معاون وزیر بهداشت:هر ایرانی سالی ۵ بار دکتر می رود

زهرا تالانی:امسال هم این مراسم با حضور وزیر بهداشت برگزار شد. درباره روز پزشک و فرهنگ سلامت با حسن امامی رضوی معاون درمان وزیر بهداشت گفت وگویی کوتاهی را انجام دادیم.
 

آقای دکتر آماری دارید که هر ایرانی در سال چند بار دکترمی رود؟
سال گذشته در این باره در وزارت بهداشت تحقیقی انجام شد الان دفعات مراجعه هر ایرانی به پزشک متخصص در سال ۲٫۴ است یعنی هر ایرانی سالی ۲٫۴ بار به پزشک متخصص و ۲٫۶ بار به پزشک عمومی مراجعه می‌کند و در مجموع سالی ۵ بار به پزشک مراجعه می‌کند یعنی ایرانیان سالانه حدود ۳۷۵ میلیون بار مراجعه دکتر می روند.
باید بگویم برخی از کسانی که به پزشک مراجعه می کنند تصور بیماری دارند،مثلا برخی بازنشستگان به محض اینکه احساس درد می کنند دفترچه تامین اجتماعیشان را برمی دارند و به اولین پزشک عمومی مراجعه می کنند.

این آمار در  دنیا چقدر است؟
آمارها مختلف است اما ما در نظر داریم با اجرای پزشک خانواده حداقل یک سوم شود. کاهش دفعات مراجعه مردم به پزشک از بار هزینه‌های درمانی و سلامت مردم و کشور کم می‌کند و خود به خود صرفه جویی حاصل می‌شود، مسئله دیگر کاهش هزینه داروی مردم است، در زمان حاضر مردم با دفترچه بیمه در یک هفته ممکن است به ۳ پزشک مراجعه کنند و هر کدام هر یکسری دارو تجویز کند که علاوه بر عوارض و تداخل داروها بار مالی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

موضوع دیگر شکایت از پزشکان است.چرا میزان شکایت از پزشکان عمومی اینقدر در کشور ما بالاست؟
اتفاقا در بررسی شکایت‌هایی که از سال ۸۷ تا سال ۸۹ و شش ماهه اول سال ۹۰ انجام دادیم متوجه شدیم که بیشترین شکایت مربوط به متخصصان زنان و مامایی، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپدی و جراحی عمومی است که این رتبه ممکن است جابه جا شود.مثلا سال ۸۸ بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و در سال ۸۹ از متخصص زنان و زایمان بود.

چرا متخصصان زنان و زایمان بیشترین شکایت را دارند؟
توجه داشته باشید که بیشترین شکایت این نیست که بیشترین تخلف هم در این صنف‌ها رخ داده است. در رشته زنان و مامایی پزشک با جان دو انسان روبه‌روست و سلامت مادر و نوزاد مطرح است که اگر آسیبی در کار باشد گاهی نارضایتی مربوط به مادر است و گاهی مربوط به نوزاد در نتیجه میزان شکایت بالا می‌رود.یا اینکه مردم ما بیشتر به پزشک عمومی مراجعه می کنند که حدود ۸۰ هزار نفر هستند و طبیعتاً شکایت زیاد را به دنبال خواهد داشت.
۴۵۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.