معافیت مواد اولیه تولید از ایران‌کد

معاون سازمان استاندارد از معافیت مواد اولیه صنایع غذایی و دیگر صنایع از دریافت ایران کد و تائیدیه استاندارد برای تسریع در امر واردات خبر داد و گفت: مجلس یکپارچگی استاندارد و اجرا توسط سازمان بی‌طرف را دنبال می‌کند.

بهادر کاظمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت خواستار نظارت بر استاندارد غذا، دارو و لوازم آرایشی شده است، گفت: درخواست وزارت بهداشت موضوع جدیدی نیست و نه تنها این وزارتخانه بلکه سایر وزارتخانه‌ها هم به دنبال نظارت بر استاندارد محصولات تولیدی خودشان هستند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت افزود: اما مجلس طرحی را تهیه کرده است و به دنبال تجمیع نظارت بر استاندارد محصولات توسط یک سازمان بی‌طرف است.

وی افزود: همچنین موضوع به سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم و فرمایشات مقام معظم رهبری هم در این زمینه برمی‌گردد که به تقویت نظام استاندارد کشور تاکید فرمودند.

کاظمی گفت: در ماده ۲۳۴ برنامه پنجم، توسعه و تقویت نظام استاندارد ملی تأکید شده است.

وی همچنین گفت: در طرحی که نمایندگان مجلس دنبال می‌کنند به دنبال یکپارچگی و استانداردسازی و نظارت در سازمان استاندارد هستند.

کاظمی گفت: همچنین دولت مصوب کرده است که تمام فعالیت‌های استانداردسازی از سازمان‌های دیگر منتزع و در سازمان استاندارد تجمیع شود.

وی همچنین تصریح کرد: در قانون رفع موانع تولید مصوب سال ۱۳۸۶ هم نظارت بر استاندارد‌های ملی به غیر از دارو به عهده سازمان استاندارد واگذار شده به شرطی که کار موازی صورت نگیرد.

این مقام مسئول گفت: البته سازمان استاندارد در استانداردسازی و تعیین شاخص‌ها از مشارکت و همفکری سازمان‌های تخصصی استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه طرح مجلس در مورد تجمیع استانداردسازی کی به صحن مجلس می‌رود، گفت: در حال حاضر در کمیسیون‌های مختلف این موضوع بررسی می‌شود و بعد از اعلام نظر نهایی در صحن مطرح خواهد شد.

*معافیت از ایران کد برای تسریع در واردات مواد اولیه است

کاظمی درباره اینکه واردات مواد اولیه صنعت غذا از دریافت ایران کد و تأییدیه‌های استاندارد معاف شده است، گفت: این موضوع نه تنها در صنعت غذا بلکه در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: با تصویب قانون کیفیت ارتقاء، واردات مشمول سازمان استاندارد شد ولی برای حمایت از تولید و تسریع در واردات مواد اولیه ، این محصولات از دریافت ایران کد و تأییدیه‌های استاندارد معاف شدند.

کاظمی خاطر نشان کرد: در عوض محصول نهایی کنترل می‌شود و در این بخش نظارت جدی‌تر خواهد بود.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.