معاون وزارت خارجه:با نگاه به انجام اصلاحات وحقوق مردم،از سوریه حمایت می کنیم

‘امیر عبداللهیان ‘روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در قم خاطرنشان کرد: تصور آمریکا، اسرائیل و برخی دولت های عربی این بود که دولت بشار اسد در سه ماه سرنگون خواهد شد ولی با وجود تمام فشارها و دخالت های آشکار و پنهان خارجی، سوریه از مرحله بحران امنیتی عبور کرده است.

وی افزود: ما اشکالات در سوریه را می بینیم و معتقدیم همانگونه که در سایر کشورهای اسلامی اصلاحات امری ضروری است در سوریه هم باید اینگونه باشد، در سوریه هم کشتار از طرف هر کس باشد، محکوم است ولی سیاست جمهوری اسلامی دوگانه نیست.

عبداللهیان افزود: ما در سوریه، یمن و بحرین از یک دیالوگ مشترک استفاده می کنیم، در هر سه کشور اعلام کردیم باید به مطالبات مردم پاسخ داده شود، مداخله خارجی محکوم است و اصلاحات ضروری است.

وی اظهار داشت: امروز سوریه با توجه به نقشی که در ژئوپولوتیک منطقه دارد هدف ۷۰نظام سیاسی قرار گرفته که رفتارهایی کاملا دوگانه در قبال آن دارند، در بحرین اوج این تقابل و دوگانگی ها دیده می شود..

عبداللهیان خاطرنشان کرد: در سوریه انتخابات پارلمان انجام شده، اصلاحات پیش می رود و قانون اساسی اجرا و رفراندوم انجام می شود اما هنور مجامع بین المللی می گویند کافی نیست ولی در مصر شورای نظامی که منصوبین حسنی مبارک هستند مجلس مردمی را منحل می کنند.

وی ادامه داد: یک شورایی که مشروعیت او زیر سوال است مجلس مردمی را منحل می کند و مجامع بین المللی سکوت می کنند، از طرفی ۱۲۰ نفر در بحرین کشته می شود و این مجامع هیچ واکنشی نشان نمی دهند.

عداللهبان با اشاره به برگزاری کنفرانس مسکو و حضور ایران در این کنفرانس گفت: در این کنفرانس که با هدف بررسی وضعیت سوریه برگزار می شود ایران با پذیرش طرح کوفی عنان شرکت می کند.

وی ادامه داد: ما در شرایطی در این کنفرانس شرکت می کنیم که خروجی آن طرح کوفی عنان باشد، البته چین و روسیه نیز در این زمینه نسبت به تحولات منطقه حساس هستند و می دانند غربی ها دنبال منافع خود هستند.

وی افزود: به دلیل جایگاه استراتژیک سوریه و نگاه روس ها به تحولات منطقه و نوع تعامل آنها با جمهوری اسلامی ایران، قطعا خروجی این کنفرانس طبق خواسته غربی ها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، انقلاب های منطقه را نشات گرفته از انقلاب اسلامی وفکر نظری حوزه های علمیه دانست و گفت: از ظرفیت حوزه علمیه در این عرصه بیشتر استفاده خواهد شد.

۷۴۰۱ / ۵۵۶ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۴۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.