معاون برون‌مرزی صداوسیما: مکالمات تلفنی با مقامات «یوتل‌ست» بی‌پاسخ مانده است

قطع شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ایران تخلف است

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما معتقد است: قطع شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ایران از ماهواره «یوتل ست»، تخلف است و مسؤولان «یوتل ست» تاکنون صحبت‌های متناقضی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش هنرآنلاین :محمد سرافراز افزود: سازمان صدا و سیما با «یوتل ست»، بلندمدت ترین قرارداد را با ۲۰ سال سابقه داشت که این قرارداد، در دوره‌های پنج ساله و ۱۰ساله تمدید می‌شد.

وی اضافه کرد: این قرارداد هنوز مدت و اعتبار داشت که این تصمیم سیاسی برای قطع ۱۹ شبکه رادیو و تلویزیونی گرفته شد.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما افزود: مکالمات تلفنی و گزارش‌های مکتوب با مقامات «یوتل ست» یا بی پاسخ مانده است یا آنان علت این اقدام را دستور اتحادیه اروپا عنوان کرده اند.

سرافراز افزود: مسؤول رسانه‌ای فرانسه در تماس تلفنی شب گذشته عنوان کرد که سوال را باید به صورت مکتوب ارائه کنیم تا در آینده پاسخ آن داده شود.

وی گفت: مسؤولان شرکت آرکیوا که خدمات دهنده سازمان صداوسیماست نیز در گزارش‌هایشان توجیه مسؤولان «یوتل ست» را داشته اند.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: مسؤولان «یوتل ست» از نظر ما تخلف کرده‌اند که بدون توجیه قانونی، قرارداد را یک طرفه فسخ و شبکه‌های سازمان صدا و سیما را قطع کرده‌اند.

وی درخصوص بندهای قرارداد با «یوتل ست» گفت: مفاد این قرارداد مفصل و کلیت آن این است که دوطرف در قبال هم تعهداتی دارند که باید آنها را رعایت کنند.

سرافراز به قطع شدن شبکه سحر در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد و افزود: علت قطع شبکه سحر در آن سال، اظهار نظر یهودیان صهیونیست به دلیل پخش سریال “چشم‌های آبی زهرا” و مصاحبه با محققی فرانسوی درخصوص هولوکاست بود.

سرافراز گفت: این اقدام هم خارج از منطق رسانه ای بود که یک شبکه را به دلیل پخش برنامه ای تلویزیونی قطع کنند.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما گفت: اگر قرار است به استناد چنین ماجرایی، موضوع شبکه سحر دوباره زنده شود این اقدام کاملا غیرقانونی است.

وی درخصوص سابقه قطع شبکه‌های تلویزیونی ایران از ماهواره‌ها گفت: در دوره نبرد رسانه ای هستیم و این موضوع اتفاق جدیدی نیست.

سرافراز گفت: شبکه PRESSTV به دلیل پخش گفته‌های یک خبرنگار ایرانی – انگلیسی که فقط در یک جمله عنوان کرده بود، من خبرنگار شبکه چهار انگلیس هستم، از سوی موسسه رسانه ای انگلیس، تهدید شد و علت آن هم این بود که گفتند این اظهارات خلاف میل این خبرنگار عنوان شده بود.

وی افزود: همین شبکه در آلمان، به دلیل اظهار نظر مسئولان موسسه رسانه‌یی مونیخ قطع شد و بعد از دوبار شکایت در دادگاه و با وجود این که دادگاه به جمهوری اسلامی‌ایران رای داد سرانجام با حکم دادگاه ایالتی قطع شد.

سرافراز با اشاره به این که شبکه‌های تلویزیونی که از «یوتل ست» قطع شده از طریق ماهواره‌های دیگر قابل دریافت استریال گفت: این شبکه‌ها در بسته خبری «یوتل ست» قطع شده است اما در اروپا و دیگر مناطق جهان از راه‌های دیگر پخش می‌شود.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های کابلی و پخش زنده در موبایل، از جمله روش‌هایی است که از طریق آنها این شبکه‌ها پخش می‌شود.

سرافراز در خصوص شکایت ایران از «یوتل ست» گفت: چون این اتفاق تازه افتاده، هنوز شکایتی تنظیم نشده است اما بعد از بررسی‌های حقوقی و مشورت با وکلای بین المللی به طور جداگانه شکایت‌های خود را تنظیم می‌کنیم.

وی افزود: اداره حقوقی سازمان صدا و سیما هم در حال پیگیری موضوع است و در حال حاضر انجمن‌های مختلف در این زمینه فعال شده اند و مخاطبان نیز بعد از اعلام این خبر، در پایگاه اینترنتی سازمان صداوسیما، اظهارنظرهای خود را در محکومیت این اقدام، یک جانبه نگری مسئولان رسانه ای غربی و تحریم کالاهای اروپایی منتشر کرده اند.


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.