مطهرنیا: استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه برای محدودسازی قدرت دولت دمشق است

۰۶م آذر ،

413650_1imgMotahar niya2-L.jpg

مهدی مطهرنیا گفت: آنچه که در فضای عملیاتی سوریه شاهدیم نوعی فرصت‌آفرینی مبتنی بر فرصت‌سنجی ناشی از بحران غزه توسط کشورهای فرادستی در جهت مدیریت آینده بحران سوریه است.

مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تصمیم ترکیه برای استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه، خاطرنشان کرد: زمانی که همه نگاه‌ها به غزه دوخته شده بود و بحران غزه به صورت مدل متراکم از درگیری بزرگ ممکن در خاورمیانه مورد توجه واقع شد و برای اولین بار اصطکاک رسمی میان اسرائیل و قطب اصلی مقاومت یعنی ایران به صورت نیابتی در غزه خود را نمایش داد در منطقه عملیاتی سوریه شاهد شناسایی بی‌سر و صدای دولت ائتلاف ملی تازه سوریه توسط اتحادیه اروپا، شورای همکاری خلیج‌فارس و بعضی از کشورهای منطقه مانند ترکیه بودیم.

وی اضافه کرد:‌ در این فضا که هر دو سوی بحران غزه خود را پیروز این جنگ هشت روزه معرفی می‌کردند درخواست استقرار موشک‌های پاتریوت توسط ترکیه صورت گرفت و سفارت دولت ائتلاف ملی سوریه با دیپلمات دولت تازه آن بازگشایی شد.

این استاد دانشگاه گفت: مرکز هلی‌کوپتر ارتش سوریه در نزدیکی دمشق فتح شد و به نظر می‌رسد با استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه، آمادگی افزایش سطح اصطکاک نظامی و عملیات ممکن‌الوقوع نیروهای منطقه‌ای مخالف با بشار اسد با حمایت لجستیکی کشورهای فرامنطقه‌ای در مورد اسد برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: می‌توان بیش از آنچه استقرار موشک‌های پاتریوت و درخواست آن را از طرف ترکیه محصول تحریک دولت دمشق و یا پتانسیل‌های حمله دمشق به ترکیه بدانیم، واکنشی از جانب ترکیه برای آماده شدن بیشتر برای محدودسازی قدرت دولت دمشق به بهانه امکان گسترش کمک‌های تسلیحاتی و حضور جدی‌تر نظامی کشورهای حامی دولت بشار اسد را در منطقه قلمداد کنیم که خود زمینه‌پرور استقلال پایگاه‌های نظامی بیشتر غرب در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

مطهر‌نیا تصریح کرد: در این شرایط ترکیه بیش از قبل به پایگاه نظامی در جهت مدیریت آینده تحولات نظامی در خاورمیانه قلمداد خواهد شد. به این ترتیب و با حضور بیشتر نیروهای نظامی غربی و فناوری‌های نظامی غرب در منطقه، التهاب ناشی از این حضور نیز عکس‌العمل‌های متفاوتی را در جبهه مقابل شکل خواهد بخشید. در این زمان شاهد نزدیک شدن ناوهای نیروی دریایی آمریکا به مرزهای آبی ایران در خلیج‌فارس نیز بوده‌ایم که سبب نامه‌نگاری به سازمان ملل شد.

این استاد دانشگاه گفت: این موارد در پازل معنادار نشان دهنده سیگنال‌های متعددی در جهت افزایش سطح التهاب در منطقه خاورمیانه است که ممکن است از مرزهای فلسطین عبور کرده و در خط سیر مقاومت تا خلیج‌فارس و از خلیج‌فارس تا خلیج عدن خود را به نمایش بگذارد.

وی در مورد اینکه آیا سوریه در شرایط فعلی تهدیدی برای ترکیه محسوب می‌شود نیز اظهار کرد: ترکیه از یک سو استقرار موشک‌های پاتریوت را به عنوان حمایت از فشار به سوریه و اطمینان خاطر مردم ترکیه از عملیات انتقامی دمشق مورد توجه قرار می‌دهد و از جانب دیگر با بهانه قرار دادن آنچه که در بحران غزه رخ داد و موشک‌های فجر ۵ و ۳ ایران با امضای ایران در غزه علیه اسرائیل به کار برده شد هم‌اکنون بهانه تدافعی نیز در این زمینه برای خود فراهم کرده است.

مطهرنیا گفت: اگرچه می‌توان اقدام ترکیه را سیاست اعمالی در جهت برداشتن گام دیگری در راستای نظامی کردن سوریه دانست از سوی دیگر ترکیه می‌تواند با فضاسازی گفتمانی در مورد افزایش سطح قدرت موشکی مقاومت و امکان سویه‌گیری مقاومت در مسیر دفاع از بشار اسد به سمت و سوی الگوی غزه از نظر تدافعی پیش رود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.