معاون وزیر بهداشت: ایران در علوم پزشکی درمدت یکسال ۲۰ درصد رشد داشته است

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی /۰۲/۰۷
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رتبه علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۰۰ در جایگاه ۵۱ جهان قرار داشت در سال ۲۰۰۹ به جایگاه بیست و ششم رسیده است .
دکتر مصطفی قانعی در مراسم افتتاحیه یازدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی در ایران افزود: در سال ۱۳۹۰ ، ۷۹ مجله در حوزه علوم پزشکی در پایگاههای معتبر علمی جهان ثبت شد و جمهوری اسلامی ایران در مدت یکسال، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ در حوزه علوم پزشکی ۲۰ درصد رشد داشته است .
وی گفت : همچنین ۲۹ درصد در زمینه توسعه مراکز تحقیقاتی در مدت یکسال در کشور رشد داشته ایم و طرح های پژوهشی از ۳۸۰۰ طرح در سال ۸۸ به ۱۰ هزار طرح در سال ۸۹ افزایش یافت .
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور قرار بود به جایگاه دوم منطقه دست یابیم اما هم اکنون با توجه به اینکه به پایان برنامه نرسیده ایم در جایگاه اول در حوزه پزشکی دست یافته ایم .
قانعی گفت : در مدت دو سال شش رتبه در علوم پزشکی رشد داشته ایم .
وی افزود : دست اوردها و نتایج تحقیقات در رشته ایمونولوژی باید وارد فاز تجاری سازی شود و دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه باید بیش از گذشته فعال شود .
معاون فناوری وزیر بهداشت افزود : سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولیدات علمی در جهان یک درصد و در خاورمیانه ۲۷ درصد است .
قانعی گفت : قبل از سال ۸۴ دو داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید شد که این رقم از سال ۸۴ تا ۸۸ به ۱۱ دارو و تا پایان سال ۹۰ به ۲۴ دارو رسید .
وی گفت: هم اکنون سالانه ۲۰۰ میلیون دلار داروی بیوتکنولوژی از کشور صادر میشود .
معاون فناوری وزیر بهداشت گفت : این وزارتخانه برای تولید برخی از واکسن ها اعتبارات تحقیقی و تولیدی در نظر گرفته است.
وی گفت : بر اساس سند چشم انداز باید ۳۰ درصد تجارت در کشور بر اساس اقتصاد دانش بنیان صورت گیرد اما هم اکنون از ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات در کشور ۶۰ میلیارد دلار ان به محصول نفت اختصاص دارد از این رو باید بکوشیم تا ۵ سال اینده این سهم را کاهش دهیم .

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.