معاون وزیر نیرو از خاموشی های تابستان رمز گشایی کرد/قبض های برق تابستان نجومی می شود؟

 آذرجزایری: از آنروزها که برق جیره بندی بود و ساعت ها در تابستان گرما را تحمل می کردیم و از دیدن سریال ها و فیلم های محبوب خود محروم می شدیم چندان نگذشته و کافی است از نگرانی حرف زده شود و باز هم تصور شود که فصل جدیدی از خاموشی ها قراراست مهمان خانه هایمان شود. بالاخره تابستان است و نگرانی ها از بابت خاموشی و نبود کولر و تحمل گرما آنقدر بزرگ می شود که وقتی می شنویم که نماینده ای از کمبود برق دربخش صنایع ابراز نگرانی می کند اولین چیزی که به ذهن خطورمی کند کمبود برق و خاموشی است.
شاید به دلیل همین دغدغه بود که به سراغ معاون وزیر نیرو در امور برق رفتیم تا گلایه کنیم از اینکه می گویید تولید برق از پیک مصرف پیش گرفته و برق به اندازه نیاز وجود دارد اما خبر از خاموشی ها و احتمالات می رسد که محمد بهزاد از تمام این خبرها که بیشتر شبیه شایعه است اظهار بی اطلاعی می کند و همچنان اصرار دارد که داستان خاموشی ها در ایران به پایان رسیده و امروز باید برق را به چشم یک اهرم اقتصادی برای ارز آوری ببینیم.
می گوید خاموشی ها در برخی از مناطق تهران و شهرستان ها به دلیل حوادث غیرمترقبه در پست هاست و غیرقابل پیش بینی است با اینحال به کارهای عجیب کارکنان برقی برای آوردن روشنایی در همان لحظات به خانه ها اشاره دارد که قطعا تصمیم کارکنان برای بستن یخ به تن خود و ورود به تجهیزات برقی از جذاب ترین آنها خواهد بود که مشروح آن را می خوانید. هرچند که گفتن تمام این فداکاری ها برای رسیدن به یک نتیجه است که “نگران نباشید خاموشی نداریم .”
آقای مهندس، ناتوان بودن وزارت نیرو در تامین نیاز تابستان را تایید می کنید؟
بگذارید برای واقعی تر بودن اظهاراتم به آمارهایی اشاره کنم که قطعا ثبت شده است و من به هیچ وجه نمی توان در آمار دیسپاچینگ دخل و تصرفی داشته باشم. براساس آمارهای موجود که همانطور که گفتم کاملا مستند است آخرین ظرفیت نامی نصب شده ما ۶۶ هزار و ۳۸۰ مگاوات و ظرفیت عملی آن ۵۸ هزار و ۶۰۰ مگاوات است.بنابراین ما مشکلی در تامین نیاز تابستان نداریم.
آقای بهزاد، در بدترین شرایط چقدر از این میزان را می توانیم همزمان تولید کنیم؟
ما در بدترین شرایط می توانیم به طور همزمان ۴۶ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید کنیم.در شرایطی که پیک مصرف ما در سالجاری با ۳٫۲۷ درصد رشد به ۴۱ هزار و ۴۱۰ مگاوات رسیده است.البته این رقم نسبت به مصرف سه ماهه سال قبل ۴٫۱۷ درصد رشد پیک نشان می دهد.
پس با این حساب شوک افزایش قیمت برق در مرحله اول هدفمندی برطرف شده است؟
به هرحال ما سالهای قبل از هدفمندی با رشد مصرف ۸ تا ۱۰ درصد مواجه می شدیم اما الان رشد ۴ درصدی داریم.اما در سال گذشته پیک شبکه سراسری در مردادماه ۴۲ هزار و ۲۴۸ مگاوات بوده که اگر بخواهیم همین میزان رشد مصرف را لحاظ کنیم امسال در پیک مصرف باید در تابستان به ۴۴ هزار مگاوات مصرف برسیم که ما توان تولید همزمان ۴۶ هزار و ۶۰۰ مگاوات را داریم.
بنابراین امسال خاموشی نخواهیم داشت؟
ما معتقدیم اگر حتی مصرف با رشدی بیش از ۴ درصد پیش برود و گرمایی بی سابقه در انتظارمان باشد که البته چنین چیزی براساس آمارهای سازمان هواشناسی امکان پذیر نیست با اینحال باز هم مصرف از ۴۶ هزار مگاوات فراتر نخواهد رفت و در مرز ۴۵ هزار مگاوات قطعا حفظ خواهد شد.
استان های جنوبی هم مشکلی بی برقی نخواهند داشت؟
همانطور که وعده دادم ما هیچ مشکلی در تولید برق نداریم. در حال حاضر ما در تمام استان ها تولید مازاد داریم. ضمن اینکه ما در سال گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کردیم و ظرفیت تولید را افزایش داده ایم. بنابراین ما پیش بینی می کنیم که رشد مصرف برق تابستان امسال زیر ۳ هزار مگاوات باشد.
اگر این آمارها که شما ارائه می کنید درست است پس چرا برخی از کارشناسان از احتمال خاموشی ها می گویند؟
۱۱۲ سال از زمانیکه برق به ایران آمد می گذرد. در ظرف ۱۰۵ سال اول یعنی تا ابتدای سال ۱۳۸۴ و شروع برنامه چهارم توسعه، ظرفیت نصب شده ما ۳۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات بوده اما از آنزمان تاکنون که تقریبا با شروع دولت نهم همراه بوده این ظرفیت به ۶۶ هزار و ۶۸۰ مگاوات رسیده است. ما در مدت ۷ سال با سرمایه گذاری خود ۵۰ هزار میلیارد تومان، ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار تولید کردیم.امسال براساس طرح مهرماندگار ما موظفیم که تا پایان دولت دهم ۱۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه کنیم که این امر نیز تا آخر سال محقق خواهد شد.که البته ۶۰۰ مگاوات آن که مربوط به نیروگاه کرمانشاه می شد افتتاح شد و ۱۴۰۰ مگاوات دیگر هم آماده افتتاح است.
پس با این حساب نگرانی از بابت افزایش ظرفیت صادرات برق هم وجود ندارد؟
باید این را بگویم که در حال حاضر تمام کشورهای همسایه محتاج برق ما هستند. الان پاکستان از ما تقاضا کرده که در هیات دولت آنها حضور پیدا کنیم و به آنها کمک کنیم تا از این بحران برقی خارج شوند.
با اینحال باید طی روزهای آتی منتظر حضور شما در هیات دولت پاکستان هم باشیم؟
اگر دولت نظرش این باشد قطعا ما خواهیم رفت و کمک هم خواهیم کرد.
امسال چقدر درآمد ازصادرات برق خواهیم داشت؟
یک میلیارد دلار از بخش صادرات برق و ۴ میلیارد دلار از صدور خدمات فنی و مهندسی پیش بینی ما از درآمد امسال ما از بخش برق است. به نظر میرسد امسال ۵ میلیارد دلار از صادرات کشور به بخش برق اختصاص یابد.
آقای بهزاد، کلید اصلی رشد ۴۸ درصدی صادرات برق ما کجاست؟ ما برنامه قوی داریم یا فرمول جذابی؟
ما فرمول بسیار ساده اما جذابی داریم که البته حاضریم تجربه خودمان را در خصوص افزایش صادرات در اختیار دیگر بخش های کشور قرار دهیم. ما به همسایگان می گوییم شما یک خط لوله تا مرز ایران بکشید ما هم خطوط لوله خود را تا مرز شما می کشیم و اینگونه دو شبکه به هم وصل می شود و صادرات شکل می گیرد.این فرمول بسیار ساده ای است اما هم به صرفه است هم زمان زیادی برای اجرای آن صرف نمی شود.
آقای مهندس برگردیم به بحث نیاز داخل و نگرانی های ناشی از آن؛ با حساب فرمایشات شما، ما ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات مازاد تولید داریم با این میزان چه می کنیم؟
در حال حاضر ما ۱۵۰۰ مگاوات برق به پاکستان صادر می کنیم. شرق ترکیه عملا تولید برق اش در دست ماست.۱۲۰۰ مگاوات به عراق صادر می کنیم که ۲۰۰ مگاوات آن از طریق این کشور به لبنان و سوریه می رود.
پس با این حساب باید دلیل اصلی خاموشی ها را در فرسوده بودن تجهیزات جستجو کنیم؟
نه این هم دلیل واقعی نیست.ما علی رغم شرایط تحریم تمام واحدها را تعمیرات اساسی کردیم و به زبانی ساده تر تمام واحدهای ما تقریبا نوسازی شده اند و فرسودگی معنایی ندارد.حتی بسیاری از واحدهای آبی ما مثل کارون ۳ و ۴ ، سد شهید عباسپور، مسجدسلیمان، نیروگاه دز در حدود ۸ هزار مگاوات ظرفیت تولید دارند که ما در حال حاضر از نصف این ظرفیت حدود ۴ هزار مگاوات استفاده می کنیم.
اگر همه چیز در حالت عادی است چرا برخی از نمایندگان مجلس از کمبود برق در صنایع می گویند و خبر می رسد که صنایع با جیره بندی برق مواجه می شوند؟
به نظرم نمایندگان بیشتر نگران کمبود برق برای صنایع هستند تا آماری وجود داشته باشد که ما با کمبود برق مواجهیم. به هرحال ما آمادگی داریم تا در هر زمانی که بهارستانی ها تعیین کنند ما ا مستندات و امارها این نگرانی را برطرف کنیم.اما نکته مهمتر این است که همانطور که تاکید کردم من نمی توانم در آمارها دست ببرم چون دیسپاچینگ این آمارها را ثبت می کند و وقتی من از آمار مثلا یک روز مردادی در سال گذشته می گویم قطعا مستنداتی وجود دارد که نمی توانم برخلاف آن حرف بزنم. ما حتی آمارها را گرد نمی کنیم چراکه در اینصورت تناقضی میان آمارهای دیسپاچینگ و ما بوجود می آید.
آقای بهزاد شما صادقانه اصلا نگران کمبود برق در تابستان نیستید؟
چرا نگران هستیم و ممکن است در تابستان به هرحال مشکلی پیس بیاید ولی قطعا نه از بابت کمبود تولید برق بلکه به دلیل احتمالات جوی مثل رعد وبرق ،طوفان و شرایطی از این دست! به هرحال ما در مورد یک سری تجهیزات حرف می زنیم و امکان دارد بالاخره این تجهیزات دچار مشکل شوند اما قطعا مدیران و کارکنان ما از هیچ تلاشی برای رفع مشکل در کوتاهترین زمان دریغ نخواهند کرد.
شنیدم کارکنان برقی برای وصل برق یک منطقه کارهای عجیبی می کنند؟
دقیقا؛ اتفاقا چند روز پیش واحد ۴ نیروگاه رامین از مدار خارج شد. اما کارکنان ما برای اینکه این واحد زودتر وارد مدار تولید شود به خودشان یخ بسته بودند و وارد بویلر شده بودند تا آن را تعمیر کنند.
مگر کارکنان شما لباس های مخصوص بای اینکار ندارند؟
چرا دارند و قطعا هم در حین عملیات می پوشند اما به هرحال آنها باید صبر کنند تا بویلرها سرد شوند و بعد داخل شوند برای تعمیرات اما آنها برای اینکه زودتر واحد وارد مدار شود یخ بستن و وارد شدند تا مردم خاموشی نداشته باشند. حتی بعضی اوقات مشکلاتی پیش می آید که کارکنان ما شبانه آن را رفع می کنند تا وقتی شما از خواب بلند می شوید متوجه خاموشی و مشکلات ناشی از آن شوید.واقعا بچه های ما کارهای عجیبی می کنند تا برق را در خانه ها حفظ کنند.باید در نیروگاه باشید تا این حرف را از نزدیک حس کنید.گاهی وقت ها بچه ها برای تعمیر یک واحد با ۳۰۰ درجه حرارت وارد تعمیرات می شوند.اما با لباس های مخصوص و بستن یخ به خودشان سعی می کنند روشنایی مردم را حفظ کنند.به هرحال حادثه خبر نمی کند ممکن است پیش بیاید اما با تمام این اوصاف آماده باش نیروهای ما در ۲۴ ساعت شبانه روز جلوی خیلی از مشکلات را خواهد گرفت.
پس با خیال راحت می توانیم برق مصرف کنیم.
نه اینطور هم نیست.باید در حد نیاز مصرف کرد.نباید فراموش کنیم برق ک کالای با ارزش است و باید مصرف را مدیریت کرد.ما در حال حاضر نسبت به سال قبل ۵ درصد مشترکان برقمان افزایش یافته است و مصرف هم ۴ درصد افزایش یافته البته یک مقدار این افزایش مصرف مربوط به صادرات هم هست اما با اینحال اگرچه نگرانی در تامین برق کشور نداریم اما لازم است مردم باز هم صرفه جویی کنند.سعی کنند از کولرهای آبی استفاده کنند تا گازی. البته در برخی از شهرهای جنوبی واقعا امکان استفاد از کولرهای آبی نیست اما به هرحال تا آنجا که می شود باید مصرف را مدیریت کرد.
به نکته خوبی اشاره کردید آقای مهندس؛ از نظر اقتصادی استفاده از کولر گازی به نسبت کولر آبی چقدر به ضرر یک خانواده است؟
خانواده ای که از کولر آبی استفاده می کند و قبض ماهیانه اش به فرض ۱۳ هزار تومان می آید اگر با همان میزان مصرف از کولر گازی استفاده کند قطعا باید قبض ۷۰ هزار تومانی را پرداخت کند.
از افزایش مصرف برق گفتید.این بدین معنی است که شوک افزایش قیمت ناشی از اجرای فازاول هدفمندی برطرف شده و این صنعت نیازمند اجرای مرحله دوم است؟
به نظرم عدم اجرای مرحله دوم مرحله اول طرح هدفمند سازی یارانه ها را هم دچار مشکل می کند.
برسر افزایش قیمت برق در دور دوم هدفمندی یارانه ها با دولت به توافق رسیده اید؟
ما ۳ پیشنهاد برای افزایش قیمت برق به دولت ارائه کردیم که یکی از آنها پذیرفته شده و به توافق نهایی رسیده ایم اما در مورد زمان اجرا قطعا باید ستاد هدفمندی تصمیم بگیرد.
در مرحله دوم برق خیلی گران می شود؟
طوری در نظر گرفته شده که ۷ دهک اول واقعا افزایش قیمت را احساس نخواهند کرد.بنابراین برای این ۷ دهک نگرانی وجود نخواهد داشت.
می دانید چه زمانی دور دوم هدفمند سازی یارانه ها اجرایی خواهد شد؟
قطعا تابستان امسال نخواهد بود.
درآمد وزارت نیرو از محل فروش برق در مرحله اول هدفمندی یارانه ها چقدر بود؟
۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۳ هزار میلیارد تومان آن تعهد ما در سال گذشته به سازمان هدفمندسازی یارانه ها بود که کاملا پرداخت شد.
آقای مهندس تابستان امسال مردم باید منتظر قبض های برق با قیمت های نجومی باشند یا خیر؟
قیمت ها قطعا مثل پارسال خواهد بود و هیچ تغییری نخواهد کرد. اما احساس ما این است که مردم امسال نسبت به سال مصرف را بهتر مدیریت خواهند کرد و قطعا این امر بر روی قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود.
آقای بهزاد در حال حاضر تلفات شبکه برق چقدر است؟
در چند سال پیش تلفات شبکه برق ما حدود ۲۳ درصد بود اما آخر امسال به ۱۴٫۸ درصد رسیده است. در حالیکه در عمل تا پایان برنامه پنجم ما باید این تلفات را به ۱۴ درصد می رساندیم که قطعا تا پایان امسال به این رقم می رسیم.
با اینحال بازهم با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
درست است.از لحاظ استانداردهای بین المللی باید افت ما تک رقمی باشد. بین ۷ تا ۹ درصد اما به هرحال ما در تلاشیم سالی یک درصد کاهش دهیم.اما در همین جا بنده اعلام می کنم که اگر سه برابر بودجه فعلی را به ما اختصاص بدهند ما همین الان هم امکان کاهش تلفات و رساندن آن به استانداردهای جهانی را داریم.
آقای مهندس بالاخره ما متوجه نشدیم در زمستان سال گذشته برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های خود وزارت نفت درست می گفت و به شما سوخت داده بود و یا شما اشتباه می کردید و سوخت نگرفته بودید؟
بهتر است اینگونه به این سوال پاسخ بدهم. الان مشکلی نداریم.خوشبختانه از زمانیکه وزیر جدید نفت آمده همکاری ها میان دو وزارتخانه بیشتر شده است. اما در این میان باید یک تشکر ویژه هم از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی داشته باشم که خیلی با ما در تامین سوخت همکاری کرده اند.

به عنوان آخرین سوال بهتر است این گفت وگو را با بحث بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران برقی اشاره ای داشته باشیم. بالاخره وضعیت بدهی شما به پیمانکاران به کجا رسید؟
به نظرم فشارها برروی پیمانکارها بالاخص پیمانکارهای ضعیف تر کمتر شده است.ما در سال گذشته با تاکید بر سیاست رفع مشکلات پیمانکاران ضعیف ت مطالبات را پرداخت کردیم.همانطور که می دانید ما ۴ هزار میلیارد تومان از بدهی های پیمانکاران به بانک ها را برعهده گرفتیم و شد بدهی دولت به بانک ها در عین حال ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان از بدهی ها را هم پرداخت کردیم و فکر می کنم الان هزار میلیارد تومان از بدهی ها باقی مانده است که به مرور پرداخت خواهد شد.
از چه محلی این بدهی قراراست پرداخت شود؟
ما روی اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی حساب کرده ایم.همانطور که دید ما در سه ماهه امسال هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته ایم و همچنین قرار است برای طرح های دارای اولویت در طرح مهر ماندگار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود.ضمن اینکه هزینه انشعاب ها که تا پیش از این با اجرای هدفمندی یارانه ها به خزانه ریخته می شد بازهم مستقیما به ادارات برق عودت داده می شود و این هم بخشی از مشکلات را برطرف کرده است.

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.