معافیت مالیاتی فعالیت های انتشاراتی و فرهنگی با مجوز وزارت ارشاد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براساس بند “ل” ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم، فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، وکیلی اظهار داشت: به موجب تبصره (۳) ماده مذکور، آیین نامه اجرایی موضوع این ماده به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. همچنین آیین نامه اجرایی تبصره مذکور در تاریخ ۲۷ فروردین سال۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسیده است.

وی افزود: به موجب ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی مزبور، فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری اشخاص حقیقی یا حقوقی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی انجام می شود بر اساس دستورالعملی توسط سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین و اعلام خواهد شد.

وکیلی تأکید کرد: طبق ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده ۱۳۹ مذکور، اشخاص موضوع ماده ۱۳۹ اصلاحی مکلف به انجام سایر تکالیف مربوط از جمله تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و کسر و پرداخت مالیات اشخاص ثالث طبق قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.

معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی کشوتصریح کرد: به موجب ماده ۱۶ همین آیین نامه عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیات های مستقیم و این آیین نامه از سوی اشخاص موضوع بندهای ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون یاد شده، در هر سال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد.

 وکیلی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه فعالیت انتشاراتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می پذیرد، بنابراین چنانچه مؤدی شخص حقیقی باشد از جمله مشمولین بند (ب) ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم بوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر قانونی و ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه و همچنین رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله پرداخت مالیات اشخاص ثالث (مالیات حقوق) برابر مقررات می باشد.

چنانچه فعالیت انتشاراتی توسط شخص حقوقی انجام گیرد، اشخاص مذکور مکلف به تسلیم اظهار نامه در موعد مقرر قانونی و تراز نامه و حساب سود و زیان می باشند و همچنین مکلف به کسر و پرداخت مالیات اشخاص ثالث (حقوق و تکلیفی) بوده و می بایست نسبت به نگهداری و ارائه دفتر روزنامه و کل، موضوع قانون تجارت با رعایت مقررات اقدام نماید.

 وی تأکید کرد: در صورتیکه اشخاص مذکور نسبت به انجام وظایف مقرر خود در قبال اشخاص ثالث اقدام ننمایند، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهند داشت، مشمول جریمه نیز خواهند بود.

بنابراین با عنایت به مراتب فوق در صورت رعایت مقررات مربوط توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعمال معافیت قانونی موضوع ماده ۱۳۹ فوق با رعایت مقررات موضوعه امکان پذیر خواهد بود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.