معجزه آفرینش، اولین تصویر رنگی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از جهان منتشر شد

ناسا اولین تصویر رنگی گرفته‌شده توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را منتشر کرد. این واضح‌ترین نمای مادون قرمز و عمیق ترین تصویر از کیهان تا به امروز است

معجزه آفرینش، اولین تصویر رنگی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از جهان منتشر شد

به گزارش ممتاز نیوز، پس از مدت‌ها انتظار از اولین تصویر اصلی تلسکوپ فضایی “جیمزوب” رونمایی شد و تصاویر دیگری نیز روز آینده (چهارشنبه) منتشر خواهند شد.

این تصویر که یکی از پنج تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب است توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی رویدادی در کاخ سفید که به صورت زنده پخش می‌شد، رونمایی و به طور همزمان در وب‌سایت ناسا و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. پخش زنده این رویداد که قرار بود در ساعت ۱:۳۰ بامداد به وقت تهران آغاز شود، با تاخیر در ساعت ۲:۴۵ بامداد به وقت تهران آغاز شد.

این اولین تصویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا است که عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از جهان‌های دور را تا به امروز نمایش می‌دهد. این تصویر از خوشه کهکشانی SMACS 0723 ثبت شده و مملو از جزئیات است. هزاران کهکشان از جمله کم نورترین اجرام آسمانی رصد شده در نور مادون قرمز در آن نمایان شده‌اند. این کهکشان تنها بخش کوچکی از آسمان را تشکیل می‌دهد.

سایر تصاویر این تلسکوپ که به گفته‌ی بیل نلسون رئیس ناسا، عمیق‌ترین تصاویر ثبت شده از جهان ما تاکنون هستند قرار است فردا (چهارشنبه/ ۲۱ تیر) ساعت ۱۹به وقت تهران منتشر شوند.

ناسا در روز جمعه هشتم ژوئیه(۱۸ تیر) فهرستی از اولین اهداف کیهانی تلسکوپ جیمز وب را در وب‌سایت خود به اشتراک گذاشت که شامل سحابی‌ها و سیارات فراخورشیدی می‌شد.

این تصویر و تصاویری که فردا منتشر خواهند شد، اولین تصاویر ارسال شده توسط تلسکوپ وب نیستند اما اولین تصاویر اصلی و تمام رنگی این رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری هستند. این تلسکوپ پیش از این نیز برای تراز آینه اصلی ۱۸ بخشی خود که ظاهری مشابه کندوی زنبور عسل دارد تصاویری از یک ستاره پر نور به نام “HD ۸۴۴۰۶” ثبت و منتشر کرده بود.

این تصاویر تنها اولین موارد از بسیار تصاویری است که تلسکوپ جیمز وب ثبت و منتشر خواهد کرد. در ابتدا انتظار می‌رفت که وب به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ پرتاب شده به فضا تا کنون، برای مدت دستکم ۱۰ سال در فضا به رصد کیهان بپردازد اما باقی ماندن سوخت اضافی در آن باعث شده که دانشمندان انتظار افزایش مدت ماموریت آن تا ۲۰ سال را داشته باشند.

ناسا به تازگی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده که چهارمین و آخرین ابزار این تلسکوپ بررسی و آماده کار شده است. با آماده شدن دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) اکنون می‌توان گفت که تمامی ابزارهای وب برای کاوش اسرار کیهان آماده کار هستند.  

اکنون که شاهد اولین تصویر این تلسکوپ فروسرخ پر قدرت بوده‌ایم می‌توانیم با اشتیاق بیشتر منتظر انتشار سایر تصاویر در روز آینده بمانیم.

فایل پیوست شده، کیفیت واقعی اولین عکس رنگی منتشر شده تلسکوپ جیمز وب با پسوند PNG نسخه اصلی است. (اینجا / دانلود)

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.