معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد/آخرین اخبار درباره آینده قیمت خودرو، تولید تلویزیون و پرداخت ارز مرجع

محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت پیش از ظهر امروز در یک  نشست خبری خود با حاضر شد و از  پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تا پایان شهریور خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین صالحی نیا عنوان کرد: « از این تاریخ به بعد هیچ قطعه سازی بیش از سه ماه مطالبه نخواهد داشت. »

بخش هایی از اظهار نظر های معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه آمده است:

*تمرکز بر افزایش تولید میزان خودرو در کشور طی ۶ ماهه دوم سالجاری به رغم تمام محدودیتها و با تمهیدات اندیشده شده است و امیدواریم در این مدت روند طبیعی تولید در بخش خودرو را در کشور تجربه خواهیم کرد.

*با توجه به شرایط و محدودیتهای پیش آمده در ارتباط با تامین مواد اولیه در برخی اقلام نظیر روغن نباتی با کاهش بین ۱۰ تا ۱۲ درصدی و در تولید پودر شوینده با کاهش ۴درصدی روبرو بودیم که با تامین نهاده ها و مواد اولیه ،‌شرایط برای افزایش تولید بهبود پیدا خواهد کرد.

*کاهش ۱۶ رصدی تولید لاستیک خودرو  ناشی از همین عدم تامین مواد اولیه و افزایش قیمتها است که در مقایسه با میزان تولید خودرو از وضعیت چندان نامناسبی بهره مند نیست.

*طی ۵ ماهه سالجاری،‌ تولید خودرو در کشور بالغ بر ۴۰۵ هزار دستگاه خودرو بوده این در حالیست که این میزان در سال گذشته بالغ بر ۶۲۰ هزار دستگاه بوده است.

*تکمیل ظرفیت طرح های نیمه تمام با توجه به برنامه های توسعه ای، ارتقاء کیفی برای توسعه رقابت پذیر،‌اصلاح الگوی مصرف ،‌تامین منابع مالی برای سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات ،‌تامین ارز مورد نیاز و روش های بهینه سازی زنجیره تولید از دیگر مواردی است که امسال به آن پرداخته خواهد شد.

*از ابتدای سالجاری تاکنون در برخی از تولیدات شاهد افزایش و بعضاً کاهش تولید بوده ایم.

*افزایش تولید در برخی رشته های شاخص نظیر فولاد خام به نسبت مشابه سال گذشته با ۶/۷ درصد رشد روبرو بوده است که این رقم حدود ۹۳ درصد از برنامه پیش بینی شده را شامل می‌شود.

*در بخش فرآوری معدنی و کانی نیز، سیمان با ۵/۴ درصد ، شیشه و جام نیز با ۸/۸ ،‌ تلویزیون LED وLCD با ۷ درصد افزایش تولید همراه بوده است.

*فرش ماشینی با ۵/۴ درصد ،‌کفش ۵/۱ درصد و چرم با ۵/۰ درصد رشد و افزایش تولید مواجه بوده است که با توجه به نرخ ارز در سالجاری وضعیت این صنعت بهتر خواهد شد.
*طی ماه اخیر ۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان پرداخت شده است که تا پایان شهریورماه نیز ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر به آنان پرداخت خواهد شد.

*کاهش قیمت خودرو طی نیمه دوم سال جاری اتفاق خواهد افتاد. تعدیل قیمتها از برنامه ریزی هایی است که در بسیاری از صنایع به ویژه صنعت خودرو در نظر گرفته شده است که امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد اجرای آن باشیم.

*بهترین راهکار برای ایجاد تعادل در قیمت ها و کاهش اختلاف قیمتی بازار و کارخانه، افزایش تولید محصولات است و در راستای همین امر تمهیداتی برای رفع محدودیت های موجود در تولید که از مهمترین آن تامین مالی است اخذ شده است.
*در خصوص درخواست افزایش قیمت شرکت های خودروساز باید گفت که این شرکت ها مدارک خود را در خصوص افزایش هزینه براساس میزان ارز وری به سازمان حمایت ارسال کردند و این سازمان در حال بررسی درخواست ها با توجه به شرایط کنونی تولید است.
*فعلاً مرجع گمرک همان ارز ۱۲۲۶ تومانی است که براساس قانون محاسبه می‌شود.

*اگر قرار باشد نرخ رسمی پایه گمرکی تغییر کند وزارت اقتصاد و دارایی نظرات خود را اعمال خواهد کرد.

*ارز مرجع تنها برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص می‌یابد و هیچ یک از صنایع امکان دریافت ارز مرجع برای واردات کالاهای غیر ضروری را ندارند.

*براساس دستورالعمل ممنوعیت استفاده از کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل در دستگاه‌های دولتی تا کنون ۳ فهرست شامل ۶۰۰ قلم کالا برای جلوگیری از واردات تهیه و به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است که فهرست جدید از یک ماه پیش در کارگروه حمایت از تولید مراحل نهایی را می‌گذراند.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.