معرفی ۲۴۰ بنگاه به بانک ها برای تامین سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی

معاون برنامه ریزی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت:در هفته گذشته ۲۴۰ بنگاه تولیدی برای دریافت ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش به بانک‌ها معرفی شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران رضا فاطمی امین در نشست خبری با اشاره به اینکه مهمترین مشکل واحدهای صنعتی، تأمین سرمایه در گردش و نابسامانی بازار ارز است گفت: نوسان نرخ ارز سبب شده بنگاه‌های تولیدی پیش بینی مناسبی از قیمت تمام شده تولیدات خود نداشته باشند و این مسئله، مشکلاتی را در تأمین مالی آنها ایجاد می‌کند که برای حل آن، ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته ۲۴۰ بنگاه تولیدی برای دریافت ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش به بانک‌ها معرفی شده اند، هر چند برخی واحدها با کاهش تولید و تعدیل نیرو روبه رو شده‌اند.

فاطمی امین برای تامین مالی بنگاه ها راهکارهای بلندمدت نیز ارائه شده افزود:بر همین اساس انتشار اوراق صکوک برای ۵۰ بنگاه بزرگ تولیدی نیز در حال پیگیری است و بخشی از سرمایه در گردش واحدها نیز از طریق فروش اموال مازاد وزارت صنعت تأمین خواهد شد که بخشی از سهام سازمان گسترش در سایپا فردا به همین منظور در بورس عرضه می‌شود.

معاون وزیر صنعت در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز مبادلات ارزی در وزارت صنعت گفت: تقاضاهای فوری برای دریافت ارز ، وارد بازار آزاد می‌شوند و چون برخی اوقات تقاضاهای غیر رسمی نیز وارد این بازار می‌شود، قیمت ارز در بازار آزاد بالا می‌رود و در این شرایط جامعه متاثر از نرخ رسمی ارز خواهد بود.

وی با بیان اینکه طی فعالیت مرکز مبادلات ارزی تا روز یکشنبه ۳۷۵ فقره ثبت سفارش انجام شده که ارزش آنها به ۱۸۱ میلیون دلار می‌رسد،‌ افزود: حجم معاملات در این مرکز  از ابتدای راه اندازی تا کنون ۱۱ برابر شده و این مرکز می‌تواند شفافیت خوبی را در بازار ارز حاکم کند.

وی در پاسخ به سؤالی در این مورد که آیا شما هم در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اید گفت: من نه دلار دارم و نه یورو و نه درهم، اما اگر پول داشته باشم در تولید سرمایه گذاری خواهم کرد.

وی در خصوص بحث‌هایی مبنی بر حذف ارز مرجع مطرح است و اختصاص  یارانه دولت بابت واردات غذا و دارو  ،گفت: من این موضوع را نشنیده‌ام ولی اگر قرار باشد تصمیم گیری شود حتماً از ما مشورت خواهند گرفت./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.