معرفی آثار مرتبط با قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ در مرکز اسناد انقلاب اسلامی

به گزارش ایرنا ، تاریخ قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد، اثر جواد منصوری از جمله آثار منتشره مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

این کتاب به توصیف و تحلیل تحولات تاریخ معاصر ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد تا خرداد ۱۳۴۲ با تاکید بر حرکت اسلامی مردم و روحانیت می پردازد.

‘نقش روحانیت در قیام ۱۵ خرداد’ نوشته فریبا جعفری از دیگر آثار منتشره به مناسب پانزدهم خرداد سال ۴۲ است.

قیام ۱۵ خرداد که زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد از وقایع بسیار مهم تاریخ معاصر ایران محسوب می شود که قدرت روحانیت را در مبارزه با رژیم حاکم روشن کرد.

پس از کودتای ۲۸ مرداد در حالی که گروههای فعال سیاسی به این نتیجه رسیده بودند که رژیم سیاسی حاکم قابل اصلاح نیست و بر پایه ی روش های مسالمت آمیز نمی توان با آن تعامل کرد روحانیت با بهره گیری از آموزه های دینی و رهبری داهیانه به عنوان جریان غالب مبارزه با رژیم در آمدند و برای تغییر رژیم و برقراری حکومت اسلامی کوشید.

نتیجه ی این فعالیت ها قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود که به دنبال دستگیری مرجع دینی مردم صورت گرفت. این کتاب با تکیه بر اسناد در صدد است تا ابعاد گوناگون حضور و نقش روحانیت را در قیام ۱۵ خرداد روشن کند.

‘نقش بازار در قیام ۱۵ خرداد’ اثر رحیم نور بخش عنوان دیگری است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است.

قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در تاریخ معاصر ایران، نقطه عطفی محسوب می‌شود و اصلی‌‌ترین پیامد آن در بلند مدت، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) بود. حضور اقشار مختلف جامعه ایران در این قیام سبب شد تا ماهیت مذهبی و مردمی آن مورد تاکید بسیار باشد.

بازار تهران از مراکز حساسی بود که به حرکت ضد رژیم پهلوی پیوست و با مردم همراه شد و ثمره پیوند آن با قیام پانزده خرداد، در حوادث پس از آن چون تعطیل کردن بازار و هماهنگی و ارتباط پیوسته با روحانیت مبارز جلوه‌گر شد.

‘اصلاحات آمریکایی ( ۱۳۳۹-۱۳۴۲) و قیام ۱۵ خرداد’ اثر عباس خلج کتاب دیگر این مرکز است.

در این اثر می خوانیم: یکی از ریشه ها و علل قیام ۱۵ خرداد، برنامه ها و سیاست های رژیم شاه، خصوصا برنامه اصلاحات ۱۳۳۹-۱۳۴۲ بود.

این اصلاحات دارای خاستگاهی بیرونی و انگیزه غیر ملی بود و در نتیجه پیامدهای ناهمگونی در برداشت. این ابعاد ناهمگون باعث نارضایتی و واکنش نیروهای سیاسی کشور به ویژه نیروهای مذهبی به رهبری امام خمینی (ره) شد و با حضور مردم در صحنه مبارزه و رهبری معظم له به قیام خونین ۱۵ خرداد منجر شد.

قیام ۱۵ خرداد دارای خاستگاهی درونی، انگیزه مذهبی، ماهیتی اسلامی و روندی خودجوش بود و با تاثیر شگرف خود، سرآغاز مهمترین تحول تاریخ معاصر ایران شد. این کتاب به ارزیابی میزان تاثیر برنامه اصلاحات رژیم شاه بر قیام ۱۵ خرداد می پردازد.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۵۹۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.