معتقدم فیلم متعلق به کارگردان است

نظر کارگردان در هر صورتی ارجح و در واقع فیلم متعلق به کارگردان است و از این رو نظر وی را در مورد نوع فیلمبرداری می‌پذیرم.

مجتبی رحیمی،فیلمبردار و تصویر بردار سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران درباره اهمیت و چگونگی فیلمبرداری در ارتقای کیفیت فیلم اظهار داشت:یک فیلمبردار باید با تفکر درست و مطالعه‌هایی که روی سناریو انجام می‌دهد بتواند قبل از شروع فیلمبرداری تصاویر قابل ساخت را در ذهن خود مجسم کند.
وی افزود:من به عنوان یک فیلمبردار ۳ بار داستان و سناریو را می‌خوانم ؛بار اول برای آشنایی با فضای داستان و ۲ بار دیگر را برای کمک به قصه از این بابت که بتوانم سکانس‌ سکانس داستان را در ذهنم مجسم کرده و نت‌برداری کنم.
رحیمی ادامه داد:حتی در مورد انتخاب نور در فیلمبرداری نیز در زمان خواندن سناریو برنامه ریزی می‌کنم،تمامی این مسائل فقط و فقط برای کمک به بهتر شدن کیفیت فیلمبرداری است و هیچ دخالتی د رکارگردان انجام نخواهد داد.
وی درباره هنر تصویربرداری خود و ترفند‌های استفاده از آن در فیلمبردرای عنوان کرد:تلاش ۴۰ ساله من به عنوان فیلمبردار که در عرصه‌ی نقاشی و عکاسی هم به صورت حرفه‌ای فعالیت داشتم که در فیلمبرداری حرفه‌ای من نیز تاثیر بسزایی داشته این است که تمامی تجربه خودم را در فیلمبرداری یک فیلم پیاده کنم و تحصیلات،تجربه و ذوق‌ و شوق خودم را در اختیار یک فیلم قرار دهم که این امر مستلزم دریافت تمامی امکانات است.باید شرایط را برای بهتر ارائه دادن اثر مهیا سازند و در غیر اینصورت امکان ارائه هنر فیلمبرداری به صورت قابل قبول میسر نخواهد بود.

رحیمی درباره مشکلاتی که فیلمبرداران با آن مواجه هستند،بیان کرد:به لطف خداوند مشکلات فنی که تا چند سال اخیر با آن مواجه بودیم با خریداری یکسری تجهیزات و دوربین‌های پیشرفته که هم سطح تجهیزات فیلمبرداری جهانی هستند؛رفع و حل شده است و به نظر من در عرصه فیلمبرداری مشکل خاصی نداریم.
این فیلمبردار درباره جریان ارتباط فیلمبردار با کارگردان و نوع نگاه و دیدگاه هر کدام برای فیلمبرداری یک فیلم اظهارداشت:به نظر من یکی از عواملی که باعث موفقیت در کار می‌شود؛رابطه خوب میان فیلمبردار و کارگردان است؛چون با هماهنگی این دو عامل در کار آرامش ایجاد می‌شود و این امر در موفقیت کار تاثیر مطلوب خواهد داشت.
وی تاکید کرد:فیلم متعلق به کارگردان است و نظر کارگردان در هر صورتی ارحج به دیگر نظرهاست از این رو اگر کارگردان بخواهد در مورد نوع فیلمبرداری در فیلم از سلیقه مطلق خود استفاده کند و نظرات وی منطقی باشد من هیچ مشکلی با آن ندارم؛حتی اگر سلیقه و نظر کارگردان برخلاق سلیقه من در فیلمبرداری باشد.
رحیمی ادامه داد:ممکن است که در مواردی نظر کارگردان در نوع فیلمبرداری و تکنیک‌های مربوط به آن غیر معقول باشد،در این شرایط من به عنوان فیلمبردار گروه سعی می‌کنم با کارگردان گفتگوی دوستانه داشته باشم و به نتیجه مطلوب برسم.
وی تصریح کرد:در صورتی که اختلاف نظر بین فیلمبردار و کارگردان شدید باشد؛سعی می‌کنیم ۲ پلان متفاوت از نظر کارگردان و سلیقه فیلمبردار از صحنه مربوط گرفته شود و با هم نظر نظری بین کارگردان و فیلمبردار و استفاده از نظر تدوینگر … پلان مطلوب و معقول‌تر انتخاب شود.
رحیمی تصریح کرد:به هرحال من تحت هیچ شرایطی در کار کارگردان دخالت نمی‌کنم و همانطور که گفتم فیلم متعلق به کارگردان است و عوامل فیلم تابع نظرات کارگردان خواهند بود./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.