معاون دادگستری فارس:از ظرفیت های قومی در صلح و سازش باید بهره گرفت

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی در آیین تودیع و معارفه دادستان عمومی وانقلاب لارستان افزود : شوراهای حل احتلاف بهترین مرجع است که در سالهای گذشته از این ظرفیت بهره برده است.

وی با انتقاد از بی توجهی دستگاههای خارج از قوه قضائیه به شوراهای حل اختلاف اظهار داشت: این امر هم ناشی از قصور دستگاه قضایی در شناساندن شوراهای حل اختلاف و نقش ویژه آنان در حل وفصل دعاوی ، کاهش ورودی پرونده ها به دادسراها ومحاکم و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه است .

حجت الاسلام موسوی گفت : شوراهای حل اختلاف فارس تاکنون افزون بر ۵۰۰ هزار پرونده را با صلح و سازش ختم و بیش از یکصد پرونده قتل عمد که در مرحله اجرا در پای چوبه دار بوده است را با مصالحه مختومه کرده اند .

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۲۲۰ پرونده با خواسته بیش از یک میلیارد ریال به مصالحه ختم شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس دادستان را چشم بینا و ناظر بر حقوق عمومی جامعه دانست و گفت : تودیع در حکومت دینی معنای خداحافظی ندارد بلکه انتقال خدمت از یک منطقه جغرافیایی ویک موقعیت به مکان و موقعیت دیگر است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که در قوانین موضوعه ۴۰۰ اختیار قضایی و اداری برای مقام دادستان مقررشده افزود: دادستان با این همه اختیارات باید وارد اجتماع بشود و برای مشکلات و گره های قضایی چاره اندیشی کند چراکه دادستان؛ مدعی العموم وچشم بینا و ناظر بر حقوق عمومی جامعه است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم از وظایف مهم دادستان است تصریح کرد: دادستان باید کارگروه های کارشناسی برای کاهش جرم وکاهش ورودی پرونده ها تشکیل دهد و مسئولین اجرایی، فرهنگی ، مشاوره ای و خدماتی بایستی در این زمینه مشارکت و همکاری کنند.

حجت الاسلام موسوی پیگیری فرآیند پرونده های کیفری و حقوقی را ازدیگر وظایف دادستان برشمرد و خاطر نشان کرد :دادستان باید با قوت،قاطعیت و سرعت جرائمی که مخل نظم و امنیت عمومی است را پیگیری و رصد نماید.

وی ادامه داد: تا به مرحله کیفرخواست برسد و در مرحله اجرای حکم نیز با قوت وسرعت عمل نماید تا احقاق حق عمومی به نحوه احسن صورت پذیرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان با بیان این که دادستان وظیفه آموزش ونظارت بر ضابطین قضایی را نیز برعهده دارد تصریح کرد:در لایحه جدید آیین دادرسی کیفری نیز تعیین صلاحیت ضابط قضایی توسط دادستان پیش بینی شده است .

حجت الاسلام موسوی برپیگیری وضعیت زندانیان و امور زندان ها توسط دادستان تاکید و عنوان کرد: دادستان بایستی پیگیر زندانیان ، مرخصی آنان ، تعیین تکلیف مجرمانی که تحت قرار قرار دارند و زندان هایی که وضعیت نابهنجاری دارند، باشد.

در این مراسم قاضی داریوش بوستانی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لار معرفی شد و با اهدای لوح سپاسی از خدمات ارزنده قاضی علیرضا مصلایی تقدیر بعمل آمد.ک/۲

۶۷۷/۶۶۷

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.