مطبوعات چین در مورد تقویت گروههای تروریستی در سوریه هشدار دادند

به گزارش ایرنا ، همزمان با محکومیت کشتار غیرنظامیان در منطقه ‘ حوله ‘ از سوی دستگاه دیپلماسی چین، مطبوعات این کشور به ارزیابی مواضع غرب در قبال سوریه پرداختند و نسبت به خطر بروز جنگ داخلی هشدار دادند.

مطبوعات چین ، سوریه را دارای جایگاهی راهبردی در خاورمیانه دانستند و تاکید کردند که تحولات این کشور بسرعت برکل منطقه تاثیر خواهد داشت.

ارگان حزب حاکم چین در گزارشی تحلیلی آورده است : برخی در تلاشند تا گروه های تروریستی در سوریه را تقویت کنند.

روزنامه ‘مردم ‘ نوشت: آنان قصد دارند جنگ داخلی در سوریه راه بیندازند و همه باید با تلاش مشترک از تحقق چنین پدیده هایی جلوگیری کنند.

این روزنامه تصریح کرد: امکان ندارد تحولات سوریه بر خاورمیانه بی تاثیر باشد.

روزنامه مردم با اشاره به تلاش تروریست ها برای گسترش خشونت و درگیری در سوریه ادامه می دهد: جامعه بین المللی باید از همه طرف ها اعم از دولت و مخالفان بخواهد برنامه صلح شش ماده ای عنان را اجرا کرده و به گفت و گوها پایبند باشند.

این نشریه نوشته است که نباید اجازه داد سوریه درگیر یک جنگ داخلی شده و به عراقی دیگر تبدیل شود.

‘ دنیا نمی خواهد شاهد فاجعه باشد. ملت ها امیدوارند جامعه بین المللی از وقوع فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند.’

‘گلوبال تایمز’ دیگر روزنامه مهم چاپ پکن نیز امروز نوشت: غرب فکر می کند تنها چین و روسیه هستند که مانع سقوط سوریه شده اند.

این در شرایطی است که ‘ سی ان ان ‘ در گزارش اخیر خود چین و روسیه را به دلیل حمایت از دولت سوریه مسبب اتفاقات ناگوار اخیر معرفی کرد.

این روزنامه می نویسد : از زمانی که قطعنامه ضد سوری غرب از سوی چین و روسیه وتو شد حملات رسانه ای غربی ها به این دو کشور ادامه دارد.

گلوبال تایمز با اشاره به مسوولیت های غرب در قبال سوریه تاکید کرد: غرب نباید روی این آتش بنزین بپاشد و شرایط را طوری کنند که از کنترل خارج شود.

این روزنامه آمریکا و اروپا را در قبال حادثه اخیر در ‘حوله’ مسوول دانست و افزود: چین و روسیه بر حل صلح آمیز بحران تاکید می ورزند، اما قدرت های غربی اصرار دارند تا زمانی که اسد رییس جمهور سوریه در قدرت باشد راه حلی وجود ندارد.

گلوبال تایمز با اشاره به اینکه آمریکا و کشورهای غربی برای سوریه و کل خاورمیانه نقشه های سیاسی طراحی کرده اند ، آورده است: رویکرد غرب حل مساله سوریه با استفاده از زور است.

به نوشته این نشریه چینی، تحریم های اقتصادی و سیاسی غرب برای منزوی کردن رژیم اسد و حمایت های آنان از مخالفان دولت نشان دهنده نیات مخرب آنهاست.

گلوبال تایمز تصریح کرد، خشونت و خونریزی مسیری است که غرب استمرار آن را در سوریه دنبال می کند و نباید انتظار داشته باشد که چین و روسیه از چنین شرایطی حمایت کنند.

این روزنامه پرشمارگان چاپ پکن در پایان غرب را متهم کرد که هرگز برای مشکلات منطقه ای و جهانی راه حلی نداشته است و نوشت: غرب افغانستان و عراق را بدون راه حل گذاشت ، در مصر و لیبی موفق نبود و حالا به دنبال خونریزی در سوریه است.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۹۶۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.