مطلع انوار علامه طهرانی: جلد نهم

نهمین جلد از مجموعه «مطلع انوار» شامل دست‌نوشته‌های موضوعی علامه سید محمدحسین حسینی‌طهرانی به‌زودی منتشر می‌شود.

مهدی بهبودی، دبیر اجرایی انتشارات مکتب وحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که جلد نهم از مجموعه «مطلع‌انوار» با موضوع کلام (در حوزه اهل‌بیت (ع) به رشته تحریر در آمده است، اظهار کرد: برگزیده‌ای از احوالات چهارده معصوم از مباحث این نوشتارند.

وی با بیان این که در این جلد از «مطلع انوار» دست‌نوشته‌های علامه طهرانی به صورت موضوعی منتشر می‌شوند، توضیح داد: این اثر با مقدماتی در باب فضلیت محبت اهل بیت آغاز می‌شود. ذکر برگزیده احوالات اهل‌بیت عصمت و طهارت به ترتیب از حضرت محمّد(ص) تا حضرت حجت(عج) متن این اثر را شکل می‌دهند.

بهبودی بیان احادیثی در سیره اهل‌بیت(ع)، تتبعی نسبتا جامع در تاریخ موالید و وفیات ائمّه و خلفای هم عصرشان و اشعاری درباره اهل‌بیت(ع) را از دیگر مباحث شایان توجه نهمین «مطلع انوار» عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این اثر تا یک ماه آینده از سوی انتشارات مکتب وحی به چاپ برسد.

احوالات شخصی و حکایات و قصص، تذکره و ترجمه احوالات استادان اخلاق و عرفان مانند مرحوم قاضی، مرحوم حداد، علامه طباطبایی، آقا سیدجمال‌الدین گلپایگانی، ادعیه و عبادات، فلسفه، عرفان، ادبیات و هیات و نجوم، ابحاث تفسیری و روایی، مباحث کلام (مبدأ و معاد و مَساوی) از دیگر موضوعات این مجموعه‌اند که تاکنون توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده‌اند.

مرحوم علامه آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی‌طهرانی از عرفا و مجتهدان معاصر بود که حدود ۱۷ سال پیش رحلت کرد. از زمان حیات این عالم روحانی مکتوباتی مانند دوره علوم و معارف اسلام شامل الله‌شناسی(۳ جلد)، معاد شناسی(۱۰ جلد)، امام‌شناسی (۱۸ جلد)، نور ملکوت قرآن (۴ جلد)، ولایت فقیه (۴ جلد)، توحید علمی و عینی، مهر تابان، روح مجرد، رساله سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم، رساله نوین، رساله نکاحیه(کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین)، رساله بدیعه، رساله رؤیت هلال، رساله مودت، نگرشی بر قبض و بسط تئوریک شریعت، وظیفه فرد مسلمان در تشکیل حکومت اسلام، نامه پیش‌نویس قانون اساسی به یادگار مانده است.
 
پس از ارتحال علامه نیز آثاری مانند مطلع انوار (۱۴ جلد)، انوارالملکوت (۲ جلد)، صلاه‌الجمعه، تفسیر آیه نور، آیین رستگاری، سرالفتوح ناظر بر پرواز روح در دست نشرند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.