معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفتگو با آریا: فهرست سایت های غیر مجاز در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفت

خبرگزاری آریا- محمد صادق افراسیابی از قرار گرفتن لیستی از نشانی سایت های غیرمجاز که ادعای داشتن مجوز از وزارت ارشاد را دارند، در اختیار نهادهای قضایی و امنیتی، خبر داد.
محمد صادق افراسیابی در گفت و گو با خبرنگار حوادث آریا، در خصوص نحوه برخورد وزارت ارشاد با سایتهای همسریابی که ادعا می کنند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده اند، گفت: لیستی از نشانی سایت های غیرمجازی که ادعا می کنند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده اند در اختیار نهادهای امنیتی و قضایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه امروز مطالبه اصلی مردم از وزارت ارشاد ساماندهی صحیح پایگاه های اینترنتی به شکلی متفاوت از گذشته است، تاکید کرد: اخیرا واحدی در گروه رسانه های بر خط با عنوان واحد رصد ایجاد شده است تا مشخصات ۳۸ هزار سایتی که در سامانه وزارت ارشاد درخواست ثبت داشته اند را بررسی کند و درخواست های مربوط به سایت های غیرمجاز را از سایت ساماندهی حذف کنند.
افراسیابی افزود: به نظر می رسد طراحان اولیه سایت ساماندهی از یک نکته اساسی غفلت کرده اند و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.
محمد صادق افراسیابی با اشاره به اینکه  وزارت ارشاد صرفا موظف است زمینه فعالیت قانونی رسانه های بر خط شامل پایگاه های اینترنتی و رسانه های پیام ده را فراهم کند، گفت:  بر اساس قانون جرایم رایانه ای به صورت مستقل مسئولیتی در قبال فیلتر پایگاه های اینترنتی ندارد.
معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در تشریح راه اندازی سایت ساماندهی، اظهار داشت: سایتی که در سال ۱۳۸۵ برای ساماندهی طراحی شد اسامی پایگاه های اینترنتی علاقه مند به ثبت را در اختیار مردم قرار می داد در حالیکه اسامی پایگاه های اینترنتی حائز شرایط ثبت و اخذ مجوز فعالیت متفاوت از سایت های دارای درخواست ثبت است که این ایراد با تدبیر مسئولین امر در حال اصلاح است.
وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر ساماندهی پایگاه های اینترنتی در مرکز رسانه های دیجیتال خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های اصلی ریاست مرکز از ابتدا رفع معضلات نحوه ی ساماندهی پایگاه های اینترنتی بوده و امیدواریم به زودی با تغییر شیوه ساماندهی بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که دیگر خانواده ها نگران دسترسی عزیزانشان به سایت های غیر مجازی که به دروغ خود را دارای مجوز میخوانند نباشند.
افراسیابی تصریح کرد: قطعا طرح ساماندهی پایگاه های اینترنتی که در وزارت ارشاد دولت نهم آغاز شد مانند هر طرح دیگری دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود است که در این دولت باید بر اساس نیازهای جدید جامعه اصلاح شود.
معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال, مطالعه و پژوهش دقیق را لازمه هر فعالیت ماندگار دانست و تاکید کرد: هم اکنون به دستور ریاست مرکز نقاط قوت و ضعف ساماندهی بررسی شده و طرح های مختلفی برای اصلاح شیوه ساماندهی پیشنهاد شده که در حال بررسی هستیم.
وی در ادامه از استقبال مردمی نسبت به اخذ گواهی ثبت و مجوز فعالیت رسانه های بر خط خبر داد و گفت: امیدواریم به زودی با ادامه روند فعلی بتوانیم شاهد تشکیل انجمن ها و مجامع صنفی مرتبط با رسانه های برخط در سطح کشور باشیم.
افراسیابی رصد سایت های متقاضی ثبت در سایت ساماندهی را از دیگر فعالیت های گروه رسانه های بر خط عنوان کرد و بیان داشت: در گذشته سایت ساماندهی تنها یک بانک اطلاعاتی بود که باید با انجام تغییراتی به مرجعی برای تایید سایت های مجاز تبدیل شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.