معاونت هنری تعزیه را به نیاوران آورد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

گفت و گو با امیر زینلی سرپرست گروه تعزیه راویان عشق:

امیر زینلی فعالیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در زمینه اشاعه هنر تعزیه در مناطق مختلف به ویژه نیاوران را قابل تقدیر دانست

به گزارش ممتاز نیوز؛ همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری ماه محرم فرهنگسرای نیاوران در چهارمین سال متوالی میزبان اجرای مراسم تعزیه عاشورایی است. این مراسم به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اول تا دهم محرم (۱۴ تا ۲۳ آبان) با حضور گروه تعزیه راویان عشق به سرپرستی امیر زینلی در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

امیر زینلی که پیش از این در سال ۱۳۹۰ نیز تجربه اجرای تعزیه در فرهنگسرای نیاوران را داشته در حاشیه اجرای این برنامه هنری در گفت و گو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران خواستار توجه جدی مسئولان و متولیان امور فرهنگی و هنری به مقوله تعزیه شد.

زینلی ابتدا ضمن معرفی گروه راویان عشق اظهار داشت: این گروه تعزیه یکی از گروه های جوان و مستعد کشور محسوب می‌شود که از سال ۱۳۸۱ با این عنوان فعالیت خودش را آغاز کرده و در سوگواره‌ها و برنامه‌های متنوع و متفاوت فرهنگی و مذهبی حضور داشته است.

سرپرست گروه راویان عشق با اشاره به بهبود شرایط هنر تعزیه در سال‌های اخیر گفت: تعزیه هنری است در خدمت اهل بیت عصمت و طهارت و همیشه حتی در قبل‌های دور که از اجرای آن جلوگیری می‌شد بازهم مخاطبین خودش را داشته و مردم ایران دست از تعزیه‌خوانی برنداشتند. مسئله مهم این است که تعزیه باید اجرا شود تا دیده شود و البته در سال‌های اخیر زمینه اجرای مراسم تعزیه بیش از قبل وجود داشته است که امیدواریم شاهد گسترش و پیشرفت این هنر باشیم.

زینلی که خودش یکی از تعزیه‌خوانان و اساتید باسابقه این هنر محسوب می‌شود، معتقد است که آموزش تعزیه باید به صورت سازمان یافته و علمی دنبال شود. وی در این خصوص گفت: تعزیه با مردم رابطه نزدیک و عمیقی در همه ادوار داشته و نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد؛ اما امروز که تعزیه از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسیده است وظیفه ما و مسئولان سخت‌تر شده زیرا باید از لحاظ آموزش و اجرا بیشتر به آن رسیدگی شود. به نظر من ما باید مدرسه تعزیه داشته باشیم و این هنر به صورت آکادمیک آموزش داده شود. این روزها جوانان بسیاری به این هنر روی آورده‌اند و از آموزش این حوزه استقبال می‌کنند. به عنوان مثال گروه ما (راویان عشق) گروه جوانی است که نه تنها در ایام سوگواری محرم و صفر بلکه در بقیه سال نیز به تمرین و اجرای تعزیه می‌پردازد.

این تعزیه‌خوان با سابقه به امکان اجرای تعزیه در مراسم‌های مختلف اشاره کرد و گفت: تعزیه تنها به محرم و صفر یا ایام سوگواری اختصاص ندارد. ما تعزیه‌های بسیار خوب و مناسبی برای ایام عید و دیگر مناسبت‌ها داریم. به طور مثال مجلس تعزیه غدیر خم یا فتح خیبر از تعزیه‌های بسیار زیبا و جذاب است که به فراموشی سپرده شده و تعزیه تنها در ایام سوگواری اجرا می‌شود.

اما تحریف تاریخ و خواندن بعضی از متون نادرست و روایات غلط یکی از آسیب‌های جدی تعزیه است. زینلی در این خصوص اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کنم که تحریف‌ها و اشتباهاتی هم در اشعار و اجرا‌های گروه‌های مختلف صورت می‌گیرد که ما برای کمتر کردن این مشکلات تلاش‌هایی انجام داده‌ایم. بنده ۳ جلد کتاب در این حوزه به چاپ رسانده‌ایم که تمامی موارد مطرح شده در آن زیر نظر حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفته است. در گزینش نسخه‌ها سعی شده از روایات و داستان‌های صحیح و موثق استفاده شود. باید تعزیه را از فضای خرافات و حکایت‌های غیر واقعی دور کنیم. ولی باید از این کتاب‌ها و این اقدامات تحقیقاتی حمایت شود تا ماندگار گردد و گروه‌ها به آنها رجوع کنند.

سرپرست گروه راویان عشق همچنین در خصوص اجرای مجالس تعزیه در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: تعزیه به حمایت و همراهی مسئولان فرهنگی و هنری نیاز دارد. مردم نشان داده‌اند که به این هنر علاقه دارند و از آن استقبال می‌کنند. مراسم تعزیه عاشورایی امسال برای چهارمین سال پیاپی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و استقبال مردم در هر سال بیشتر می‌شود. با توجه به سرمای هوا مراسم تعزیه در داخل سالن برگزار می‌شود و در بعضی از شب‌ها استقبال علاقمندان به مراتب بیشتر از ظرفیت سالن‌ است. تداوم و استمرار برگزاری این برنامه یکی از نکات مثبت و امتیازات مهم آن در منطقه نیاوران است. باید تشکر کنم از حسن توجه مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین فرهنگسرای نیاوران که این برنامه را با نظم و به صورت مستمر دنبال می‌کنند. به نظر من مردم ما باید این امکان را پیدا کنند که در شهر ها و مناطق مختلف کشور تماشاگر تعزیه باشند. حالا که بسیاری از تکیه‌های قدیمی تعزیه در شهرهای بزرگ تعطیل شده، نگذاریم چراغ تعزیه خاموش شود و در شهرها این هنر از یاد مردم برود. اینکه در نیاوران و در یکی از مناطق مهم تهران همه ساله برنامه تعزیه به صورت منظم برگزار می‌شود و مخاطبان این برنامه به خوبی از آن استقبال می‌کنند یک اتفاق مبارک است که شایسته قدردانی است؛ اما امیدوارم در شهرها و مناطق دیگر هم شاهد برگزاری این برنامه‌ها به صورت مستمر باشیم.

زینلی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری مجالس تعزیه و حمایت از هنرمندان فعال در این هنر اصیل و با قدمت گفت: تعزیه را باید از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار داد. اول اینکه هنری است در مسیر ابراز ارادت به اهل بیت (ع) و از قداست خاصی برای مردم و محبین اهل بیت(ع) برخوردار است. از سویی رشته‌های گوناگون و متنوع هنری در تعزیه فعالیت می‌کنند. تعزیه شامل می‌شود بر هنر بازیگری، شاعری و همینطور شعر خوانی ، شناختن آواز و موسیقی ، هنر خوشنویسی ، موسیقی تعزیه ، طراحی لباس و حتی ساخت ابزار آلات و یا مجسمه‌سازی . اشخاص بسیاری در کنار این رشته فعالیت دارند و حتی امرار معاش می‌کنند. ساختن تجهیزات و لباس تعزیه به تخصص و مهارت بسیاری نیاز دارد. با این شرایط نباید بگذاریم که چنین هنر اصیل و ارزشمندی فراموش شود و یا حتی در جامعه کمرنگ شود. امیدوارم که در جهت ابراز ارادت به وجود مقدس امام حسین (ع) این هنر دینی را مورد حمایت و توجه تازه قرار دهیم.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.