معدن طلای سبز در اشتهارد چند هزار ساله

ایسنا/البرز پسته محصولی است که هم به صورت‌ تر و نوبرانه پرطرفدار است و هم در قالب خشکبار و در بشقاب آجیل هواداران پروپا قرصی دارد. اغلب فکر می‌کنند این خندان کوچک که خریدش اشک چشم‌ها را در می‌آورد، به واسطه آب و هوای خاصی که برای رشد نیاز دارد، تنها در برخی از شهرهای کویری کشور مثل دامغان، رفسنجان و… کشت می‌شود.

به همین دلیل اواسط مرداد ماه که می‌شود، بعضی خانواده‌ها به بهانه گشت و گذار هم که شده سری به دامغان و… می‌زنند و اگر خوش شانس باشند از یکی از باغات پسته سر در می‌آورند و پس از بالا و پایین کردن مزنه جیب خود، به خیال اینکه بزرگ‌ترین سود اقتصادی تاریخ را کرده‌اند، با چند کیلو پسته خام به خانه باز می‌گردند. مابقی خانواده‌ها هم که فرصت و دل و دماغ سفر را ندارند، به سیری خریدن پسته آن هم با قیمت‌های دولا پهنا شده بسنده می‌کنند. البته ناگفته نماند خانواده‌هایی هم هستند که سال تا سال روی پسته ۲۸۰ هزار تومانی را نمی‌بیننند و ناچارند به تماشای آن از پشت ویترین شیرینی فروشی و میوه فروشی‌ها بسنده کنند.

به گزارش ممتازنیوز، از قسمت تلخ ماجرا که بگذریم بسیاری از مردم نمی‌دانند که باغدارانی درست بغل گوش پایتخت، بیش از ۵۰ سال است که پسته می‌کارند و تولیدات خود را در بازار البرز عرضه می‌کنند. این باغداران در دل اشتهارد چند هزار ساله،  پنج تا هفت سال منتظر می‌مانند تا نهال‌های نحیف پسته به بار بنشینند و خستگی چندساله را از تنشان در بیاورند.

عمر کاشت پسته در اشتهارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد با اشاره به قدمت کشت پسته در اشتهارد اظهار کرد: سابقه کشت انواع  پسته در این شهرستان به حدود نیم قرن پیش باز می‌گردد و عمده باغات پسته این شهرستان در دو دهستان ایپک و پلنگ آباد متمرکز هستند.

هوشنگ میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود ۲۵۰ هکتار از باغات اشتهارد پسته کاشته شده، گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان امسال ۱۰۰ هکتار دیگر به این میزان اضافه می‌شود.

این مسئول توضیح داد: از آنجایی که پسته درختی شورپسند است، اقلیم و خاک اشتهارد برای کشت آن مناسب است و شاهد تولید محصول با کیفیتی در باغات این شهرستان هستیم.

به گفته این مسئول، پسته احمد آقایی، اکبری و قزوینی شاخص‌ترین نوع پسته‌هایی هستند که در باغات اشتهارد کشت می‌شوند و با اجرای الگوی مقایسه‌ای به دنبال آن هستیم تا ببینیم کدام یک از این سه رقم در اشتهارد عملکرد و بازدهی بیشتری از لحاظ کمیت و کیفیت تولید دارد.

هر هکتار باغ پسته تا ۱۲۰۰ کیلوگرم محصول می‌دهد

وی توضیح داد: با بررسی نتایج حاصل از اجرای الگوی مقایسه‌ای، باغداران در سال‌های آینده رقمی از پسته را کشت می‌کنند که بیشترین بازدهی را دارد.

وی با اشاره به میزان تولید پسته در اشتهارد اظهار کرد: هر هکتار از باغات پسته بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلو گرم  محصول دارد و با این اوصاف تولید پسته این شهرستان در سال گذشته بیش از ۱۵۰ تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد گفت: البته پسته از آن نوع درختانی است که تا پنج سال اول کاشت تولید چندانی ندارد و بعد از گذشت این مدت به بازدهی کامل می‌رسد.

راه حل مقابله با تشنگی باغات پسته در اشتهارد

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کمبود آب در شهرستان اشتهارد نحوه آبیاری باغات پسته به چه شکل است، گفت: از مجموع باغات پسته این شهرستان بیش از ۱۱۳ هکتار به سیستم آبیاری نوین و تحت فشار مجهز شده‌اند که این میزان حدود ۴۵ درصد باغات موجود را شامل می‌شود.

میرزایی با اشاره به پرداخت تسهیلات بلاعوض برای تجهیز باغات پسته به سیستم آبیاری نوین افزود: سال گذشته دولت ۱۷.۵ میلیون تومان یعنی ۸۵ درصد از کل مبلغی که تجهیز هر هکتار از اراضی پسته به سیستم آبیاری نوین هزینه داشت را در قالب تسهیلات بلاعوض در اختیار باغدار قرار می‌داد و ۱۵ درصد مابقی نیز توسط  صاحب باغ تامین می‌شد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد امسال برای تجهیز هر هکتار از باغات پسته به این سیستم حدود ۲۳ میلیون تومان نیاز است که ۸۵ درصد آن باز هم توسط دولت تامین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد گفت: البته به جز این، باغداران برای تامین هزینه‌های جاری باغ خود هم می‌توانند از تسهیلات کم بهره نیز برخوردار شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نهال پسته را جهاد کشاورزی در اختیار متقاضیان کشت پسته قرار می‌دهد، توضیح داد: جهاد کشاورزی نهال پسته را تامین نمی‌کند ولی بنا به تجربه نهالستان‌هایی که درختان پسته با کیفیتی دارند را معرفی می‌کند تا باغداران نهال خود را از آنها خریداری کنند.

زرنگی کنید و پسته را از باغدار بخرید

میرزایی با بیان اینکه مثل دیگر محصولات کشاورزی قیمت پسته در بازار و آنچه از باغداران خریداری می‌شود تفاوت محسوسی دارد، گفت: سال گذشته هر کیلو پسته از باغدار بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری شده است.

این مسئول در پایان با اشاره به برنامه ترویجی جهاد کشاورزی برای آموزش پسته کاران اشتهارد توضیح داد: در برنامه یاوران تولید، تیمی از کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی در باغات پسته کاران اشتهارد حضور می‌یابند و اطلاعات و دانسته‌های خود را در اختیار باغداران قرار می دهند تا با استفاده از آنها محصول با کیفیتی تولید کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.