند و به لحاظ محتوایی با مضامین و شخصیت های” کلاه قرمزی” آشنا بودند و این آشنایی را به فرزندانشان هم منتقل کردند.
آذین تأکید کرد:حال والدین جوانی که روزگاری مخاطبان اصلی “کلاه قرمزی” بودند در کنار فرزندانشان برای دیدن فیلم دوران کودکیشان که هنوز برای خود آنها و کودکان جذابیت دارد،می نشینند و در واقع یکی از رمزهای اصلی ماندگاری و فروش جذب کلاه قرمزی است.
وی ادامه داد:اما مهمترین مسئله ای که توانسته “کلاه قرمزی” را در میان کارهای دیگر سینما کودک و یا حتی سینما اجتماعی و سرگرم کننده ما در پله بالاتر بنشاند؛این است که این فیلم دور از فرهنگ جامعه ما نیست و این مهمترین علت استقبال از کلاه قرمزی است.
وی اظهارداشت:”کلاه قرمزی” شخصیت برگرفته از فرهنگ رایج جامعه ماست و خارج از کشور نیامده و یا تقلید از سریال های خارجی و کپی فیلم خارجی های قبل از انقلاب نیست و حرفهایش را در عالم تخیل منتقل نمی کند و به صورت واقعی و جذاب حرفهایشان را ارائه می کند.
آذین خاطرنشان کرد:در “کلاه قرمزی” سعی شده از جذابیت های مورد توجه کودکان و نوجوانان استفاده شود به همین دلیل کودکان همراه با والدین خود در سالن سینما می روند تا با شادی و تلخی های “کلاه قرمزی “و دوستانشان همراه شوند./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.